Mercedes-Benz Vito 2.2 CDI: Ide sa do práce!

Redakcia, 18.10.2007
Potrebujete odviezť partiu ôsmych robotníkov na stavbu a nebáť sa pritom naložiť aj ich špinavé náradie? Potom je pre vás Mercedes-Benz Vito tou najlepšou alternatívou.

Vito v osobnej verzii je pomerne vzácnym javom. Bežnejšou verziou je predsa len čistokrvná dodávka, alebo polopresklenné kombi. Nám sa však dostala do rúk osobná verzia, ktorá v prípade potreby odvezie až 9 osôb vrátane šoféra. Hotový autobus.

Interiér je oproti pracovnej verzii samozrejme zušľachtený, no v porovnaní s luxusnými vanmi z neho stále cítiť tvrdý pracovný charakter. Odmenou je vám však rekordná užitočná hmotnosť a veľmi dobre udržiavateľný interiér. Tvrdé plasty jednoducho umyjete vlhkou handrou a idete ďalej.

Náš exemplár mal najazdených poctivých 220 000 km, čo už bolo na jeho stave samozrejme poznať. Plasty palubnej dosky poznamenalo pár škrabancov a slnko na nich za sedem rokov vyčarovalo niekoľko vyblednutých miest. Hoci bolo Vito známe svojou poruchovosťou a nefunkčnými elektrickými spotrebičmi, v našom aute bolo funkčné každé tlačidlo.

Motor s výkonom 60 kW (82 k) bol po naštartovaní hlučnejší a najmä za studena dokázal autom pekne triasť. Jeho výkon nerobí z Vita žiadneho športovca, ale na bežné jazdenie stačí. S deviatimi ľuďmi na palube si vodič musí prekalibrovať zmysly a po pár kilometroch jazdy príde na to, že sa dá jazdiť aj takým to autom celkom svižne. Problémy nám nerobila ani manuálna prevodovka.

Čalúnenie sedadiel si so zubom času poradilo prekvapivo dobre, len krajné sklopné sedadlo druhého radu (pri dverách) bolo na konci svojej životnosti. Časté sklápanie jeho operadla nevydržalo a mechanizmus sklápania bol už nefunkčný.

Vito nám počas celého testu fungovalo spoľahlivo, jediným vážnejším problémom bola unikajúca chladiaca kvapalina niekde z okruhu chladenia (nepodarilo sa nám nájsť netesnosť), takže sme so sebou vždy vozili fľašu s vodou. Zvyšujúca sa teplota chladiacej kvapaliny nás vždy donútila zastaviť a doliať chýbajúcu vodu v okruhu.

Mercedes-Benz Vito môže v osobnej verzii poslúžiť aj ako rodinné auto s obrovským batožinovým priestorom. Zadné sedadlá sa totiž dajú vyberať, pri ich manipulácii však využijete všetky svoje svaly. Ťažšie sedadlá v tomto segmente asi nenájdete.

Plusy:
veľký vnútorný priestor, prijateľná spotreba, vysoká užitočná hmotnosť

Mínusy:
veľká vnútorná hlučnosť, spoľahlivosť, kvalita niektorých detailov

Časté poruchy:
Poruchový snímač hladiny chladiacej kvapaliny, zadierajúce sa tiahla manuálnej prevodovky, poruchy elektrických spotrebičov, problémová elektroinštalácia, rozpadajúce sa plasty, poruchové palivové čerpadlo, predčasne opotrebované brzdové kotúče, korózia palivového vedenia, opotrebované púzdra priečnych skrutných stabilizátorov.

Naše odporúčanie:
Pre Mercedes-Benz Vito je rozhodne lepšou voľbou niektorý z naftových motorov. Benzínový motor s objemom valcov 2,3 litra má síce výkon 105 kW (143 k), ale chýba mu dostatočný krútiaci moment. Testovaný naftový motor 2.2 CDI má s ťažkým Vitom dosť práce, preto odporúčame poobzerať sa po výkonnejšej verzii tohto motora.

Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.