Škoda Fabia Combi 1.4 16V: Akoby nič

Redakcia, 29.10.2008
Znie to možno ošúchane, ale ozaj sme sa ani nenazdali a Škoda Fabia Combi 1.4 16V zhltla porciu kilometrov nášho dlhodobého testu ako keby ich ani nebolo 30 tisíc.

Finálne hodnotenie začneme od konca. Úlohou tohto dlhodobého testu nebolo primárne zisťovanie spoľahlivosti auta, pár drobností však vyplynulo aj v tejto oblasti, tak sa na ne hneď za horúca pozrime.

Kilometráž, ktorú sme absolvovali, nepriniesla žiadnu poruchu, ktorá by nás, pri vžití sa do roly majiteľa auta, nejako výrazne nahnevala. Akurát plató, ktoré sme na úvod testu pochvalne prehlásili za kvalitné, predsa len nevydržalo časté otváranie a zatváranie a postupne sa na ňom ulomili na oboch stranách kúsky plastu, držiaceho ho na mieste v stave otvorenom.

Trochu nám ku koncu začala buchotať predná náprava, nebolo to však nič také výrazné, že by nás to zahnalo do servisu. Podobným prípadom bol aj mierny hrkot od zatváracieho mechanizmu zámku piatych dverí, ktorý sme tiež nepovažovali pre jeho nepodstatnú závažnosť za potrebné riešiť.

Bedlivo sme v priebehu testu sledovali spotrebu. O to bedlivejšie, že sa jej hodnoty spočiatku vôbec neukazovali v priaznivom svetle. Snažili sme sa však „zabiehať“ auto už aj pri kilometroch, ktoré sú podľa múdrych hláv a zaručených praktikov predpísané pre ideálny zábeh. Vyplatilo sa: pri prvom hodnotení po 4500 km sme papierový údaj prekračovali ešte o 1,1 litra, po dokončenej tridsiatke hlásime vyrovnanie reality teoretickým sľubom. Prispelo k tomu samozrejme aj skončenie letného obdobia, s ktorým sme prestali používať klimatizáciu. A aj to, že sme v posledných piatich tisíckach už nepotrebovali nijako extrémne overovať dynamiku auta, ani podvozkovú, ani motorickú, pretože sme ju dostatočne overili už predtým a mohli sme sa v závere venovať simulácii štýlu jazdenia, aké je pri takomto type auta predpokladateľnejšie než typické novinárske naháňačky.

Pri samotnom aute nás asi najviac oslovil jeho vnútorný priestor. Dvojica vpredu nemá najmenší dôvod na čokoľvek sa v tomto smere sťažovať. Tri osoby dozadu sa zmestia iba teoreticky, a keď v praxi, tak len za trest. Dvaja to vzadu zvládnu v pohode, vysoká strecha vytvára dostatočnú rezervu nad hlavou, menší nedostatok pocítia dlháni pred kolenami, predsa len, rázvor ani v druhej generácii Fabie nepatrí práve k nadpriemerným.

Veľkým plusom je aj kufor, najmä kvantitou prepravnej kapacity. Kvalitatívne tu je pár menších nedostatkov, napríklad pri absencii dvojitej podlahy trochu veľký odskok dna kufra od nakladacej hrany, či mierny schodík po sklopení zadného operadla. Do kolónky plusov píšeme aj odkladacie priestory, najmä tie v predných dverách, v ktorých sme pri dlhých horúcich letných výletoch radi prevážali veľké fľaše s nápojmi.

Radi budeme spomínať aj na podvozok a jazdné vlastnosti auta. Pokojne vám však poradíme vzdať sa nízkoprofilových šestnástok, ktoré síce mierne vylepšia agilitu a stabilitu na kvalitných cestách, nie sme si však istí, či táto paráda stojí za zhoršený komfort pruženia a tendenciu nezaťažených zadných partií trochu odskakovať v zákrute s hrboľatým povrchom.

Pohonnú jednotku sme už pochválili za to, že sa v priebehu testu postupne zmravnila v nárokoch na palivo. Tento agregát za ešte aj dnes slušné hodnotenie vďačí faktu, že patril pri uvedení slabšej verzie (55 kW/75 k vo Fabii I v roku 2000) k tomu najlepšiemu vo svojom segmente. Vývoj však napreduje mimoriadne rýchlo a ostáva dúfať, že najneskôr pri facelifte nemecké koncernové vedenie dovolí českej automobilke ostrihať už ozaj poriadne dlhé motorové fúzy.

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER a redakcia

**Hodnotenie ****

Plusy** Rovnomerný ťah a kultúra chodu motora, presnosť radenia, odstupňovanie, základný i celkový objem kufra. Neutralita, stabilita, presné riadenie, dobrý handling, na kvalitnom asfalte slušný komfort pruženia, spoľahlivosť.

Mínusy Rozsah otáčok, vo vyšších otáčkach mierne zvýšená hlučnosť, mierne nedostatky vo využiteľnosti kufra, mierne odskakovanie zadnej nápravy, slabší komfort pruženia na nekvalitnom povrchu.

Kompletné výsledky testu a podrobný popis jednotlivých detailov a názory redakcie na testované auto nájdete v 11. vydaní časopisu Auto Motor a Šport, ktoré je už v predaji.

Technické údajeMotorbenzínový 1.4 R4Zdvihový objem1390 cm3Výkon63 kW/85 k pri 5000 ot/minKrútiaci moment132 Nm pri 3800 ot/minNamerané hodnoty po 30 000 kmMaximálna rýchlosť175 km/hZrýchlenie 0-100 km/h13 sPružnosť 60-100 km/h (IV./V)12,7/20,5 sPružnosť 80-120 km/h (IV./V./VI.)14,0/23,3 sSpotreba počas testuminimálna:-maximálna:-priemerná:6,5 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 359 900 Sk s DPH (11 946 €)