Ruské automobilové sny

Magna priviedla Rusov do nemeckej automobilky Opel. Ich plány však siahajú oveľa ďalej.
Vydané  Text: 
Keď Magna priviedla do nemeckej automobilky Opel ruských partnerov, hovorilo sa o dvoch: Sberbank a GAZ. Situácia sa však rýchlo zmenila, keď obyčajne dobre informovaný ruský denník Kommersant zverejnil informáciu, že Moskva uvažuje o zapojení najväčšej ruskej automobilky AvtoVAZ. Keďže rokovania s General Motors ešte nie sú uzatvorené, vstup výrobcu známej značky Lada je stále možný. Tieto novinky zrejme nemeckú stranu nepotešia. Berlín sa právom obáva, že Rusko využije know-how značky Opel a potom presunie pracovné miesta na východ. Lenže tieto obavy Rusov o spánok nepripravili. Snívajú totiž vlastné velikášske sny o vzniku koncernu, ktorý by svojou veľkosťou dýchal na krk európskej jednotke – Volkswagenu. Autorom týchto snov je súčasný šéf najväčšej ruskej komerčnej banky Sberbank German Gref. No nie je to ledajaký šéf ledajakej banky. Gref je bývalý minister hospodárstva a dlhoročný spojenec Vladimira Putina. Po odchode z politiky v žiadnom prípade neprišiel o moc, pretože sedí v predstavenstve takých gigantov ako Gazprom či telekomunikačný operátor Svjazinvest. Grefov plán neobsahuje modernizáciu fabrík, aby sa stali trošku viac konkurencieschopnými. Myslí v oveľa väčších dimenziách. Spojením automobiliek Opel, GAZ a AvtoVAZ by vznikol koncern s ročnou produkciou zhruba šesť miliónov vozidiel, čím by sa priblížil Volkswagenu, ktorý vlani vyrobil 6,23 milióna áut. A experti neustále skloňujú aj meno výrobcu nákladných áut Kamas ako ďalšieho možného člena koncernu. Všetko má svoje pre aj proti. V neprospech Grefovych plánov hovorí niekoľko faktov: GAZ je na pokraji bankrotu, AvtoVAZ stále prichádza o trhové podiely a obaja sú technologicky niekde medzi 70. a 80. rokmi. Lenže Rusi falošnú skromnosť nepoznajú. Prečo aj? Krajina so 142 miliónmi obyvateľov a obrovským nerastným bohatstvom má naozaj dostatok možností. Jej automobilové sny bude ťažké dostať do života, ale nemožné to rozhodne nie je. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »