BMW X5 3.0d: Skrotenie býka

Redakcia, 18.10.2007
Predchádzajúca generácia BMW X5 si vyžadovala tvrdý prístup a nič nedarovala zadarmo. Jej tvrdohlavosť však mala svoje čaro. Ako je na tom s poslušnosťou a umením pobaviť aktuálna generácia sme skúšali počas testu motorickej verzie 3.0d.

BMW pre časom modelom X5 založilo dovtedy neznámy segment SAV, ktorý v preklade predstavuje športovo-úžitkové vozidlá zamerané viac na športovejšiu jazdu po asfalte, než na bláznenie sa v blate a snehu. A ako neskôr ukázali výborné predaje, bol to dobrý ťah. Zisky z predaja sú lákavé, a tak ostala jazda po asfalte doménou aj novej generácie, ktorá si dala za cieľ ísť ešte ďalej a okrem zážitkov za volantom ponúknuť zákazníkom dostupnejší výkon.

Majestátny vzhľad novej generácie pripomína predchodcu. Väčšie rozmery karosérie sú maskované ich proporcionálnym nárastom do všetkých strán, takže si ich ani neuvedomíte.

Všimnete si ich však po nastúpení do interiéru. Najmä zadní pasažieri majú konečne dôvod na úsmev. Za volantom vládne pohoda, vodič má všetko po ruke a pozerá sa na prvotriedne plasty s príkladným dielenským spracovaním. Na nový tvar voliča prevodovky si však bude treba dlhšie zvykať, jeho ovládanie má k intuitívnosti ďaleko. Je jednoducho zložitejšie.

Naftový trojliter prepožičiava ťažkému BMW uspokojivé dynamické schopnosti. Na trhanie asfaltu rýchlo zabudnite a radšej sa nakalibrujte na uvoľnenú jazdu krajinou. Na rozdiel od nenásytného benzínového osemvalca vám však kvôli palivu tento motor nevybieli účet.

Spolupracuje so šesťstupňovým automatom, s ktorým si dobre rozumie nielen pri uvoľnenej, ale aj športovejšej jazde. Aj vďaka nemu sa pohodlne zmestíte do 10 l/100 km, čo je na také ťažké a výkonné auto výborná hodnota. V BMW to s motormi a automatmi skrátka dobre vedia.

Do zákrut sa X5 hrnie s razanciou, ktorá vám vyrazí dych a dáva úplne zabudnúť, do akého že to segmentu patrí. Predná časť sa aj vďaka širokým predným pneumatikám natočí presne tam, kde ju volantom pošlete. Riadenie je rozhodne najpresnejšie v tomto segmente a hoci by mu ešte trochu citu navyše neuškodilo, nemáme mu inak čo vytknúť. Počas jazdy jednoducho žasnete nad ľahkosťou, s akou sa toto BMW riadi.

Prvotná opatrnosť sa po pár kilometroch stáva minulosťou a zákruty si užívate ako v bežnom, priemerne ťažkom aute. Pri extrémnom nasadení sa však fyzika prihlási o slovo a znova pripomenie, že ani v Mníchove sa zatiaľ prírodné zákonitosti obchádzať nenaučili. X5 3.0d váži ďaleko cez dve tony, a tak aj keď sa v zákrutách nenakláňate, uvedomujete si tvrdú službu predného zavesenia a širokých gúm. Na to, aby sa X5 udržalo pri plnom nasadení na ceste, potrebuje mnoho talentu, a ten našťastie má.

V porovnaní s rebelským charakterom predchodcu je nové X5 krotkejšie. Jeho civilnejší prejav je možno proti srsti zarytým fanúšikom značky, každopádne šoférovanie si teraz vyžaduje menej úsilia. Tam, kde predchodca plne zamestnával vaše zmysly a museli ste k nemu byť tvrdí, je súčasná generácia pokojná a podstatne priateľskejšia. A to je dobrá správa. Dokáže stále pobaviť, ale výrazný nával adrenalínu radšej nečakajte. Skrotenie neposlušného býka sa tak Mníchovčanom úspešne podarilo, vďaka čomu nové BMW X5 s prehľadom aj naďalej ostáva pomyselným kráľom segmentu športovo-úžitkových vozidiel.

HODNOTENIE: * * * *

Plusy
Výborné jazdné vlastnosti, kultivovaný, výkonný a úsporný motor, inteligentne radiaci automat, imidž, dielenské spracovanie, silné a neúnavné brzdy.

Minusy
Horizontálne delené veko batožinového priestoru, pre ktoré nedosiahnete na koniec kufra, malý uhol otvárania zadných dverí, hmotnosť zhoršujúca dynamiku.

Technické údajeMotorprepĺňaný naftový 3.0 R6Zdvihový objem2993 cm3Výkon173 kW/235 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment520 Nm pri 2000 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška:4854 x 1933 x 1766 mmRázvor2933 mmBatožinový priestor620 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť210 km/hZrýchlenie 0-100 km/h8,3 sSpotreba počas testu9,5 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 1 904 400 Sk s DPH