Jazdený Seat Altea

Redakcia, 23.10.2008
Španielom sa s modelom Altea podarilo vytvoriť zaujímavú kombináciu. Dali dokopy atraktívny dizajn, športové jazdné vlastnosti, primiešali na tento segment potrebnú praktickosť i variabilitu a pridali aj úsporné naftové motory TDI.

Originálny vzhľad modelu Altea vznikal pod vedením Waltera de Silvu a bolo to už v čase, kedy značka Seat patrila do športovej divízie koncernu Volkswagen. Vonkajší vzhľad môže vyvolávať dojem, že auto je zvnútra trochu malé, ale opak je pravdou. Vpredu aj vzadu je dosť miesta vo všetkých smeroch, za konkurenciou trochu nestíha len batožinový priestor, ktorý v základe ponúka skromnejších 409 litrov.

Na druhej strane, veľmi šikovné a praktické je sklápanie asymetricky delených zadných sedadiel, po ktorom vznikne rovná plocha s celkovou kapacitou 1320 litrov. Komu sa máli, môže siahnuť po verzii XL, tá ponúka v základe 532 litrov a po sklopení 1604 litrov. Testovaný exemplár mal podľa tachometra najazdených skoro 80 000 kilometrov.

Opotrebovanosť interiérových častí sme nepostrehli, tvrdé plasty nevydávali žiadne nepríjemné zvuky, všimli sme si len vyšúchanú hlavicu radiacej páky. Zachovanosť vnútorného priestoru sa ale nepreniesla na podvozok, ktorý hlasným buchotaním dával najavo, že už má niečo za sebou. Najviac trpela predná náprava, za čím sa mohol skrývať uvoľnený stabilizátor. Tvrdo nastavené pruženie jednoducho nemá na našich cestách na ružiach ustlané, ale treba podotknúť, že aj napriek tomu testovaná Altea sedela v ostrých zákrutách ako prikovaná, bez výraznejších bočných náklonov karosérie.

Všetky naftové motory montované do modelu Altea pracujú na menej kultúrnom princípe čerpadlo-dýza. Inak to nebolo ani v našom prípade, pod kapotu hlasne dával najavo svoju prítomnosť agregát 1.9 TDI s výkonom 77 kW (105 k). Ako sme už naznačili, k jeho kvalitám patria nízke nároky na palivo.

Keď tento motor začne po čase strácať svoj výkon, netreba sa zľaknúť, najpravdepodobnejšou príčinou bude poruchový merač hmotnosti nasávaného vzduchu, ktorý treba len vymeniť. Počas testu sme s autom jazdili za 5,5 litra nafty na 100 km, pričom mimo mesta sa môžete s týmto motorom poľahky dostať pod hranicu 5 l/100 km.

Text: Peter Michalec
Foto: Martin Ruisl

Plusy + jazdné vlastnosti
+ variabilita interiéru
+ vnútorný priestor

Mínusy - zhoršený komfort na zlom povrchu
- lacno pôsobiace plasty v interiéri
- hlučné naftové motory

Časté poruchy Poruchový merač hmotnosti nasávaného vzduchu (naftové motory TDI), chybné ložiská alternátorov, skrútené brzdové kotúče, vôle v nápravách, uvoľnený stabilizátor, netesnosti chladiacej sústavy, nefunkčný a upchaný filter pevných častíc (pri motoroch TDI DPF).

Naše odporúčania Všetky naftové motory pracujú na princípe čerpadlo-dýza, takže sa treba pripraviť na zvýšený hluk a vibrácie v kabíne. Na druhej strane, aj najvýkonnejšie verzie dokážu byť veľmi úsporné. Pri všetkých agregátoch TDI treba ustriehnuť výmenu poruchového merača hmotnosti nasávaného vzduchu. Z benzínových pohonných jednotiek odporúčame výborné turboverzie, konkrétne 1.8 TSI (118 kW/160 k) alebo 2.0 TSI (147 kW/200 k). Pre zákazníkov, ktorí potrebujú ešte viac priestoru, je k dispozícii Altea XL, do ľahkého terénu je zas určená Altea Freetrack s pohonom 4x4.

Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.