Opel Zafira 2.0 DTI vs. Renault Scénic 1.9 dTi: Piati proti siedmim

Redakcia, 18.10.2007
Renault Scénic aj Opel Zafira okupujú rovnaké územie, každý však oň bojuje inými zbraňami. Dokáže päťmiestny zakladateľ kompaktných MPV v neľútostnom porovnaní poraziť sedemmiestnu Zafiru? Alebo odíde s hanbou a bude chcieť na všetko zabudnúť?

Hoci na prvý pohľad vyzerajú ako najväčší kamaráti, nikdy si nič zadarmo nedarovali. Renault Scénic sa na trhu objavil v roku 1996, kedy sa zároveň stal zakladateľom segmentu kompaktných MPV. Trh auto prijal veľmi dobre a aby toho nebolo málo, Scénic získal titul európskeho Auta roka 1997.

Zafira sa na trhu objavila v čase, keď mal Scénic už tri roky. Svoje meškanie však ospravedlnila premysleným systémom skladania zadných sedadiel FLEX 7, vďaka ktorému ste mali v aute sedem sedadiel vždy so sebou. Ktorý z nich je lepší? Nie je nič jednoduchšie, ako sa na ne bližšie pozrieť pri ich vzájomnej konfrontácii.

Renault Scénic, ktorý nám padol do rúk, zišiel z výrobných pásov v roku 2002 a pod kapotou mal naftový agregát 1.9 dTi s výkonom 59 kW (80 k). Do tohto typu sa začal montovať len rok predtým a na tachometri mal natočených veľmi optimistických 90 000 km.

Už za nova bol Scénic známy svojim interiérom s pochybnejšou kvalitou spracovania niektorých detailov a plastmi, ktoré si najmä počas horúcich letných dní žili vlastným životom. O to prekvapenejší sme boli, keď sa spod palubnej dosky a interiérových obkladov nášho auta neozývalo nič. Prvé zvuky sme postrehli až pri jazde po panelovej ceste. Na tej však kapitulujú aj omnoho kvalitnejšie interiéry. Tu sa prejavili aj prvé vôle v podvozku, ktoré sú pre Scénic charakteristické až po najazdení podstatne väčšej porcie kilometrov, než mal náš exemplár.

Naftový motor bol po naštartovaní pomerne hlučný, po ohriatí stíchol a jeho prvotné vibrácie ustali. S výkonom 59 kW veľmi vyskakovať nemôžete, ale na bežné jazdenie stačí. Zvyknúť si budete musieť len na voľnú kulisu radenia, ktorej benevolencia sa v našom aute s pribúdajúcimi kilometrami ešte zväčšila.

Druhým členom nášho duelu bola Zafira z roku 2003 s naftovým motorom 2.0 DTI (74 kW/100 k) a 130 000 najazdenými kilometrami. Jej stav bol, v porovnaní so Scénicom, už na pohľad o niečo lepší. Podobný dojem sme mali aj z precíznejšie spracovaného interiéru s kvalitnejšími plastmi.

Podvozky obidvoch aut boli na tom približne rovnako, ten v Zafire však krotil výkonnejší motor. Subjektívne sa nám pri bežnom používaní zdali agregáty obidvoch aut rovnako hlučné. Až pri diaľničnom tempe sa prejavil menší výkon Scénica, ktorý sa svoj deficit snažil doháňať vyššími otáčkami.

Pri porovnaní maximálnych objemov kufrov o 100 litrov výťazí Scénic (1700 vs. 1800 litrov). Musíte však pracne vybrať tri zadné samostatné sedadlá, zatiaľ čo v Zafire ich pohodlne vsuniete do podlahy. A je ich tam navyše sedem. V Scénicu sa odvezú len piati.

Z našej testovanej dvojice bola na tom, napriek väčšiemu počtu najazdených kilometrov, o niečo lepšie Zafira. Jej lepší stav však môže svedčiť len o citlivejšom prístupe predošlého majiteľa. Celkovo sú totiž tieto dva kompaktné vany na podobnej kvalitatívnej úrovni.

Opel Zafira
Plusy:
systém skladania sedadiel, sedem miest v aute, veľké užitočné zaťaženie

Mínusy:
slabšie dielenské spracovanie, životnosť niektorých motorov, vysoká cena niektorých exemplárov

Časté poruchy:
Hlučný kompresor klimatizácie, slnkom poškodené plasty v interiéri, vytečené zadné tlmiče, problémové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (diesel), vplyvom prepätia v elektrickej sieti praskajúce žiarovky, poruchy vstrekovacieho čerpadla Bosch VP 44 (DTI), prasknutý rozvodový remeň, opotrebovaný alternátor.

Naše odporúčanie:
Pri tomto aute platí: ruky preč od naftového motora 2.0 16V DI. Kompaktné MPV a 60 kW? Motor nielenže nestačí výkonovo, ale ani jeho spoľahlivosť nepatrí medzi execelentné. Buďte hladní po výkone a voľte 2.0 DTI alebo 2.2 DTI 16V. Oceníte ich výkon, spotrebu a spoľahlivosť. Z benzínových agregátov berte 1.8 16V. Samozrejme nejazdí za 5 litrov, ale ak tolerujete 8 až 10 na 100, odmenou vám bude slušná pružnosť a dynamika.

Renault Scénic
Plusy:
optimálne naladenie podvozka, priestranný a variabilný interiér, veľký batožinový priestor

Mínusy:
miestami nedbalé spracovanie, tvrdé plasty v interiéri, hlučné naftové motory 1.9 dTi

Časté poruchy:
Prasknuté hlavy valcov a prepálené tesnenia (1.9 D, 1.9 TD), opotrebované ložiská zadných kolies, vôle v zaveseniach predných kolies, zle tesniace vodné čerpadlo, pokiaľ nebolo vymenené s rozvodovým remeňom, úniky oleja z prevodovky okolo manžety na ľavej polosi a cez tesniaci krúžok okolo radiacej tyče.

Naše odporúčanie:
Dobrým kompromisom medzi prevádzkovými nákladmi a poskytovaným výkonom nájdete pri benzínovom motore 1.6i 16V (79 kW/107 k). Jeho výkon vám síce nenapumpuje do žíl žiaden adrenalín, s naloženým autom je však jazda s ním o poznanie lepšia ako so základnou jednaštvorkou, ktorá sa zadýcha v každom väčšom stúpaní. Naftové motory dCi sú samozrejme lepšie, ale keď sa vám z nejakého neznámeho dôvodu začnú sypať, nedoplatíte sa za ich servis.

Vozidlá zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.