24h Le Mans: Triumf je doma

Trojročné úsilie Peugeotu sa konečne dočkalo výsledkov. Z najprestížnejších vytrvalostných pretekov si značka s levom odnáša svoj tretí triumf.
Vydané  Text: 
Naftový prototyp 908 HDi tak nadviazal na slávu modelu 905, s ktorým Peugeot nastavoval latku začiatkom 90-tych rokov. Najväčší súper Francúzov Audi si musel priznať porážku, hoci ich optimizmus pred pretekmi bol na mieste. Nový prototyp R15 TDI sa na scénu uviedol víťazstvom v 12-hodinovke v Sebringu, ktorá sa považuje za mimoriadne dôležitý tréning pred Le Mans. Audi sa však potom 3 mesiace na pretekoch neukázalo a venovalo sa radšej testovaniu, čo asi nebolo najlepšie rozhodnutie. Trať sa v priebehu pretekov totiž výrazne mení a vplýva tak na možnosti auta. Navyše Audi R15 TDI prišlo s novou koncepciou aerodynamiky a piloti sa zhodli, že s autom sa nejazdí práve najľahšie. Výsledok nemeckej značky navyše ovplyvnilo niekoľko kolízii a výletov mimo trať. Podobným problémom sa nevyhol ani Peugeot, no s menším rozdielom. Tým bola práve víťazná posádka Brabham/Wurz/Gene, ktorá si počas pretekov nemusela vytrpieť žiadnu vážnejšiu opravu či kolíznu situáciu. Ich kolegovia v ostatných dvoch továrenských Peugeotoch to také jednoduché nemali. Pedro Lamy si narobil problémy v boxoch, keď po kolízii so súkromným Peugeotom tímu Pescarolo musel absolvovať celé kolo s defektom. Auto posádky Bourdais/Sarrazin/Montagny, ktoré bolo spočiatku hlavným adeptom na víťazstvo a jazdilo permanentne rekordné časy, stratilo svoju pozíciu pri výmene polovice zadnej nápravy po výlete mimo trať. Peugeot sa pokúsil zvýšiť svoje šance aj súkromným autom, no to zničil Treluyer ráno pri náraze do bariéry. Benzínový triumf si podľa očakávania odniesol tím Aston Martin. Ich prototyp na báze šasi Lola s posádkou Enge/Charouz/Mucke bol číslom jeden v hľadáčiku českých novinárov a na ich veľkú radosť dorazil do cieľa štvrtý. Počas pretekov nemal vážnejšie problémy, čo sa nedá povedať o ostatných dvoch autách tímu. Svoje si užil hlavne Harold Primat, ktorý ráno vo veľkom štýle zrušil svoje auto. Dôvodom bola pravdepodobne únava, pretože vedenie pretekov vylúčilo jedného z trojice pilotov Stuarta Halla sa to, že poslal do steny menší prototyp Radical tímu Bruchaldich. Najlepším netovárenským prototypom sa stal Oreca AIM na celkovom piatom mieste. V triede LMP2 sa opäť očakával súboj Porsche RS Spyder, prekvapením však bolo, že do ich bitky sa nedokázal zapojiť nikto ďalší. Napríklad Lola-Mazda tímu RML bola určite horúcim kandidátom. Rozhodnutzie medzi tímami Essex (Dánsko) a Goh (Japonsko) padlo v momente, keď Japonec Seiji Ara poslal auto tímu Goh tvrdo do bariéry. Kategória GT1 sa vo svojej súčasnej podobe lúčila s Le Mans, finálne víťazstvo si pripísal továrenský tím Corvette. Od začiatku to bola interná záležitosť, súkromné Corvette ako aj ostatné autá mohli zabodovať len veľmi teoreticky. Rozuzlenie prišlo krátko pred koncom, kedy sa na čísle 64 pokazila prevodovka a auto ostalo stáť tesne pred boxami. V kategórii GT2 bolo tento rok v presile Ferrari, Porsche sa navyše neblyslo zvlášť veľkou spoľahlivosťou. Víťazstvo pre tím Risi Competizione s posádkou Salo/Melo/Kaffer je viac ako zaslúžené, ich auto totiž v boxoch strávilo absolútne najmenej času. Text: Martin Ruisl Le Mans 24h – 13.-14.6.20091.**Brabham/Gene/Wurz**Peugeot Total Sport**Peugeot 908 HDi**382 kôlLMP12.**Bourdais/Montagny/Sarrazin**Team Peugeot Total**Peugeot 908 HDi**381 kôlLMP13.**Capello/Kristensen/McNish**Audi Sport Team Joest**Audi R15 TDi**376 kôlLMP14.**Charouz/Enge/Mucke**AMR Eastern Europe**Lola Aston Martin**373 kôlLMP15.**Panis/Lapierre/Ayari**Team ORECA Matmut AIM**Courage-ORECA AIM**370 kôlLMP16.**Minassian/Lamy/Klien**Team Peugeot Total**Peugeot 908 HDi**369 kôlLMP17.**Karthikeyan/Zwolsman/Lotterer**Kolles**Audi R10 TDi**369 kôlLMP18.**Tinseau/Jouanny/Barbosa**Pescarolo Sport**Pescarolo Judd**368 kôlLMP19.**Albers/Bakkerud/Mondini**Kolles**Audi R10 TDi**360 kôlLMP110.**Elgaard/Poulsen/Collard**Team Essex**Porsche RS Spyder**357 kôlLMP212.**Kane/Leuenberger/Pompidou**Speedy Racing Team Sebah**Lola Judd Coupe**343 kôlLMP220.**Nicolet/Hein/Yvon**Oak Racing**Pescarolo Mazda**325 kôlLMP2… 15.**O’Connell/Magnussen/Garcia**Corvette Racing**Corvette C6.R**342 kôlGT116.**Jousse/Maasen/Clairay**Luc Alphand Aventures**Corvette C6.R**336 kôlGT131.**Lichtner-Hoyer/Gruber/Muller**Jetalliance Racing**Aston Martin DBR9**294 kôlGT1… 18.**Melo/Kaffer/Salo**Risi Competizione**Ferrari 430**329 kôlGT219.**Babini/Malucelli/Ruberti**BMS Scuderia Italia**Ferrari 430**327 kôlGT222.**Krohn/Jonsson/van de Poele**Risi Competizione**Ferrari 430**323 kôlGT2








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!