F1: Ďalší škandál na obzore?

Veľká kríza hroziaca rozpadom F1 bola síce zažehnaná, no v zákulisí FIA sa začínajú rysovať ďalšie podozrivé machinácie.
Vydané  Text: 
Dôvodom rozruchu je tento raz spôsob vyberania nováčikov pre sezónu 2010. FIA sa pred časom rozhodla rozšíriť počet tímov Formuly 1 na 13. V rámci stanoveného dátumu dostala federácia okrem desiatky prihlášok od aktuálnych tímov dostala tiež 15 prihlášok od potenciálnych nováčikov. Medzi nimi boli renomované spoločnosti ako Lola či Prodrive, ale tiež viacero špekulantov. Trojica vybraných je známa už hodnú chvíľu: americký tím US GPE, španielsky Campos Racing v kooperácii s firmou Dallara a britský Manor Motorsport v kooperácii so spoločnosťou Wirth Research. Ostatní záujemcovia boli vzhľadom na situáciu stále v kontakte s FIA, keby sa náhodou niektorý z aktuálnych tímov rozhodol vystúpiť. Táto hrozba však padla, ešte predtým ale napríklad Lola a N.Technology požiadali o stiahnutie prihlášky. Viacerí sa pýtali, aké kritéria zohľadňovala FIA pri výbere. Viacero spoločností totiž na projektoch pracovalo už v predstihu a preinvestovalo státisíce, ktoré rozhodnutím FIA vyleteli von oknom. Zaujímavé skutočnosti začali prenikať na povrch v ostatných dňoch, kedy sa do tohto procesu obuli aj novinári. Chris Sylt, ktorý každoročne zostavuje publikáciu Formula Money o financiách v F1, zistil, že FIA od nováčikov vyžadovala kontrakt s dodávateľom motorov a zmluva s firmou Cosworth bola veľkou výhodou. Faktom je, že pri zverejnení štartovej listiny pre rok 2010 mali všetci nováčikovia uvedený ako motor práve Cosworth. A bol to práve Cosworth, ktorý pred časom zvíťazil v tendri federácie na dodávku štandardizovaného agregátu pre nezávislé tímy v F1. Tam sa tiež uvádzalo, že pri štyroch tímoch bude cena dodávky motorov a starostlivosti o ne pod 6 miliónov libier na tri roky. A s každým ďalším tímom sa táto cena ešte zníži. Cosworth tvrdí, že s FIA nemá dohodnutú žiadnu protekciu. Firma je však v zložitej finančnej situácii a od každého tímu si vopred vypýtala 1,2 milióna libier. Celá situácia tak poriadne smrdí a naznačuje, že vzťah FIA – Cosworth a proces selekcie nových tímov boli a sú minimálne neštandardné. FIA tvrdí, že je to v záujme športu, no jej odporcovia idú tak ďaleko, že vôbec nechápu dôvod, prečo FIA rozhoduje o nových tímoch v F1. Je to skôr v záujme iných spoločností, aby sa pole F1 trochu zahustilo. Ponuka štandardného motora od Cosworthu za dobrú cenu určite nie je zlý nápad, no zostáva záhadou, prečo musí FIA hľadať tejto firme zákazníkov. Jeden z množstva otáznikov sveta F1. Nájde sa niekedy odpoveď?








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!