F1: Veľká cena Veľkej Británie (a všetko okolo nej)

Rozlúčka s okruhom v Silverstone upadla do tieňa jedného z najdôležitejších momentov v histórii F1.
Vydané  Text: 
Preteky pomerne suverénnym spôsobom vyhral z pole position Vettel, sekundoval mu jeho tímový kolega Webber. Svoj podiel na úspechu však mala aj nová aerodynamika, ktorú Red Bull predstavil na britskej veľkej cene. Býci tak dokázali byť rýchli aj napriek plnším nádržiam. Dominancia Brawnovho tímu sa tak prerušila v ten najmenej vhodný moment. To si aspoň myslí Button, ktorý preteky dokončil na šiestom mieste. Tento rok je to jeho najhoršie umiestnenie. Tímovú vlajku držal aspoň tretí Barrichello. O výsledkoch rozhodol do veľkej miery štart. Trulli, Alonso, tak trochu aj Raikkönen a tiež Button si vybrali svoje zlé chvíľky práve pri zhasnutí svetiel. Fanúšikov Ferrari isto potešilo štvrté miesto Massu, no ten ho musel poriadne brániť pred dotierajúcom Rosbergom. Jeho tímový kolega Nakajima trochu doplatil na zle vymyslenú stratégiu. Najväčšie oslavy však spôsobil desiaty Fisichella – zatiaľ najlepší výsledok tímu Force India. Dôvod na radosť určite nemali v Toyote, pretože Trulli ani Glock nedokázali zužitkovať svoje pomerne dobré pozície na štarte. Kdesi v kanáli sa stále nachádzajú BMW Sauber a McLaren Mercedes. Mníchovčania sa už definitívne rozhodli pokračovať bez systému KERS. Jeho vysadenie už vyskúšal aj McLaren, no nedá sa očakávať, že to prinesie dramatické zlepšenie. Dole vodou to ide aj s tímom Toro Rosso. Minuloročné prekvapenie sa v roku 2009 poriadne trápi, navyše Bourdais sa spolu s Kovalainenom postaral o jedinú vážnu kolíziu poobedia. Všetko toto však stálo v tieni štvrtkového oznámenia, že tímy združené vo FOTA okrem suspendovanej dvojice Williams a Force India zakladajú vlastný šampionát. Okrem pätice tímov, ktoré podali podmienečné prihlášky, sa z F1 plánujú stiahnuť aj Ferrari, Red Bull a Toro Rosso. Tieto tímy síce podali tiež podmienečné prihlášky, no FIA ich na základe údajných interných dohôd zapísala bezpodmienečne. FIA preto chce posunúť celú situáciu na súd. Max Mosley vyjadril ochotu ďalej rokovať, no tímy sa tvária, že sú jednoznačne rozhodnuté. Zaujímavé je, že k situácii sa takmer vôbec nevyjadruje Bernie Ecclestone. V súčasnosti sa dá povedať len jedno: táto politická vojna nemá víťaza. Keď aj tímy pod záštitou automobiliek dokážu zorganizovať šampionát, nebude to Formula 1. FIA má teoreticky v rukách horšie karty, navyše za tímami stojí aj väčšina fanúšikov. No až niekedy o rok sa ukáže, aké bude skutočné rozuzlenie. História by v tomto ale mohla veľa naznačiť. 1. Formula 1 je príliš drahá a ak sa neudrží na uzde, stihne ju osud šampionátu Can-Am. 2. Spor medzi FIA a FOCA zo začiatku osemdesiatych rokov sa skončil práve dosadením Mosleyho a Ecclestonea do vedenia športu a je jasné, že aj nový seriál bude potrebovať svojich vodcov. 3. Rozdelenie ChampCars a IndyCars v roku 1996 bolo absolútne zbytočné a postaralo sa o masívny úpadok formulových pretekov v USA. Dnes sú už oba seriály opäť spolu, no stálo to strašne veľa peňazí. Rozdelenie F1 bude znamenať rozbitie fanúšikovskej základne, odchod znechutených sponzorov a žabomyšie vojny v podobe pretekov plánovaný na rovnaké víkendy a ďalšie podobné podrazy. Jeden zo seriálov časom prirodzene zanikne alebo sa oba seriály po pár rokoch spoja. Škody však budú nenávratné. Text: Martin Ruisl








Pokračujte na ďalší príspevok »