Opel GT: Amerikanizácia

Redakcia, 22.10.2007
Svet sa stavia na hlavu. Malé športové automobily boli doteraz doménou Európanov. Dnes už nie. Európske rozmery, európska značka, no americké gény, presne taký je nový Opel GT.

Časť vývoja, použitá technika a úpravy karosérie z Európy, základná konštrukcia a výroba z Ameriky – tak znie základný recept na Opel GT. Je to rodinný príbuzný modelov Saturn Sky a Pontiac Solstice, čo nie je pri pozornejšom pohľade problém odhaliť.

Auto sa snaží tváriť európsky, ale vplyv americkej kultúry cítiť aj v interiéri. Opel GT má šťastie, že hrá na emotívnu strunu a pozornosť racionálne uvažujúceho Európana strháva na úžasný výkon a vzhľad karosérie. Inak by nemal s týmto spracovaním a použitými materiálmi na starom kontinente najmenšiu šancu. Plasty pôsobia lacným dojmom a mnohé detaily sú kvalitou spracovania na úrovni spred 10 rokov. V Spojených štátoch je zvláštna klientela, ktorá v autách jedáva hamburgery a všetko okolo zašpiní omáčkami. To dáva plastom v GT určitý zmysel, ale na zabehnutých európskych a japonských konkurentov to nestačí.

Problémom je nedostatok odkladacích miest a do dverí odložíte tiež len malé veci. Tento jav je už trochu menej pochopiteľný, pretože koncernový príbuzný Saturn Sky má aspoň držiaky na fľaše. Batožinový priestor je nepoužiteľný. Bodka.

Výborný posed za volantom vás však donúti na všetko rýchlo zabudnúť. Sedíte takmer pri zemi, nohy máte natiahnuté ako na plážovom lehátku a v pravej ruke zvierate hlavicu veľmi krátkej páky päťstupňovej manuálnej prevodovky. Vzhľadom na veľký krútiaci moment motora je päť stupňov akceptovateľných. Dráhy prevodovej páky sú krátke ako sa patrí, ale s presnosťou radenia sa mohli konštruktéri ešte chvíľku pohrať. Pri bežnom jazdení máte dostatok času hľadať polohu jednotlivých stupňov, ale pri maximálnom nasadení sa budete do páky opierať ako zmyslov zbavení a aj tak vám to nebude nič platné.

Motor s priamym vstrekovaním benzínu robí z GT raketu stredného doletu. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii už pri 2500 otáčkach a mohutný ťah nepoľaví až k otáčkam maximálneho výkonu. Potenciál motora prezrádzajú aj koncovky výfuku. Zvuku síce chýba nadšenie väčších vidlicových motorov, na štvorvalec je však prijateľný.

Napriek pozdĺžne uloženému motoru vpredu je pomer zaťaženia prednej a zadnej nápravy veľmi prijateľných 51 : 49, vďaka čomu majú zadné pneumatiky na každom výjazde zo zákruty dostatok trakcie a až k najbližšej šikane držia ako prilepené Pri jazde na hrane vás však môže rozladiť nesúrodosť správania sa prednej a zadnej nápravy. Každá akoby si žila vlastným životom. Ich vzájomná nekomunikatívnosť tak má za následok nervózne správanie auta a stratu vašej dôvery. V reálnom svete sa vám tak zdá, že idete omnoho rýchlejšie, než je to v skutočnosti. Môžete namietať, že presne o tom sú otvorené roadstery, no v tomto prípade si dovolíme tvrdiť, že nejde o zámer.

Opel GT je nesporne zaujímavé auto. Chýba mu efektivita neprepĺňaného Speedstera, no ani charakter muscle caru, ktorý mu za oceánom vštepili do génov, nie je na zahodenie. Nie je však dokonalý a na zabehnutých konkurentov zatiaľ predsa len niečo stráca.

HODNOTENIE: * * *

Plusy:
Atraktívny dizajn s typickými proporciami roadstera, silný motor s ťahom v celom spektre otáčok, ovládacie sily na páke prevodovky

Mínusy:
Odskakovanie auta na rozbitej ceste, chabá konštrukcia sťahovacej strechy, dielenské spracovanie interiéru, veľa lacných plastov.

Technické údajeMotorprepĺňaný benzínový2.0Zdvihový objem1998 cm3Výkon194 kW/264 k pri 5300 ot/minKrútiaci moment353 Nm pri 2000-5200 ot/minKarosériaDlžka x Šírka x Výška:4100x1813x1255 mmRázvor2415 mmBatožinový priestor66-157 lJazdné výkonyMaximálna rýchlost229 km/hZrýchlenie 0-100 km/h5,7 sSpotreba pocas testu10,9 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 1 139 000 Sk s DPH