USA: Z extrému do extrému

Ešte donedávna nechceli v USA o ochrane životného prostredia a znižovaní emisií a spotreby ani počuť. Situácia sa otočila o 180° a do ekológie začínajú prúdiť miliardy dolárov.
Vydané  Text: 

Spojené štáty sa zobudili z dlhého zimného spánku: z výrobcu najpažravejších áut sveta sa chce stať pionierom vo vývoji úsporných motorov. Prezident Barack Obama ohlásil program, ktorý výrobu novej generácie úsporných áut v USA podporí výhodnými úvermi v hodnote 25 miliárd dolárov. Peniaze sú viazané výlučne na tento účel. Príkladom by mohli byť palivové články, od ktorých nejedna automobilka odskočila, pretože im chýbajú financie na súbežný výskum viacerých druhov pohonu. Z pomoci budú profitovať mnohí výrobcovia, napríklad len Ford dostal 5,9 miliardy dolárov. Japonský Nissan použije 1,6 miliardy dolárov z vládneho fondu na výstavbu nových liniek v Tennessee, kde chce od roku 2012 vyrábať 100 000 elektromobilov ročne. Kalifornská Tesla, v ktorej má Daimler desaťpercentný podiel, získa 465 miliónov dolárov. Nemecký koncern v súčasnosti spolupracuje s Teslou na vývoji batérií pre elektrický variant Smartu. Navyše do roku 2015 mieni zvýšiť podiel hybridov v ponuke Mercedesu takmer na 20 percent. Pomoc americkej vlády výrazne prevyšuje to, čo automobilky dostali v Európe. Napríklad Francúzsko dotuje vývoj moderných motorov miliardou eur, kým Nemecko priamu pomoc takmer nemá. Európska investičná banka v rámci plánu boja proti kríze v automobilovom priemysle v decembri uvoľnila zvýhodnené úvery za 3,6 miliardy eur. Prostriedky z Európskeho fondu pre čistú dopravu (ECTF – European Clean Transport Facility) čerpali takmer všetky automobilky, ako Volkswagen, BMW, Daimler, PSA Peugeot Citroën, Renault a Volvo. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.