Absolútna prednosť chodcov spôsobí na cestách chaos! Trpieť budú opäť vodiči.

Už koncom tohto roka by mali platiť pre vodičov štyri legislatívne zmeny v zákone. Ten najdôležitejší sa týka chodcov.
Vydané  Text: 
Vodiči si už na pravidelnú novelizáciu zákona 8/2009 zvykli. Niektoré legislatívne zmeny vyplývajú zo zosúladenia právnych noriem s Európskou úniou, niektoré reagujú na udalosti, respektíve štatistiky. Jednou z takých štatistík je aj nehodovosť na priechodoch pre chodcov. Vlani sa na cestách udialo celkovo až 1 159 kolízií s chodcom, z ktorých bolo 428 na priechodoch pre chodcov a samotní chodci zavinili iba 67 z nich. Tak znie oficiálna policajná štatistika. Celkové číslo kolízií je nesmierne vysoké a pri pohľade na štatistiku mŕtvych chodcov, ktorých bolo iba 49, je celkovú počet nehôd až astronomicky vysoký. Inými slovami, na Slovensku máme extrémne veľa nehôd, ktoré sa však väčšinou skončia šťastne. Naoko teda polícia reaguje na alarmujúcu štatistiku sprísnením pravidiel pre vodičov najmä čo sa týka jazdy pred priechodmi pre chodcov. Meniť sa bude (§ 16) o rýchlosti jazdy. Pribudne veta, ktorá vodičovi prikáže prispôsobiť rýchlosť jazdy tak, aby bol schopný zastaviť pred priechodom, ak naň vstúpi chodec. Takže pred priechodom a v jeho tesnej blízkosti sa bude musieť každý vodič pohybovať s osobitnou obozretnosťou a sledovať aj chodcov, ktorí sa chystajú vstúpiť na priechod. Navrhovaná zmena však nemení povinnosť chodcov brať do úvahy vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúcich vozidiel a to aj na priechodoch pre chodcov. Možno teda povedať, že navrhovaná legislatívna zmena nebude mať veľký vplyv na bezpečnosť chodcov, môže skôr v niektorých posilniť pocit neohrozenia na priechode. Za oveľa účinnejšie opatrenie považujeme zvýšený výskyt policajných hliadok pri priechodoch, napríklad v poobedných hodinách pri školách. Prípadne zvýšenie hliadok na frekventovaných nehodových úsekoch. Inak je to zbytočná zmena zákona, ktorá bude v podstate neúčinná a s celkovou štatistikou nezahýbe.
**Počet mŕtvych klesol!** Pri pohľade na konkrétne čísla štatistík sme ešte viac prekvapení. Sprísnenie legislatívy totiž prichádza po tom, čo počet mŕtvych chodcov klesol o 22 obetí! Počet ťažko zranených chodcov bol 269, čo je nárast o 9 prípadov. To je dôkaz, že nejde o dramatický nárast nehôd. V každom prípade sme prešli podrobne kompletnú štatistiku 49 smrteľných nehôd chodcov. Výsledky vás skutočne prekvapia. Z celkového počtu mŕtvych chodcov bolo na priechode usmrtených iba 10, čo v podstate zodpovedá zhruba dvadsiatim percentám. Mimoriadne zaujímavým faktom je aj to, že zo spomínaných 10 boli traja usmrtení v Liptovskom Mikuláši (30 %), dvaja v Trnave (20 %). Ďalšou zaujímavosťou je fakt, že 6 chodcov bolo usmrtených tak, že ležali na ceste. Spoločným menovateľom týchto nehôd je znížená viditeľnosť a pokročilá nočná hodina. Paradoxom je aj počet usmrtených chodcov na diaľnici, celkovo ich na nej umrelo až 6! Odporúčame aj pohľad na hodinu nehody, absolútna väčšina tragických nehôd chodcov sa odohráva za zníženej viditeľnosti, reflexné prvky pre chodcov sa ukazujú ako základný prvok ich bezpečnosti, najmä ak sa pohybujú na neosvetlených úsekoch. Zároveň štatistika poukazuje aj na pomerne vysoký vek zrazených chodcov, ktorý súvisí aj s tým, že starší spoluobčania už nejazdia autom, čo znamená, že sa vo zvýšenej miere pohybujú na cestách, prípadne v ich blízkosti. Kritika do radov vodičov smeruje za prípady, keď vodiči ignorovali červenú na semafore, následkom čoho došlo k smrteľnej nehode chodcov na priechode pre chodcov. Takisto traja vodič ušli z miesta nehody, pričom iba jediný z nich sa vrátil, po zvyšných dvoch polícia stále pátra. Takisto prišli niektorí vodiči o život preto, lebo do ich auta zozadu niekto vrazil. V štatistike nájdeme aj prípady, keď vodiči dostali šmyk a následne zrazili chodcov pohybujúcich sa po krajnici. Korunu hanby si môže nasadiť vodič, ktorý v júni minulého roka nezvládol riadenie, dostal šmyk a usmrtil chodca. U vodiča bola zistená pozitívna reakcia na kokaín a THC kanabis. Podtrhnuté, spočítané, navrhovaná zmena a sprísnenie pravidiel v prípade prednosti chodcov na priechodoch sa zrejme minie účinku. Napokon, už dnes má chodec, ktorý vstúpil na priechod pre chodcov, absolútnu prednosť, takže v prípade, že dôjde ku kolízii auta s chodcom, automaticky ťahá za kratší koniec. Pridávanie ďalších úloh a podmienok pre vodičov vnáša do vzťahu chodec-auto iba zbytočné ďalšie nezrovnalosti.








Pokračujte na ďalší príspevok »