Test: Chrysler Grand Voyager: Na veľkosti záleží

Redakcia, 03.01.2009
Ak má vaša garáž rozmery telocvične a vaša početná rodina vysoké nároky na komfort cestovania, toto vás bude zaujímať: nový Chrysler Grand Voyager.

Kde začať? Pri veľkosti, lebo na tej ozaj záleží. Auto týchto rozmerov už ozaj vytvára dosť predpokladov na to, aby sa aj v treťom rade dalo sedieť pohodlne a aby nebol iba marketingovo do počtu. Je jasné, že pri usporiadaní 2+2+3 budú mať o máličko viac komfortu pasažieri v prvom a druhom rade, ani tí v treťom nebudú trpieť klaustrofóbiou.

Aj v tejto disciplíne variability priestoru si Voyager zaslúži prívlastok Grand. Vďaka sériovému systému Stow ´n Go, ktorým dokážete sedadlá upratať do pomerne veľkých odkladacích priestorov v podlahe a v našom konkrétnom prípade aj vďaka elektrickému sklápaniu zadného radu, nemá variabilita tohto vanu obdobu.

Objemy batožinového priestoru by sme mohli pokojne udávať v kubických metroch. Jediným, pri ktorom by bola pred desatinnou čiarkou nula, je ten za tretím radom sedadiel: jeho hodnota viac než 0,6 metra kubického stojí za poklonu. Sklopte tretí rad sedadiel a dostanete takmer dva kubíky, zbavte sa aj druhého a Grand Voyager sa premení na vyše trojkubíkový hangár. A pridajte si k tomu ešte aj nizučkú nakladaciu hranu s nulovým odskokom od dna kufra pri sklopenom treťom rade. Veľkolepé!

Keby sme si začali odškrtávať položky výbavy interiéru nami testovaného auta, neostal by nám čas na jazdenie, a tak len okrajovo spomenieme pár zaoceánskych rozmaznávadiel posádky: trojzónová automatická klimatizácia, audiovizuálny systém na báze DVD s monitormi na druhým aj tretím radom sedadiel, elektrické ovládanie otvárania bočných posuvných dverí, a tak ďalej a ešte ďalej.... Pred dojmami z jazdy ešte krátke zhodnotenie kvality materiálov a vypracovania. Ako by sme to.... nuž, prah tolerancie akosti je u amerických zákazníkov zjavne trochu vyšší, až na pár detailov však musíme konštatovať, že tento model neurazí svojou akosťou ani náročné európske publikum.

U nás jediným možným pohonom tohto auta je osvedčená štvorvalcová naftová dvaosmička CRD. Na jej čele však už pribúdajú vrásky a na našom ich pár pribudlo tiež, trochu z odhlučnenia, ktoré je nanajvýš na priemernej úrovni, a hlavne z reálnej spotreby, ktorá sa nám napriek rozmerom vozidla a efektivite šesťstupňového automatu zdala trochu privysoká.

Jazdné vlastnosti absolútne bezproblémovo spĺňajú nároky, ktoré môže mať typický vodič takéhoto komfortného minibusu. Nie je to nič extra mrštné a v úzkych priestoroch je to pre svoju veľkosť dosť ťarbavé, nemusíte sa však báť žiadnych nepríjemných prekvapení, podvozok Grand Voyagera je dobromyseľný a čitateľný. A ešte vám k tomu navyše pridá aj kráľovskú dávku komfortu pruženia.

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (2) a autor

**Hodnotenie ****

Plusy** Slušný ťah motora, obrovský a mimoriadne variabilný vnútorný priestor, pohodlné sedadlá, komfort pruženia, obsažnosť výbavy.

Mínusy Podpriemerné odhlučnenie pohonu, kvalita spracovania niektorých detailov, manévrovanie v tesných priestoroch, spotreba. Technické údajeMotornaftový 2.8 R4Zdvihový objem2766 cm3Výkon120 kW/163 k pri 3800 ot/minKrútiaci moment360 Nm pri 1600-3000 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška5143x1954x1750 mmRázvor3078 mmBatožinový priestor638/1936/3296 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť185 km/hZrýchlenie 0-100 km/h12,8 sSpotreba počas testu10,1 l/100 kmEmisie CO2247 g/kmCenaZákladná cena verzie1 099 000 Sk (36 480,00 €)