Dlhodobý test Nissan X-Trail: SPOĽAHLIVO V TERÉNE

Náš dlhodobo testovaný Nissan X-Trail s dvojlitrovým naftovým motorom je vybavený aj systémom pohonu všetkých štyroch kolies All Mode 4 × 4-i. Jeho schopnosti sme preverovali vo viacerých náročných podmienkach – na snehu, blate aj na štrkovej ceste.
Vydané  Text: 

Výhody pohonu všetkých kolies sú nesporné. Začnime lepšou stabilitou na mokrých či šmykľavých cestách, aktívnym potláčaním prejavov pretáčavosti a nedotáčavosti, pokračujme lepšou priechodnosťou terénu a skončime tým, čo môže zaujímať síce na prvý pohľad menej ľudí, no i tak zohráva rolu pri výbere vozidla – schopnosť ťahať prívesy.

Foto: PANER Vplyv pohonu všetkých kolies All Mode 4 × 4-i na spotrebu nami testovaného dvojlitrového naftového motora ťažko vyčísliť. Na to by sme potrebovali porovnať technické údaje rovnakého motora s pohonom predných a všetkých kolies. K tomu sa však nedostaneme, pretože Nissan X-Trail sa s naftovým dvojlitrom predáva iba s pohonom všetkých kolies. Na porovnanie sme si teda zobrali technické údaje 1,6-litrového naftového motora. Tie hovoria, že pohon všetkých kolies zvyšuje hmotnosť vozidla o 75 kilogramov, v kombinovanej prevádzke zvyšuje spotrebu paliva o 0,4 l/100 km, znižuje maximálnu rýchlosť o 2 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá o 0,5 sekundy dlhšie. Cenový rozdiel je 2 100 eur. V reálnom svete sú to hodnoty, ktoré môžete v prospech vyššej bezpečnosti a istejších jazdných vlastností obetovať.

VESELO ZAPRIAHAJTE

Začnime posledným príkladom. Prívesy dávajú vozidlám poriadne zabrať. Preto ak ste si obľúbili karavany, prípadne zvyknete ťahať k vode čln či loďku, nebodaj viete, že najkrajší pohľad na svet je z konského sedla a zvyknete koníka prevážať, viete, že pri výbere vozidla sa musíte pozerať aj na to, aký ťažký brzdený príves môžete za vozidlo zapriahnuť. V prípade našej dlhodobo testovanej verzie s dvojlitrovým naftovým motorom môžete za vozidlo zapriahnuť brzdený príves s hmotnosťou do 2 000 kg. Pohon všetkých kolies All Mode 4 × 4-i zabezpečuje, že s hmotnosťou prívesu sa pasujú všetky štyri kolesá. To znamená väčšiu plochu, na ktorú sa prenáša krútiaci moment a výkon motora a tým aj spoľahlivejší záber a pokojnejšie vyrazenie vpred.

V ZLÝCH PODMIENKACH

Výhody pohonu všetkých kolies sme preverili v najčastejších druhoch náročných podmienok, akými sú blato, sneh a štrk. Ako prvé prišlo na rad blato. Hneď pri prvom fotení sme zablúdili na rozmočenú lúku. Nebolo umením cez ňu iba prejsť a zachovať si hybnosť. Na to stačia výkon a krútiaci moment motora. Podstatnejšie bolo pohnúť sa z blatovej či vodnej kaluže. Prípadne pri prejazde cez rozmočený blatistý terén zmeniť smer. Niekedy si kolesá pri zmene smeru vybrali cestu ľahšieho odporu cez vyjazdené koľaje, prípadne sa zadná časť koketne zavrtela, no zamýšľanú dráhu sme vždy prešli. Pohýnanie sa z kaluží? Bez fŕkania blata sa to nezaobišlo. Ale to len zvýšilo umelecký dojem fotiek.
Sneh je zradný v tom, že jeho súčiniteľ trenia je veľmi nízky. Nissan však zvládol aj túto výzvu. Zapojil do akcie elektronické systémy vrátane stabilizácie a bez zaváhania sa vydal vpred. Zostáva iba nevypočítateľný štrk. V ňom si Nissan tiež vedel poradiť. Na zlomok sekundy sa zahmýril, kým kolesá našli ten správny pomer rozdelenia výkonu, no ani tento druh podkladu mu nespôsobil vrásky na čele. Samozrejme, aj toto vozidlo s pohonom All Mode 4 × 4-i má svoje limity. Sú však dosť ďaleko na to, aby ste ich pri bežnom jazdení dosiahli. POSLUŠNÉ ELEKTRÓNY Všetky úlohy sa nám podarilo zvládnuť najmä vďaka elektronike, ktorá riadi rozdelenie výkonu a krútiaceho momentu k jednotlivým kolesám. Z pohľadu vodiča je jej ovládanie jednoduché. Stačí, aby ste si zvolili, čo budete od vozidla potrebovať. Na ovládanie pohonu všetkých kolies slúži otočný ovládač na stredovej konzole medzi prednými sedadlami. Má tri polohy na rozdeľovanie výkonu na kolesá. Otočenie do režimu 2WD znamená, že auto pošle výkon iba na predné kolesá. To využijete pri jazde v meste, na diaľnici, prípadne kedykoľvek, keď máte pod kolesami pevný podklad. Aktívne prispievate k zníženiu spotreby, pretože elektronika ani pri nízkych rýchlostiach nepripája zadné kolesá.
Režim Auto znamená pre elektroniku jasný pokyn. Buď stále v strehu a kontroluj, čo sa deje okolo teba. Sleduj podklad, teplotu, rýchlosť vozidla a otáčky motora, otáčanie volantu a každého jednotlivého kolesa zvlášť, a keď sa niečo bude diať, ihneď konaj! Pri rýchlostiach do 80 km/h dokáže riadiaca jednotka posielať výkon smerom k zadným kolesám. Stačí na to, ak algoritmy vyrátajú, že hrozí zbytočné pretáčanie predných kolies. To je dostatočný dôvod na to, aby zapriahla do práce aj zadné kolesá. Podľa potreby vie na ne preniesť až do 50 percent výkonu. Na prvý pohľad sa to nemusí zdať ako vysoká porcia, no keď si to prerátate cez všetky prevody, je to dosť na to, aby ste mohli pokojne pokračovať v jazde. Pritom tu máte v rezerve ešte stále režim 4WD LOCK. V ňom napevno uzavriete medzinápravovú spojku a výkon motora bude stále smerovať na všetky štyri kolesá. S tým zvládnete aj všetky náročnejšie jazdné podmienky, v ktorých sme testovali systém pohonu všetkých kolies All Mode 4 × 4-i.
Drobná rada na záver. Pokiaľ sa dostanete do stavu, že budete potrebovať používať pohon všetkých kolies v náročnom teréne, vypnite si elektronickú stabilizáciu. Elektronika vtedy nebude brzdiť kolesá a výkon na ne potečie bez obmedzenia. Niekedy sa totiž potrebujete z problému vyhrabať hrubou silou. A to so zapnutou stabilizáciou nejde. Treba však povedať, že Nissan X-Trail s pohonom All Mode 4 × 4-i je spoľahlivým partnerom na momenty nepohody. Článok vyšiel v magazíne auto motor a šport 4/2018, editáciu pre webovú verziu zabezpečila redakcia Autoviny.sk




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.