Jazdený automobil: Úskalia a nástrahy

Redakcia, 29.11.2008
Seriál o jazdených vozidlách pokračuje ďalšou časťou, tentoraz sme sa zamerali na detaily, ktorým sa treba pri kúpe „jazdenky“ vyvarovať.

Zákazník poškuľujúci po jazdenom automobile by mal mať aspoň predstavu o tom, čo chce kúpiť. Niekomu stačí niečo malé s benzínovým motorom do mesta, iný potrebuje niečo naftové do terénu, prípadne niečo reprezentatívnejšie. Vždy si treba zvážiť výšku investície, ktorá z vášho rozpočtu ubudne a treba sa jej držať. Dôležitou vecou je aj to, kde, resp. akým spôsobom sa chcete k automobilu dostať. Podrobnejšie sme sa týmto možnostiam venovali v článku Jazdený automobil: Kde ho kúpiť

Napríklad taký inzerát súkromnej osoby nikdy nevyzerá zle, ale keď sa máte za nejakým autom, ktoré poznáte len z fotiek doslova trepať cez kus republiky a minúť množstvo paliva... nemusí byť každému príjemne. Ešte horšie je samotné zistenie, že to nie je vôbec to, čo ste čakali, respektíve v inzeráte uvedený stav auta nezodpovedal realite.

Nástrahy na zákazníkov číhajú aj v prípade dovozu zo zahraničia. Okrem vyššie uvedených skutočností sa treba pripraviť na byrokratické opletačky, spomeňme aspoň tie najdôležitejšie: získanie certifikátu konformity, vyhotovenie úradných prekladov potrebných dokumentov k registrácii (napr. kúpna zmluva, potvrdenie o odhlásení auta v zahraničí), absolvovanie kontroly originality, zaplatenie potrebných poplatkov atď. Dnes už tieto úkony môžete pokojne hodiť na krk rôznym firmám, ktoré sa špecializujú na dovoz áut zo zahraničia (Európa), prípadne aj spoza oceánu - Dovoz automobilov z USA

Výhrou samozrejme nie je ani návšteva autobazárov, v ktorých môžu stáť rôzne kúsky v rôznom technickom stave. Podľa predajcov sú samozrejme všetky vozidlá v absolútnom poriadku a len niečo drobné im chýba. Obchodník rád povie, že on má len „výborné“ autá.

Na druhej strane aj tu možno nájsť zachovalé exempláre. Pozor, ale na šikovnosť školených predajcov. Aby ste náhodou sami seba neprichytili, že sedíte v niečom inom, ako ste pôvodne plánovali kúpiť a navyše to presahuje váš plánovaný rozpočet o 50 000 Sk (1 659,70 €).

Natrafenie na dobrú „jazdenku“ je tak trochu o šťastí či náhode. Je veľmi ťažké napísať všeobecne platný návod, stále však existujú objektívne parametre, ktorých sa treba držať.

Vráťme sa teda opäť na začiatok, nech ste sa k jazdenému automobilu dostali akýmkoľvek spôsobom a pozdáva sa vám jeho cena, počet najazdených kilometrov, rok výroby a koncept (limuzína, rodinný van, kombi či SUV), ste na najlepšej ceste doniesť si domov vysnívané vozidlo.

Počet najazdených kilometrov je v našich končinách prinajmenšom mätúci údaj. Stále totiž panuje u nás neseriózny zlozvyk stáčať uvedené kilometre. O pravdivosti môže našepkávať servisná knižka, v ktorej by mali byť zaznamenané všetky servisné, aj garančné prehliadky a zároveň aj informácia, pri akých kilometroch tieto úkony prebehli. Nemali by totiž byť zanedbané výmeny brzdových kotúčov, rozvodov (vždy v závislosti od nabehaných kilometrov) a samozrejmosťou je výmena oleja, filtrov a pod.. Ak auto takúto históriu nemá, môžete len dvihnúť obočie a byť neustále v strehu.

Vizuálna kontrola vozidla je tiež dôležitá. Všetky časti auta, nárazníky, blatníky, dvere by mali lícovať rovnako na všetkých miestach, ak to tak nie je, mohlo sa v minulosti stať, že auto bolo havarované. Rozdielny farebný odtieň napríklad na blatníku zas môže znamenať, že diel bol menený, resp. prestriekaný nanovo. O všetkých takýchto „úpravách“ by ste mali byť informovaný. Určite sa netreba takéhoto jazdeného automobilu báť, pokiaľ išlo len o nejakú menšiu ujmu. Horšia je napríklad situácia, ak išlo auto ľudovo povedané cez búdu.

Rok výroby Netreba nechať nepovšimnutý. V zásade platí, že trojročné auto, ktoré behalo v Nemecku môže mať síce nabehaných viac kilometrov, ale jeho nápravy určite trpeli menej ako v prípade exempláru pohybujúceho sa po slovenských cestách.

Ideálnou skúškou pred kúpou auta, je krátka testovacia jazda, pri ktorej sa dá toho veľa zistiť. Po naštartovaní treba skontrolovať všetky ovládacie prvky: ovládanie okien, klimatizácie, rádia, treba skúsiť jednoducho všetko, čo sa dá ohmatať. Otočenie volantom až na doraz prezradí, v akom stave sú čapy a keď niečo puká, nie je to v poriadku. Aj motor by mal mať zdravý zvuk, nemalo by počuť klepot a ani žiadne uchu nelahodiace zvuky.

Stav podvozka ľahko preveríte pri prejazde nerovností. Ako náhle niečo praská, vrzgoce, treba rátať s tým, že nápravy už majú niečo za sebou a bude treba skontrolovať ich technický stav.

Súhrn menších opráv môže kúpu ojazdeného auta výrazne predražiť, preto odporúčame zistiť čo najviac informácií o tom, kto na aute jazdil, kde sa s ním prevažne jazdilo a podobne. V prípade zanedbania niektorých skutočností môže radosť z kúpy veľmi znehodnotiť.

Text: Peter Michalec
Foto: archív