Jazdená Škoda Octavia II: Vyhľadávaná

Nepoznať pojem Octavia v našich končinách by sme pokojne mohli nazvať hanbou. Druhá generácia úspešnej škodovky prešla len nedávno modernizáciou, rozhodli sme sa teda vyskúšať model pred faceliftom s naftovým motorom 1.9 TDI.
Vydané  Text: 
Po cestách ich behá mnoho, stretnúť možno prvú i druhú generáciu, liftbacky či kombi verzie. Darmo, Octavia lámala a stále láme rekordy v predajnosti. Keď by ste nahliadli do štatistík registrácií nových vozidiel, zistíte, že generácii číslo dva aktuálne patrí druhá priečka hneď za prvou Fabiou. Slováci majú teda stále akosi blízko k českej značke, ktorá je dopovaná nemeckým know-how od Volkswagenu. Rezervy by sme ale našli, keďže naftové motory pod prednou kapotou Octavie i Fabie pracujú stále na princípe čerpadlo-dýza. Taký bol aj testovaný exemplár vybavený agregátom 1.9 TDI (77 kW/105 k), ktorý spolupracoval s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a po stránke prevádzky nevykazoval žiadne trhliny. Nízka kultúra chodu, vibrácie na voľnobehu a hluk od motora prenášajúci sa do kabíny však k tejto pohonnej jednotke žiaľ patria. Rovnako ako aj neustále preraďovanie rýchlostných stupňov, ktoré je potrebné na to, aby sa vodič pohyboval v optimálnom pásme (2000-3500 otáčok). Čo ale treba dodať, a čo je dôležité: veľmi nízka vie byť spotreba. Počas testu sme dosiahli priemer 5,5 litra nafty na 100 km… Druhá generácia modelu Octavia prešla oproti prvej kus cesty. Rozhodne lepšie je odhlučnenie interiéru a najmä priestorová ponuka vzadu. Okrem toho je k dispozícii ozaj nadpozemsky obrovský batožinový priestor s objemom 560 litrov, ktorý je navyše veľmi dobre využiteľný. Podvozok poskytol koncernový VW Golf piatej generácie, čo znamená, že Octavia ponúka výborné jazdné vlastnosti pri dostatočnej miere komfortu. Nápravy testovaného vozidla, ktoré mali za sebou skoro 70 000 kilometrov a asi 3 roky života, sa javili byť v poriadku. Jedinou škvrnou, ktorú sme počas testu postrehli, bola porucha elektroniky pravých predných dverí. Neplatilo totiž na ne centrálne zamykanie a nefunkčné bolo aj elektrické ovládanie okna či spätného zrkadla. Navyše na prístrojovke neustále svietil piktogram oznamujúci otvorenie niektorých z dverí. Problém v tomto ale vôbec nevidíme. Jednou z výhod značky Škoda oproti konkurencii je hustá sieť predajcov, autorizovaných servisných prevádzok a aj množstvo domácich majstrov. Rozlúsknutie takejto „záhady“ by teda nemalo spôsobiť vážnejšie komplikácie po stránke finančnej a ani technickej. Text: Peter Michalec Foto: Martin Ruisl (1) a autor **Plusy** Tuhá karoséria a kvalitné dielenské spracovanie, batožinový priestor, jazdné vlastnosti, široký výber modelov na trhu. **Mínusy** Hlučné a zastarané naftové motory TDI, vyššia spotreba paliva pri agregátoch s priamym vstrekovaním benzínu FSI bez prepĺňania, záujem zlodejov. **Časté poruchy:** Poruchy originálnych autorádií Symphony – horší príjem, nefunkčné vyhľadávanie staníc a pod. (zvolávacia akcia), vŕzgajúca palubná doska, predčasne opotrebený zotrvačník (motory TDI), prasknutá hlava valcov (2.0 TDI), rýchlo sa zanášajúci filter pevných častíc (2.0 TDI s výkonom 125 kW/170 k), poruchové merače hmotnosti nasávaného vzduchu, kondenzácia pary v ukazovateľoch smeru, ktoré sa nachádzajú v spätných zrkadlách. **Naše odporúčania:** Z benzínových agregátov je dobrou alternatívou (a možno to niekoho prekvapí) základný motor 1.4 16V (55 kW/75 k), ktorý bol v roku 2007 modernizovaný a dostal vyšší výkon (59 kW/80 k) i krútiaci moment. Na bežné vozenie táto pohonná jednotka úplne postačuje, stráca akurát na diaľnici. Vydarený motor po stránke výkonu, pružnosti i spotreby je koncernový prepĺňaný dvojliter s výkonom 147 kW (200 k), ktorý bol ale určený len pre športovú verziu RS. Našťastie v ponuke nechýba rovnako výborný 1.8 TSI (118 kW/160 k). Vyššou spotrebou paliva a poruchami sa vyznačoval 2.0 FSI (110 kW/150 k). Naftové agregáty montované do modelu Octavia pracujú na menej kultúrnom princípe čerpadlo-dýza. Na konkurenciu už jednoducho nestačia, stále ale presvedčia nízkou spotrebou. Vyhľadávaným je testovaný 1.9 TDI (77 kW/105 k). Zlou voľbou nie je ani 2.0 TDI vo verziách 103 kW (140 k). resp. 125 kW (170 k). Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.








Pokračujte na ďalší príspevok »