Audi A5 3.0 TDI: S novým prístupom

Redakcia, 19.10.2007
Ľudia od Audi vždy radi hovoria niečo o náskoku ich produktov vďaka technike, no pri podrobnejšom skúmaní ich áut žiadny výrazný náskok zatiaľ nikto neobjavil. Nové kupé A5 má však na všetko vlastný názor.

Audi robí v poslednej dobe skvelý dizajn a všetko, čo vypustí do sveta stojí za to. Už prvá generácia modelu TT bola odvážnejšia, než čokoľvek pred ňou. Bola nápaditá, páčila sa davu, ženy po nej otvorene túžili a muži ju tajne obdivovali. Áno, TT bolo roztomilé a to sa mu nakoniec aj vypomstilo. Športové auto nesmie ukázať slabosť, nesmie sa podvoliť a byť mäkké. Musí byť svojské, tvrdohlavé a z očí mu musí pozerať chuligánstvo. To ľudí priťahuje, podvedome ho túžia zlomiť, podmaniť si ho a osedlať ho ako divého koňa. Vo svete športových kupé skrátka nie je miesto pre slabochov. Vo výrobnom programe Audi dlho chýbalo čistokrvné štvorsedadlové kupé. Od ukončenia výroby Audi Coupé odvodeného z modelu 90 uplynulo už viac ako desať rokov, preto je príchod nového kupé pre Audi veľkou udalosťou. Dizajnéri nenechali nič na náhodu a podobne ako všetky súčasné modely, naučili aj novú päťku tváriť sa nepriateľsky a nedôverčivo. Mierumilovný výraz by ju v dnešnom svete stál krk a to, čo si mohlo pred rokmi dovoliť prvé TT, je dnes nemysliteľné.

Blíži sa k vám a už diaľky vnímate šestnásť bielych LED diód svietiacich v rade pod hlavnými svetlometmi. Celé to pripomína vojnové pomaľovanie indiánskych bojovníkov. Jeho vulgárne sebavedomý výraz ladí s bočnou siluetou a pripomína efektívneho dravca. Uvidíte ho v spätnom zrkadle a inštinktívne uhnete doprava. Keď vás však predbehne, ostanete zarazený uhladenosťou zadných partií. Ani náznak po násilí, len plynulé krivky a tvary pripomínajúce kupé trojkového BMW. Musí to byť zámer, inak si tú podobnosť nevieme vysvetliť. Koniec koncov Audi už dávno nahlas vyhlásilo, že modelom A5 pôjde po krku najmä BMW.

Pre tento boj ho aj patrične vybavilo, takže slogan „náskok vďaka technike“ by mal nadobudnúť iný rozmer. Posadili sme sa za jeho volant a týždeň si vychutnávali pocit z vlastníctva tohto krásavca. Táto doba nám stačila na odhalenie niekoľkých zaujímavých zistení.

Interiér á-päťky bude povedomý každému majiteľovi Audi A6. Množstvo kvalitných materiálov je poskladaných tým najsvedomitejším spôsobom, s akým sa v automobilovej branži môžeme stretnúť a pocit luxusu číha z každého detailu. Pozícia za volantom je perfektná, športové sedadlá sú nemilosrdné k vášmu telu, ale keďže sedíme v športovom kupé, neodvrávame. Ono by to vlastne malo byť skôr luxusné GT a veľkorysé zadné sedadlá to potvrdzujú. V Audi A5 dokážu pohodlne cestovať štyria dospelí, tí zadní by však nemali byť vyšší ako 180 cm. Použiteľnosť auta zvyšujú sklopné zadné operadlá, takže v prípade, že ste len dvaja, dokážete previezť na tento segment nevídané množstvo batožiny. Ale nie nič veľké, pretože cez zadný otvor žiadnu veľkú vec nenaložíte. Na sťahovanie má Audi v ponuke A6 Avant.

To, čo nám robilo počas testu najväčšiu radosť bol šesťvalcový motor 3.0 TDI so vstrekovaním common-rail, v tomto prípade vyladený na 176 kW (240 k) a 500 Nm už od 1500 otáčok. Je to lokomotíva nielen na papieri, ale aj v reálnej premávke. Vďaka piezoelektrickým vstrekovačom je motor pri spaľovaní dôsledný a tichý aj vo vyšších otáčkach. Spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, dokáže auto zrýchliť na 100 km/h za ťažko uveriteľných 5,9 s a zrýchľovanie zastaví až na obligátnych 250 km/h. Najlepšie však je, že všetko toto vám ponúkne pri spotrebe približne 8 l/100 km. Keď mu nakladáte, zoberie si 11, ale keď sa ukľudníte, dokážete jazdiť len za 6,5 l/100 km. Neuveriteľné. Pri tejto spotrebe nám dáva verzia 3.0 TDI omnoho väčší význam ako žravá S5, ktorá ponúka len o vlások lepšie zrýchlenie za dvojnásobnú spotrebu.

Veľkým krokom vpred sú jazdné vlastnosti vozidla. Audi A5 je postavené na úplne novej platforme, ktorú v týchto dňoch dostalo aj nové A4. Konštruktéri sa v každej tlačovej správe chvália lepším rozložením hmotnosti na nápravy (údajne 50:50), čo dosiahli posunutím agregátu viac dozadu. A počas jazdy to veru cítiť. Kým minulé audiny boli výrazne nedotáčavé a vždy mali tendenciu chovať sa ako kladivá, A5 je agilnejšia a ochotnejšia zatočiť. Systém quattro posiela dozadu 60 % výkonu, no v zákrute to nijak nepocítite. Auto je poslušné a skôr ako pretáčavý šmyk, predvedie kontrolovanú nedotáčavosť. Na efektné prejazdy zákrut bokom v naftovom Audi A5 rýchlo zabudnite.

Je to pohodlné a rýchle GT postavené na efektívnu jazdu bez minimálnych náklonov karosérie s vynikajúcou trakciou pri výjazde zo zákrut. Ľahký hliníkový podvozok je odpružený pomerne tvrdo, takže vás na zlej ceste vytrasie, ale na kvalitnej s istotou podrží. Jazdnými vlastnosťami je tak Audi A5 ďaleko pred neohrabaným A6, čo je dobrým znamením pre všetky budúce modely so štyrmi kruhmi na maske. Stále nie je bez chyby, napriek tomu sa zdá, že Audi má konečne šancu dosiahnuť proklamovaný náskok vďaka technike.

HODNOTENIE: * * * *
Audi A5 postavené na novej platforme ukazuje, akým smerom sa budú uberať jazdné vlastnosti budúcich vozidiel Audi. Je to pohodlné štvormiestne kupé, ktoré má dostatok výkonu a s motorom 3.0 TDI aj veľmi rozumnú spotrebu.

Plusy
+ priestrannosť
+ variabilita interiéru
+ kvalita spracovania
+ výborná ergonómia ovládania
+ akustický komfort
+ pozícia za volantom
+ vysoký výkon motora
+ pružnosť motora
+ nízka spotreba
+ dobrá trakcia
+ bezpečné nastavenie nedotáčavosti
+ minimálne bočné náklony
+ tuhá karoséria
+ aktívna aj pasívna bezpečnosť
+ vzhľadom na výkon málo produkovaného CO2
+ nízka spotreba

Mínusy
- priestor pre hlavy zadných pasažierov
- prístup na zadné sedadlá
- vibrácie pri voľnobehu
- príliš tvrdý podvozok
- drahá príplatková výbava
- pomerne chudobná základná výbava

Technické údajeMotorprepĺňaný naftový 3.0 V6Zdvihový objem2967 cm3Výkon176 kW/240 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment500 Nm pri 1500 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška4625 x 1854 x 1372 mmRázvor2751 mmBatožinový priestor455 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť250 km/hZrýchlenie 0-100 km/h6,1 sSpotreba počas testu8,5 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 1 506 200 Sk s DPH