Test Mercedes-Benz GLA 220 CDI

Miloš Remenár, 30.07.2014
Cez týždeň v meste, cez víkend mimo. Pre tých, ktorí chcú byť štýloví v oboch prostrediach, pripravil Mercedes-Benz úplne novú triedu GLA.

Práve tie vidíme často za volantmi veľkých SUV prémiových značiek, v užších priestoroch sa však neraz potrápia a na laku ich tátošov to často vidno. Mercedes im chce teraz ponúknuť alternatívu, ktorá je vizuálne atraktívnejšia ako veľké terénne automobily a ponúkne všetky ich výhody v kompaktných rozmeroch.

Nie je to však úplne pravda. Karoséria je nízka ako na kompaktnom hatchbacku, GLA však má väčšiu svetlú výšku. Výsledok je jasný, kabína je sploštená a najmä na výšku nie je miesta nazvyš. Vodič so 190 cm má hlavu takmer pri strope, s panoramatickou strechou je situácia priam kritická. Podobná situácia nastáva aj vzadu, štvorica kamarátok sa však na výlet vyberie s prehľadom.

Väčšiu kapacitu kabíny veľmi očakávať nemožno, GLA je postavené na platforme MFA s pevne nastaveným rázvorom, pozdĺžny priestor je však plne postačujúci. Ďalšou výhodou SUV, ktorú malý pseudo-terénny Mercedes neponúkne, je výhľad do okolia. S malou výškou nevidíte ponad nižšie vozidlá vpredu, situácia okolo auta je neprehľadná pre nízke zadné okno a široké stĺpiky.

Pri sedení v interiéri takmer nepoznáte rozdiel od triedy A. Prístroje sú dobre prehľadné, medzi ciferníkmi je veľký displej s údajmi o jazde a peknou grafikou. Ostatné informácie sa zobrazujú na plávajúcej obrazovke multimediálneho systému na stredovej konzole. Ovládanie má pochopiteľnú logiku a po chvíli sa naň dá bez problémov zvyknúť. Trochu nás hnevala elektronická parkovacia brzda nejasnou indikáciou svojej aktivity.

Ak chcete vo valcoch páliť naftu, dvojlitrový turbodiesel 220 CDI považujeme za optimálny. Tento motor je vždy spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a v našom prípade poháňal obe nápravy bez toho, aby sme si všimli, kedy zapája do práce aj zadné kolesá. Krátke prevody a dve turbodúchadlá poslali turboefekt do zatratenia, k dispozícii je dobrá výkonová rezerva, na športovú jazdu však, táto verzia zvlášť vhodná nie je. Pod plynom a za studena je motor menej kultivovaný, pri bežnej jazde inak o ňom takmer neviete. Príliš často sa nehlási ani potrebou tankovania, priemerná spotreba 5,5 l/100 km je chvályhodná.

Na komfortnú jazdu je zameraný aj podvozok, oproti triede A sa nám zdá byť poddajnejší, komfort úplne „nezabili“ ani pneumatiky na 19 palcových diskoch. Na koľajniciach a kanáloch cítiť prácu tlmičov, nerovnosti však úplne nezakryjú. Na jazdu v teréne sú nastavené mäkšie a v zákrutách autu dovolia jemný náklon, zvolenú stopu však auto len tak neopustí.

Záver Od triedy GLA s naftovým motorom nečakajte veľké športové ani terénne výkony. Z každého zvládne trochu, do extrémov nezachádza. O to príjemnejšia je bežná jazda, pri ktorej vládne na palube aj v nádrž pokoj. Najväčšiu pridanú hodnotu vidíme v „sexi faktore“, ktorého má GLA na rozdávanie.