Česká Fabia 1.9 TDI prešla už 1 267 000 km a stále jazdí

Odometer ukazuje údaj 238 kilometrov, ale auto skutočne nie je stočené. Má aj kompletnú servisnú históriu.
Vydané  Text: 
Škoda Fabia (2005, foto: Škoda Auto)

**Škoda Fabia s viac ako jeden a štvrť milióna najazdenými kilometrami, to je rarita.** Našiel ju novinár Pavel Janda z Českej republiky a pripravil o nej článok pre magazín Autoforum. Odometer pritom ukazuje údaj 238 kilometrov, ale auto skutočne nie je stočené, malý displej pred volantom jednoducho nie je schopný zobraziť tak veľké číslo. Aj tvorcovia tohto najbežnejšieho stredoeurópskeho vozidla by boli nepochybne prekvapení, keby vedeli, že ich dielo jazdí toľko, čo doteraz zvládli iba niektoré Mercedesy. Keď majú bežné autá najazdených 260-tisíc kilometrov, sú zvyčajne pripravené stať sa trvalým obyvateľom vrakoviska. Už po dosiahnutí 100-tisíc kilometrov sa totiž na automobile začínajú prejavovať väčšie i menšie poškodenia v dôsledku opotrebenia súčiastok a platí to aj vtedy, keď majiteľ svoje vozidlo servisoval zodpovedne. Auto je stále neuveriteľne komplikovaný stroj plný elektroniky a strojariny, ktorý sa používaním ničí. Tak si teraz predstavte, že po tých 260-tisíc kilometroch táto Škoda Fabia zvládla ešte jeden celý milión. Fotografie v článku českého novinára poukazujú na chyby karosérie, opotrebenie interiéru či hrdzavý podvozok. Autor pripomína všadeprítomnú nefunkčnosť a opotrebenie súčiastok, dokonca ani bezpečnostné pásy sa nenavíjajú, auto pri brzdení trasie (brzdy sú pritom nové, čo môže znamenať problém s ramenami a geometriou), počas jazdy je Fabia hlučná a vibruje. Skrátka, skoro ako také priemerné talianske vozidlo s nájazdom do 200-tisíc kilometrov 🙂
Česká Fabia 1.9 TDI prešla už 1 267 000 km a stále jazdí (foto: Autoforum)

Zaujímavosťou však je, že kolega z Čiech nevenuje zvýšenú kritiku samotnému motoru. Takmer dvojlitrový naftový TDI vraj jazdí so spotrebou pod šesť litrov a aj keď práve nepradie, má stále dobrú dynamiku. Je to paradoxné, pretože o naftových motoroch vo všeobecnosti prevláda názor, že veľa nevydržia a ich kazovosť ich po vyjazdení 200-tisíc kilometrov predurčuje na skládku odpadu. Škoda Fabia s rokom výroby 2005 s nájazdom viac ako 1,26 miliónov kilometrov patrí škodovke ako dôkaz toho, že vie vyrábať autá s enormne dlhým dojazdom. Aj napriek množstvu technických nedostatkov je zázrak už len to, že auto stojí na štyroch kolesách a jazdí – podľa českého článku dokonca zvládne aj rýchlosť 150 km/h. **Fotografie:** Takhle vypadá Škoda Fabia s 1 267 000 km. Je na maděru, ale jezdí










Pokračujte na ďalší príspevok »