Citroën C5 2.2 HDi: Ľadový zber

Redakcia, 17.10.2007
Keď máte pri zbere hrozna trpezlivosť a počkáte si na prvé mrazy, získate mimoriadne sladké a kvalitné víno. Kto vyčkával na Citroën C5, môže si dnes vychutnávať verziu s motorom 2.2 HDi 16V biturbo.

Podrobne opisovať model, ktorý sme už niekoľkokrát testovali, by bolo nosením dreva do lesa. Tentoraz sa však pod starým dobrým kabátom ukrýval nový agregát zo zlatého fondu koncernu PSA, konkrétne štvorvalec 2.2 HDi 16V.

Jeho výnimočnosť tkvie v spôsobe prepĺňania dvoma menšími turbodúchadlami s menšou zotrvačnosťou. Výsledkom je krútiaci moment až 370 Nm, ktorý sa konštruktérom podarilo dosiahnuť už pri 1500 otáčkach. A vnímate ho pekne aj za volantom. Stačí pridať plyn a auto sa krásne spamätáva už od voľnobežných otáčok. Počiatočný záťah neskôr mierne poľaví, ale po prekročení 3000 otáčok sa do hry zapojí aj druhé turbo a motor chytí druhý dych. Nástup jednotlivých turbodúchadiel však nie je nijako výrazný a jazda s týmto motorom je preto pomerne plynulá v celom rozsahu otáčok.

Agregát je navyše vďaka malému kompresnému pomeru 16,6:1 veľmi tichý a kultivovaný. Pomáha tomu aj tretia generácia priameho vstrekovania common-rail so vstrekovacím tlakom až 1800 barov a piezoelektrickými vstrekovačmi so siedmimi vstrekovacími otvormi. Do volantu ani pedálov neprenikajú žiadne vibrácie a počas bežného jazdenia si ani neuvedomujete, že jazdíte na naftu. Bonusom je priemerná spotreba približne 6,5 l/100 km.

Vďaka nízkej hmotnosti motora nad prednou nápravou sa C5 nehrnie von zo zákruty ako kladivo, hoci úprimne povedané, naviac mu aj tak sedia dlhé rovné úseky. Tu sa jeho komfortné hydropneumatické pruženie ukáže v najlepšom svetle. Dlhé pozdĺžne a priečne nerovnosti zvláda bravúrne. Istotu stratí len na krátkych priečnych nerovnostiach, kde systém trochu zaváha a auto za asistencie tlmeného zvuku nadskočí.

Citroën C5 zreje ako víno. Má svoje roky, no štvorvalec 2.2 HDi 16V z neho znova urobil jednu z najpohodlnejších a najúspornejších limuzín v tomto segmente.

HODNOTENIE: ****

Plusy:
Komfortný podvozok, výborný motor, priestranný interiér, dobre prístupný batožinový priestor.

Mínusy:
Nekomunikatívne riadenie, nepresná kulisa radenia, pomerne neprehľadný stredový panel.

Technické údajeMotorprepĺňaný naftový 2.2 R4Zdvihový objem2179 cm3Výkon125kW/170 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment370 Nm pri 1500 ot/minKarosériaDlžka x Šírka x Výška:4745x1780x1475 mmRázvor2750 mmBatožinový priestor 471/1315 lJazdné výkonyMaximálna rýchlost222 km/hZrýchlenie 0-100 km/h8,5 sSpotreba pocas testu6,5 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 1 222 300 Sk s DPH