Dlhodobý test: Škoda Superb: Dobrý začiatok

Redakcia, 13.01.2009
Prednedávnom sme sa rozlúčili s dlhodobou Fabiou Combi a terčom nášho záujmu z hľadiska dlhodobého, a teda dôsledného preverenia, sa stala nová škodovácka vlajková loď, nový Superb.

Dlhodobý test, poviete si, to by malo byť na čo najviac kilometrov. Svojím spôsobom aj áno a aktuálne v našej redakcii prebieha dokonca aj jeden stotisícový dlhodobý test, jeho misia je však trochu iná. Novú vlajkovú loď škodovky sme si vzali, tak ako predtým aj novú Fabiu Combi, na 30 tisíc kilometrov.

Jednou z alternatív pri takomto relatívne krátkom dlhodobom teste je vziať si vozidlo s „nulou“ na tachometri a poctivo si ho zabehnúť. Výhodou tejto možnosti je objektívnejšie posúdenie dynamiky a spotreby pohonného agregátu, nevýhodou nižší finálny kilometrický stav, ktorý nie je až taký výpovedný o spoľahlivosti.

Druhou možnosťou je pustiť sa do už mierne jazdeného auta, pri ktorom sa dostávame ku záverečnej kilometráži, ktorá by už čo to mohla naznačiť. Z predošlých riadkov vám bude určite jasná aj nevýhoda tejto alternatívy: auto nemusí byť ideálne zabehnuté. A tak je to aj v tomto prípade.

Ten „náš“ Superb prešiel nemilosrdnými rukami viacerých novinárov, ktorí na ňom nabehali prvých 10 tisíc. Na jednej strane ho „naučili“ jazdiť veľmi dynamicky, čo nám prezradili subjektívne pocity z ozaj výbornej pružnosti motora (o ňom viac trochu ďalej) a aj nami nameraný údaj zrýchlenia na stovku, ktorý je napriek užšiemu zimnému obutiu (205 mm) iba o desatinku horší ako sľubuje výrobca.

Zároveň ho však kolegovia trochu rozmaznali v nárokoch na palivo: počas prvých troch tisíc kilometrov, ktoré sme s autom absolvovali my, sa nám dlhodobý priemer podľa štýlu jazdy pohybuje do 8,5 do 9 litrov, čo je liter až poldruha litra viac, než na papieri. Už sa nám však nejaké to smädnejšie auto v minulosti podarilo počas dlhodobého testu zmravniť....

Ak sa bude počasie jašiť tak ako v posledných rokoch, je celkom možné, že v máji, ktorý je záverečným mesiacom tohto testu, budeme môcť Superba preveriť aj v podmienkach už takmer letných. Teraz sa však púšťame do najnáročnejšieho obdobia, aké môže preveriť vlastnosti auta: do zimy.

Spoločníka nám bude robiť Superb s motorom, ktorý sme si vyžiadali, a ktorý sme aj dostali: náš záujem smeroval k novému prepĺňanému štvorvalcu 1.8 TSI s výkonom 118 kW (160 k), ktorý nás veľmi pozitívne oslovil v iných autách. Prvé dojmy z jeho aplikácie v tomto konkrétnom Superbe sme už prezradili pred chvíľou a počas testu mu samozrejme budeme venovať aj samostatnú kapitolu.

Špecialitou Superba je bezpochyby mimoriadny priestor na zadných sedadlách. Skrátka ideál na dlhé nohy.... možno dlhé ženské nohy.... možno veľmi dlhé ženské nohy.... ale no nechajte sa prekvapiť.

V najnovšej generácii pridal Superb aj svetovú raritu, a síce dvere do kufra, otvárateľné dvoma spôsobmi: na štýl liftbacku alebo sedanu. Dôsledne preveríme najmä mechanizmus prepínania medzi oboma typmi otvárania. Ak vydrží, tak potom sa naša hĺbka poklony za tento nápad ešte prehĺbi. Ani na celkový prvý dojem však zatiaľ nemáme dôvod narovnávať chrbát a krčiť čelo. Superb začal dobre.

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (2) a autor

Technické údajeMotorPrepĺňaný benzínový 1.8 R4Zdvihový objem1798 cm3Výkon118 kW/160 k pri 5000-6200 ot/minKrútiaci moment250 Nm pri 1500-4200 ot/minNamerané hodnoty po 13 100 kmMaximálna rýchlosť220 km/hZrýchlenie 0-100 km/h8,7 sPružnosť 60-100 km/h (IV./V)-Pružnosť 80-120 km/h (IV./V./VI.)-Spotreba počas testuminimálna:-maximálna:-priemerná:8,7 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 974 900 Sk (32 360,75 €)

**Hodnotenie ****

Plusy** Kultúra chodu motora, subjektívna aj objektívna dynamika, kvalita vypracovania, vnútorný priestor vzadu, objem a systém otvárania batožinového priestoru.

Mínusy Zatiaľ trochu vysoká spotreba.