Aktuality

24h Le Mans: Triumf je doma

Naftový prototyp 908 HDi tak nadviazal na slávu modelu 905, s ktorým Peugeot nastavoval latku začiatkom 90-tych rokov. Najväčší súper Francúzov Audi si musel priznať porážku, hoci ich optimizmus pred pretekmi bol na mieste. Nový prototyp R15 TDI sa na scénu uviedol víťazstvom v 12-hodinovke v Sebringu, ktorá sa považuje za mimoriadne dôležitý tréning pred Le Mans. Audi sa však potom 3 mesiace na pretekoch neukázalo a venovalo sa radšej testovaniu, čo asi nebolo najlepšie rozhodnutie. Trať sa v priebehu pretekov totiž výrazne mení a vplýva tak na možnosti auta. Navyše Audi R15 TDI prišlo s novou koncepciou aerodynamiky a piloti sa zhodli, že s autom sa nejazdí práve najľahšie. Výsledok nemeckej značky navyše ovplyvnilo niekoľko kolízii a výletov mimo trať.

Podobným problémom sa nevyhol ani Peugeot, no s menším rozdielom. Tým bola práve víťazná posádka Brabham/Wurz/Gene, ktorá si počas pretekov nemusela vytrpieť žiadnu vážnejšiu opravu či kolíznu situáciu. Ich kolegovia v ostatných dvoch továrenských Peugeotoch to také jednoduché nemali. Pedro Lamy si narobil problémy v boxoch, keď po kolízii so súkromným Peugeotom tímu Pescarolo musel absolvovať celé kolo s defektom. Auto posádky Bourdais/Sarrazin/Montagny, ktoré bolo spočiatku hlavným adeptom na víťazstvo a jazdilo permanentne rekordné časy, stratilo svoju pozíciu pri výmene polovice zadnej nápravy po výlete mimo trať. Peugeot sa pokúsil zvýšiť svoje šance aj súkromným autom, no to zničil Treluyer ráno pri náraze do bariéry.

Benzínový triumf si podľa očakávania odniesol tím Aston Martin. Ich prototyp na báze šasi Lola s posádkou Enge/Charouz/Mucke bol číslom jeden v hľadáčiku českých novinárov a na ich veľkú radosť dorazil do cieľa štvrtý. Počas pretekov nemal vážnejšie problémy, čo sa nedá povedať o ostatných dvoch autách tímu. Svoje si užil hlavne Harold Primat, ktorý ráno vo veľkom štýle zrušil svoje auto. Dôvodom bola pravdepodobne únava, pretože vedenie pretekov vylúčilo jedného z trojice pilotov Stuarta Halla sa to, že poslal do steny menší prototyp Radical tímu Bruchaldich.

Najlepším netovárenským prototypom sa stal Oreca AIM na celkovom piatom mieste. V triede LMP2 sa opäť očakával súboj Porsche RS Spyder, prekvapením však bolo, že do ich bitky sa nedokázal zapojiť nikto ďalší. Napríklad Lola-Mazda tímu RML bola určite horúcim kandidátom. Rozhodnutzie medzi tímami Essex (Dánsko) a Goh (Japonsko) padlo v momente, keď Japonec Seiji Ara poslal auto tímu Goh tvrdo do bariéry. Kategória GT1 sa vo svojej súčasnej podobe lúčila s Le Mans, finálne víťazstvo si pripísal továrenský tím Corvette. Od začiatku to bola interná záležitosť, súkromné Corvette ako aj ostatné autá mohli zabodovať len veľmi teoreticky. Rozuzlenie prišlo krátko pred koncom, kedy sa na čísle 64 pokazila prevodovka a auto ostalo stáť tesne pred boxami. V kategórii GT2 bolo tento rok v presile Ferrari, Porsche sa navyše neblyslo zvlášť veľkou spoľahlivosťou. Víťazstvo pre tím Risi Competizione s posádkou Salo/Melo/Kaffer je viac ako zaslúžené, ich auto totiž v boxoch strávilo absolútne najmenej času.

Text: Martin Ruisl

Le Mans 24h - 13.-14.6.20091.Brabham/Gene/WurzPeugeot Total SportPeugeot 908 HDi382 kôlLMP12.Bourdais/Montagny/SarrazinTeam Peugeot TotalPeugeot 908 HDi381 kôlLMP13.Capello/Kristensen/McNishAudi Sport Team JoestAudi R15 TDi376 kôlLMP14.Charouz/Enge/MuckeAMR Eastern EuropeLola Aston Martin373 kôlLMP15.Panis/Lapierre/AyariTeam ORECA Matmut AIMCourage-ORECA AIM370 kôlLMP16.Minassian/Lamy/KlienTeam Peugeot TotalPeugeot 908 HDi369 kôlLMP17.Karthikeyan/Zwolsman/LottererKollesAudi R10 TDi369 kôlLMP18.Tinseau/Jouanny/BarbosaPescarolo SportPescarolo Judd368 kôlLMP19.Albers/Bakkerud/MondiniKollesAudi R10 TDi360 kôlLMP110.Elgaard/Poulsen/CollardTeam EssexPorsche RS Spyder357 kôlLMP212.Kane/Leuenberger/PompidouSpeedy Racing Team SebahLola Judd Coupe343 kôlLMP220.Nicolet/Hein/YvonOak RacingPescarolo Mazda325 kôlLMP2... 15.O'Connell/Magnussen/GarciaCorvette RacingCorvette C6.R342 kôlGT116.Jousse/Maasen/ClairayLuc Alphand AventuresCorvette C6.R336 kôlGT131.Lichtner-Hoyer/Gruber/MullerJetalliance RacingAston Martin DBR9294 kôlGT1... 18.Melo/Kaffer/SaloRisi CompetizioneFerrari 430329 kôlGT219.Babini/Malucelli/RubertiBMS Scuderia ItaliaFerrari 430327 kôlGT222.Krohn/Jonsson/van de PoeleRisi CompetizioneFerrari 430323 kôlGT2

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie