Presne pred 120 rokmi sa stala prvá nehoda auta s úmrtím vodiča

Vôbec prvú smrteľnú dopravnú nehodu, pri ktorej zahynul vodič, história zaznamenala presne 12. februára 1898. Ale nič nie je úplne presné, ani história.
Vydané  Text: 

Historická fotografia autonehody spracovaná do farby (Ilustračná fotografia) | Zdroj: Sava´s Place
42-ročný Henry Linfield vyrazil z Londýna do Brightonu na svojom aute aj spoločne s 18-ročným synom. Síce sa už nezachovalo, o aký typ auta išlo, ostatné okolnosti sú ale dobre popísané – a na dnešné pomery trocha úsmevné. Keď otec so synom schádzali z kopca v londýnskej ulici Russel Hill, automobil sa rútil podľa dobových záznamov „závratnou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu“. A stalo sa to, čo sa stáva vždy – práve v tej chvíli zlyhali brzdy, vozidlo sa stalo neovládateľným a narazilo do stromu. Syn po náraze vyletel von auta a takmer nič sa mu nestalo, Linfield zostal zakliesnený vo vraku s rozmliaždenou nohou. Tu nachádzame ten sporný bod histórie, ktorý podľa mnohých nepochybne túto udalosť nerobí tým pravým okamihom smrteľnej nehody vodiča. Linfield bol totiž z nabúraného auta vyslobodený a odvezený do nemocnice, kde mu nohu museli amputovať. Koncom 19. storočia však neboli nemocnice a služby natoľko vyspelé, aby vedeli človeku skutočne pomôcť a Linfield zomrel v dôsledku samotnej operácie na druhý deň po nehode. Ide o prvého vodiča automobilu, ktorý zomrel v dôsledku nehody, hoci nie priamo pri nej.

Vôbec prvá smrť spôsobená automobilom: zomrela pri nej žena

Stalo sa to v lete a za okolností, ktoré sú dnes takmer nepochopiteľné. 17. august 1896 je ten dátum, ktorý nadobro stanovil každodennú realitu moderného sveta. Kolízia istej Bridget Driscollovej s automobilom značky Roger-Benz mala za následok jej smrť. Udalosť sa, prekvapivo, odohrala takisto v Londýne.
Bridget Driscollová je prvým človekom, ktorý zomrel v dôsledku nehody s automobilom (17. august 1896) (foto: WIkimedia Commons)
Bridget prechádzala cez cestu popri budove Crystal Palace v Londýne, keď zbadala automobil idúci rýchlosťou asi 6 km/h. Áno, šesť kilometrov za hodinu, ale v tom čase bola maximálna povolená rýchlosť automobilov iba 23 km/h. Rútiaci sa automobil, jej šok a nepozornosť vodiča dali za vznik nehody, pri ktorej Bridget utrpela poranenia hlavy so smrteľnými následkami. Vodičom automobilu značky Roger-Benz bol Arthur Edsell, ktorého meno sa do histórie zapísalo čiernymi písmenami.
Prvé ukradnuté auto na svete: Peugeot s výkonom 3,75 koní z roku 1896 (foto: Pinterest)

Prvé kradnuté auto bol Peugeot

V presne rovnakom roku svet spoznal aj historicky prvú udalosť svojho druhu, ktorá je dnes pomerne bežná: v júni 1896 bolo vo Francúzsku ukradnuté prvé motorové vozidlo. Auto Peugeot vo vlastníctve Barona de Zuylena prešlo opravou a počas toho, ako sa čakalo na príchod vodiča, ho ktosi z dvora ukradol. Vidieť v tej dobe automobil však nebolo tak bežné, preto sa kradnutý Peugeot sa našiel veľmi rýchlo, dokonca aj zlodejom.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.