Dlhodobý test Nissan X-Trail: SPOĽAHLIVO V TERÉNE
Náš dlhodobo testovaný Nissan X-Trail s dvojlitrovým naftovým motorom je vybavený aj systémom pohonu všetkých štyroch kolies All Mode 4 × 4-i. Jeho schopnosti sme preverovali vo viacerých náročných podmienkach – na snehu, blate aj na štrkovej ceste.
Vydané Text: Martin Šebesta
Výhody pohonu všetkých kolies sú nesporné. Začnime lepšou stabilitou na mokrých či šmykľavých cestách, aktívnym potláčaním prejavov pretáčavosti a nedotáčavosti, pokračujme lepšou priechodnosťou terénu a skončime tým, čo môže zaujímať síce na prvý pohľad menej ľudí, no i tak zohráva rolu pri výbere vozidla – schopnosť ťahať prívesy.
Foto: PANER Vplyv pohonu všetkých kolies All Mode 4 × 4-i na spotrebu nami testovaného dvojlitrového naftového motora ťažko vyčísliť. Na to by sme potrebovali porovnať technické údaje rovnakého motora s pohonom predných a všetkých kolies. K tomu sa však nedostaneme, pretože Nissan X-Trail sa s naftovým dvojlitrom predáva iba s pohonom všetkých kolies. Na porovnanie sme si teda zobrali technické údaje 1,6-litrového naftového motora. Tie hovoria, že pohon všetkých kolies zvyšuje hmotnosť vozidla o 75 kilogramov, v kombinovanej prevádzke zvyšuje spotrebu paliva o 0,4 l/100 km, znižuje maximálnu rýchlosť o 2 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá o 0,5 sekundy dlhšie. Cenový rozdiel je 2 100 eur. V reálnom svete sú to hodnoty, ktoré môžete v prospech vyššej bezpečnosti a istejších jazdných vlastností obetovať.
VESELO ZAPRIAHAJTE
Začnime posledným príkladom. Prívesy dávajú vozidlám poriadne zabrať. Preto ak ste si obľúbili karavany, prípadne zvyknete ťahať k vode čln či loďku, nebodaj viete, že najkrajší pohľad na svet je z konského sedla a zvyknete koníka prevážať, viete, že pri výbere vozidla sa musíte pozerať aj na to, aký ťažký brzdený príves môžete za vozidlo zapriahnuť. V prípade našej dlhodobo testovanej verzie s dvojlitrovým naftovým motorom môžete za vozidlo zapriahnuť brzdený príves s hmotnosťou do 2 000 kg. Pohon všetkých kolies All Mode 4 × 4-i zabezpečuje, že s hmotnosťou prívesu sa pasujú všetky štyri kolesá. To znamená väčšiu plochu, na ktorú sa prenáša krútiaci moment a výkon motora a tým aj spoľahlivejší záber a pokojnejšie vyrazenie vpred.V ZLÝCH PODMIENKACH
Výhody pohonu všetkých kolies sme preverili v najčastejších druhoch náročných podmienok, akými sú blato, sneh a štrk. Ako prvé prišlo na rad blato. Hneď pri prvom fotení sme zablúdili na rozmočenú lúku. Nebolo umením cez ňu iba prejsť a zachovať si hybnosť. Na to stačia výkon a krútiaci moment motora. Podstatnejšie bolo pohnúť sa z blatovej či vodnej kaluže. Prípadne pri prejazde cez rozmočený blatistý terén zmeniť smer. Niekedy si kolesá pri zmene smeru vybrali cestu ľahšieho odporu cez vyjazdené koľaje, prípadne sa zadná časť koketne zavrtela, no zamýšľanú dráhu sme vždy prešli. Pohýnanie sa z kaluží? Bez fŕkania blata sa to nezaobišlo. Ale to len zvýšilo umelecký dojem fotiek.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?