Alfa Romeo MiTo: Génové inžinierstvo

Redakcia, 27.10.2008
Automobily značky Alfa Romeo sa viac snažia vyvolávať emócie, než zaujať svojou praktickou stránkou. Nový malý model s netradičným pomenovaním MiTo nie je výnimkou.

Dizajn novej Alfy s retro prvkami vychádza zo športovej nádhery menom 8C Competizione. Automobilka pritom toto prepojenie nijako neskrýva, naopak, zdôrazňuje ho. Pravda, očakávať famózne kupé 8C v malom vydaní nemôžeme, MiTo musí zvládať aj úlohy každodenného života.

Bacuľaté tvary a športové línie si vybrali svoju daň na prednej a zadnej časti. Pozor si treba dávať pri nájazdoch a obrubníkoch, „nevinné“ šuch sa napriek tomu sem-tam vyskytne. Predok je jednoducho dlhý a spodná hrana je dosť nízko. Zadný nárazník tento problém nemá, masívne C-stĺpiky a pomerne malé okno tretích dverí sú dostatočným dôvodom na príplatok za parkovacie senzory.

MiTo sa ponúka len s trojdverovou karosériou, čo prirodzene obmedzuje komfort nastupovania dozadu. Dlhé bočné dvere s efektnými bezrámovými oknami tiež nie sú vždy výhrou, predovšetkým pri parkovaní vedľa seba. Robustná zadná časť skrýva ďalšiu nepríjemnosť v podobe vysokej nakladacej hrany. Vyše 30 centimetrov oproti dnu kufra sa ťažko ospravedlní, poteší aspoň základný objem 270 litrov.

Naše testovacie vozidlo malo základný štvormiestny interiér s nedeleným zadným operadlom. Za príplatok sa dá objednať aj päťmiestna verzia s asymetricky deleným operadlom. Športovému poňatiu auta zodpovedajú profilované sedadlá. Ich bočné vedenie je dobré, ale mohli by byť trochu tvrdšie. Priestorové pomery vpredu sú vyhovujúce, zadný rad uspokojí možno deti alebo kompaktnejšie postavy.

Palubná doska sa v testovanej verzii Distinctive dodáva s karbón imitujúcim vzorom. Ocenili by sme mäkkšie materiály. Ani Alfa MiTo nezaprie použitie koncernových ovládačov, predovšetkým na stredovej konzole. Športový volant s ovládacími tlačidlami systému Blue & Me padne dobre do ruky, prístroje a ukazovatele sú tiež prehľadné. Vedľa radiacej páky, ktorá svojim nepresným chodom potvrdzuje južanský pôvod auta, sa nachádza volič zaujímavého systému Alfa D.N.A. Ten sa dá považovať za kľúčový prvok tohto modelu.

Za skratkou D.N.A. sa skrývajú tri režimy: Dynamic, Normal a All weather. Elektronika ovplyvňuje nastavenie tlmičov a riadenia, reakcie motora na pohyb akcelerátora a zobrazované informácie na displeji. V základnom nastavení MiTo lavíruje medzi komfortom a tvrdosťou, občasnému hojdaniu sa nevyhnete. Riadenie je nevýrazné a motor reaguje len priemerne. Športový režim Dynamic pritvrdí podvozok aj riadenie, agregát reaguje podstatne živšie na pokyny vodiča. V tomto režime sa tiež výraznejšie prejavujú zásahy stabilizačnej elektroniky a dynamického rozdeľovania krútiaceho momentu. Tretí režim All weather sa prejaví hlavne neochotou motora, podvozok je jemne tvrdší ako v základe, riadenie trochu citlivejšie. Prepínanie režimov funguje do rýchlosti približne 110 km/h, potom je možný už len návrat do normálu. Pri vypnutí motora si auto pamätá režim All Weather, Dynamic sa však vypne.

Testovaný automobil poháňal moderný agregát 1.6 JTDm s výkonom 88 KW (120 k), ktorý spĺňa emisnú normu Euro 5. Najnovší diesel koncernu Fiat sa možno vyznačuje najvyšším krútiacim momentom vo svojej triede, do športovej Alfy sa ale príliš nehodí. Trochu nám prekážalo pomerne malé pásmo využiteľných otáčok, kedy agregát prejavoval známky života. V rozpätí 2000 – 3500 otáčok je jeho sila príjemná, mimo tohto pásma je to ale veľa kriku pre nič. Alfa celkom dobre zvládla odhlučnenie, trochu rachotu pri vyšších otáčkach v športovo strihnutom aute kvitujeme. Úzke pásmo otáčok núti vodiča častejšie siahať po radiacej páke. Odstupňovanie šesťstupňovej prevodovky je prijateľné, posledný stupeň by mohol byť o chlp dlhší.

Pri bežnej jazde sa MiTo správa neutrálne. Pri režimoch Normal a All Weather sa v krízových situáciách prejaví výrazná nedotáčavosť. Pri zapnutí profilu Dynamic sa situácia výrazne zlepší, auto je stabilnejšie predovšetkým vďaka elektronickej kontrole diferenciálu. Sklamaním je nekomunikatívne riadenie. To sa nám najviac pozdávalo v režime Dynamic, no aj tu mu chýba spätná väzba. Celkovo pôsobí handling Alfy MiTo trochu ťažkopádnym dojmom, čo potvrdzuje aj pomerne veľký priemer otáčania 11,25 metra.

Alfa Romeo deklaruje pri motore 1.6 JTDm veľmi optimistické čísla spotreby. Ako pri každom aute, aj tu hodnoty závisia od štýlu jazdy. My sme naše testovacie MiTo nešetrili a hlavne v meste si agregát vypýtal aj viac než 8 litrov na 100 km. S ľahkou nohou sa mimo mesta dá jazdiť za približne 5,5 litra nafty na 100 km. Výsledný priemer 6,3 l/100 km nepoteší, hodnotu výrobcu sme preskočili o šťavnatých 1,5 litra. Spolu s objemom nádrže 45 litrov to znamená častejšie návštevy čerpacích staníc.

Text: Martin Ruisl
Foto: PANER (4), Peter Michalec

Kompletné výsledky testu a podrobný popis jednotlivých detailov, podvozka a karosérie nájdete v 11. vydaní časopisu Auto Motor a Šport, ktoré je už v predaji. Technické údaje Alfa Romeo 1.6 JTDm DistinctiveMotornaftový 1.6 R4Zdvihový objem1598 cm3Výkon88 kW (120 k) pri 3750 ot/minKrútiaci moment320 Nm pri 1750 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4063 x 1720 x 1446 mmRázvor2511 mmBatožinový priestor270 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť196 km/hZrýchlenie 0-100 km/h9,7 sSpotreba počas testu6,3 l/100 kmEmisie CO2126 g/kmCenaZákladná cena verzieod 629 900 Sk (20 908,85 €)