Jeep Cherokee: Správne kompromisy

Redakcia, 11.10.2008
Priniesť na trh model, ktorý sa bude nastavený podľa potrieb a želaní zákazníkov je pre automobilových výrobcov čoraz ťažšie. Nový Jeep Cherokee prináša so sebou oprášený hranatý dizajn a vynovenú techniku.

Model Cherokee od americkej značky Jeep sa vyrába už od roku 1974, kedy sa predstavil chutnučký model s interným označením SJ. Už vtedy bolo vozidlo postavené presne podľa potrieb amerického obyvateľstva, ktoré žilo na rôznych odľahlých miestach, farmách nevynímajúc. Vyžadovalo konštrukčne jednoduchý automobil, ktorý veľa vydrží, veľa odvezie a zvládne aj nejaké tie terénne nástrahy. Podarilo sa, pričom vývoj pokračoval ďalej a z modelu Cherokee sa stala legenda.

V roku 2001 automobilka predstavila po vplyvom globálnych trendov guľatú uhladenú generáciu, ktorej tvary sa nie každému páčili. Asi aj preto sa výrobca rozhodol priniesť na trh hranatý a robustne vyzerajúci aktuálny model. Drsný vzhľad má na svedomí predná časť s mohutným grilom a aj obrovský nárazník prechádzajúci do blatníkov. Veľké sú aj predné svetlomety tvoriace akýsi päťuholník. Bočná línia sa hlási do rodiny s menom Jeep. Ak si niekto všimne akúkoľvek príbuznosť s partnerským modelom Dodge Nitro, nebude ďaleko od pravdy. Obe vozidlá sú postavené na rovnakej podvozkovej platforme a vznikali súbežne. Predná náprava dostala nezávislé zavesenie kolies typu McPherson a priečny skrutný stabilizátor. Kompromisné riešenie je zvolené na zadnej, ktorá je síce klasicky tuhá, celkovo až päťprvková. Výhodou takejto konštrukcie je, že automobil nestráca komfort pruženia na bežných cestách a zároveň sa dokáže obracať aj v teréne.

Konštruktéri sa ďalej rozhodli pre nový elektronicky riadený systém pohonu všetkých štyroch kolies nazvaný Selec-Trac II, ktorý ponúka viaceré jazdné režimy. Jeep Cherokee je v princípe vozidlo zo zadným pohonom (režim 2WD). Dá sa z neho spraviť aj štvorkolka: jednoduchým úkonom aj počas jazdy je možné prostredníctvom meniča nachádzajúceho sa vedľa prevodovky zaradiť režim 4WD Auto, ktorý na základe senzorov dokáže prerozdeliť krútiaci moment motora medzi jednotlivé nápravy podľa aktuálnych adhéznych podmienok. K dispozícii je aj redukcia (režim 4WD Low). Tá dokáže na druhom prevodovom stupni znásobiť krútiaci moment 2,72-krát. Zároveň ide o jediný jazdný režim, pri ktorom je automaticky deaktivovaný stabilizačný systém ESP, o čom je vodič informovaný rozsvietením kontrolky na prístrojovom paneli.

Jeep Cherokee nie je vybavený uzávierkami žiadneho diferenciálu. Tu sa opäť našiel kompromis, systém pohonu Selec-Trac II dokáže predchádzať preklzu kolies elektronicky. Podľa aktuálnych jazdných podmienok pribrzďuje jednotlivé kolesá a prostredníctvom senzorov prerozdeľuje krútiaci moment. Otázkou ostáva, akú záťaž a dokedy vydrží brzdná sústava a zároveň či sa nedostavia nejaké poruchy modernej elektroniky. V každom prípade ide o jednoducho ovládateľný systém, ktorý hravo zvládne bežný užívateľ a čo je podstatnejšie, auto s ním dokáže zmáknuť mnohé terénne nástrahy. Vo výbave ďalej nechýbajú ani ďalší pomocníci, menovite ide o asistent rozbiehania do kopca (HSA), zjazdu z kopca (HDC) či ABS, ktoré dokáže udržiavať tlak v brzdách v dlhších impulzoch.

Za rozumné riešenie zo zákazníckeho hľadiska považujeme aj rozhodnutie o dovoze jedinej pohonnej jednotky. Na našom trhu sa predáva iba naftový motor 2.8 CRD (130 kW/177 k), ktorý sa kombinuje so päťstupňovou automatickou prevodovkou s možnosťou manuálneho radenia, pričom sa s ním dá jazdiť približne za 10 litrov nafty na 100 km.

Za volantom má vodič pocit, že šoféruje niečo výnimočné. Cherokee sa stále približuje potrebám nielen amerického, ale aj globálneho zákazníka. Interiér je vyriešený jednoducho, ale vkusne, nechýba moderna v podobe navigácie či výkonného audiosystému. Polepšilo sa aj v oblasti jazdných vlastností. Na diaľnici pôsobí vozidlo aj napriek vyššej konštrukcii stabilne, posádku nerušia žiadne zvuky od motora, podvozka, či obtekajúceho vzduchu. Pochváliť treba komfort pruženia, filtrovanie slovenských nerovností zvláda Jeep výborne. Terénne schopnosti autu zabezpečuje spomínaný systém SelecTrac II, vďaka ktorému zvládne toho model Cherokee mnoho, či už ide o strmý horský chodníček s kamenným podkladom alebo nepríjemné a zradné blato.

Text: Peter Michalec
Foto: PANER (3) a Martin Ruisl

**JEEP CHEROKEE 2.8 CRD LIMITED – Technické údaje

Motor:** Kvapalinou chladený radový prepĺňaný naftový štvorvalec, uložený vpredu priečne, štyri ventily na valec, rozvod DOHC. Priame elektronicky riadené vstrekovanie paliva common rail druhej generácie s piezoelektrckými vstrekovačmi

Max. výkon 130 kW (177 k) pri 3800 ot/min
Litrový výkon 48,05 kW/l (65,35 k/l)
Zdvihový objem 2768 cm3
Vŕtanie x zdvih 94,00 x 100,0 mm
Kompresný pomer 17,5:1
Krútiaci moment 460 Nm pri 2000-2800 ot/min

Prevodový systém Pohon zadných kolies, manuálne pripojiteľný pohon všetkých štyroch kolies, elektronicky modulovaná spojka hydrodynamického meniča krútiaceho momentu, päťstupňová automatická prevodovka. Prevodové pomery: I. 3,59; II. 2,19; III. 1,41; IV. 1,00; V. 0,82; spiatočka 3,16; stály prevod 3,21.

Podvozok Vpredu nezávislé zavesenie kolies typu McPherson, vinuté pružiny a plynokvapalinové teleskopické tlmiče, vzadu päťprvková tuhá náprava, plynokvapalinové teleskopické tlmiče a vinuté pružiny. Priečny skrutný stabilizátor vpredu. Rozchod kolies vpredu 1549 mm, vzadu 1549 mm, rázvor 2694 mm. Hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom. počet otáčok volantu medzi dorazmi 3,42. Hydraulický dvojokruhový brzdový systém s posilňovačom a ABS, vpredu plné kotúče, vzadu plné kotúče, parkovacia brzda pôsobiaca na zadné kolesá. Veľkosť diskov kolies 7 J x 18, rozmer pneumatík 235/60 R18, pneumatiky Good Year Eagle RS-A .

Karoséria Päťmiestny päťdverový off-road.
Koeficient aerodynamického odporu cx 0,404
Dĺžka/šírka/výška 4493/1839/1736 mm
Rázvor náprav 2705 mm
Priemer otáčania 10,83 m
Objem palivovej nádrže 70 l
Pohotovostná hmotnosť 2060 kg
Užitočná hmotnosť 460 kg
Celková hmotnosť 2520 kg
Objem batožinového priestoru 419 l
Objem batožinového priestoru po sklopení zadných sedadiel 1 404 l
Hmotnosť prívesu nebrzdeného/brzdeného 750/2800 kg

Vnútorný priestor Vnútorná šírka vpredu/vzadu 1449/1436 mm
Vnútorná dĺžka vpredu/vzadu 985/705 mm
Vnútorná výška vpredu/vzadu 1 204/1 027 mm

Servisné intervaly Servisné prehliadky 20 000 km
Výmena oleja 20 000 km

Spotreba (údaje výrobcu, podľa ECE)
Mesto 12,2 l/100 km
Mimo mesta 7,8 l/100 km
Kombinovaná 9,4 l/100 km

Výdavky
Povinné zmluvné poistenie
Povinné zmluvné poistenie v Allianz-Slovenskej poisťovni na toto konkrétne vozidlo si môžete vypočítať na webstránke pzp.allianzsp.sk alebo ho môžete zistiť na bezplatnej zákazníckej telefónnej linke spoločnosti.

Havarijné poistenie V Allianz Slovenskej poisťovni, a.s., poistné so spoluúčasťou 5 % na všetky riziká do celej Európy 26 424 Sk/ 877,12 €

Cena/výbava Základná cena od 1 059 000 / 35 152,36 €
Základná cena verzie od 1 139 000 Sk / 37 807,87 €
Testovaný exemplár 1 325 400 Sk / 43 995,22 €

Sériová výbava (vybrané prvky) ABS, EBD, ESP, predné airbagy, bočné airbagy, hlavové airbagy, úchyty ISOFIX vzadu, vyhrievané a elektricky ovládané spätné zrkadlá, elektricky ovládané okná, elektricky ovládané strešné okno, elektronický informačný systém, predné hmlovky, alarm, centrál s DO, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, zadné operadlo sklopné a delené v pomere 2:3, tempomat, automatická klimatizácia, kožený volant výškovo nastaviteľný, Hill Descent Control – systém kontroly zjazdu z kopca, Hill Start Asisst – asistent rozjazdu do kopca, palubný počítač, systém monitorovania tlaku v pneumatikách pre každé koleso zvlášť, zadné parkovacie senzory, 18-palcové zliatinové disky, autorádio na 6 CD (aj na MP3) + 6 reproduktorov (9+1).

Terénne schopnosti: Nájazdový uhol s predným spojlerom 28,2°
Nájazdový uhol bez predného spojlera 38,2°
Prejazdový uhol 21,7°
Výjazdový uhol 30°
Brodivosť 483 mm do rýchlosti 8 km/h

Maximálna rýchlosť 180 km/h

Spotreba l/100 km Najnižšia počas testu 7,5
Najvyššia počas testu 15,8
Priemer počas testu 10,1

Príplatkové doplnky (vybrané prvky) Navigation & Sond Group (vrátane MyGiG) 69 900 Sk/2 320,25 €
Plne skladateľná strecha (obojsmerne) 49 900 Sk/1 656,38 €

Vnútorné rozmery Výška vpredu 1 204 mm vzadu 1 027 mm
Dĺžka vpredu 985 mm vzadu 705 mm

Hodnotenie **** (4) Jeep Cherokee prináša vo svojom ďalšom pokračovaní technické riešenia plné kompromisov. V teréne ide o veľmi schopné terénne vozidlo, ktoré dokáže vďaka systému SelecTrac II zvládnuť kadejaké nástrahy. Pri jazde na asfalte nechýba veľmi dobrý komfort pruženia.

Karoséria + priestor vpredu a vzadu
+ pevná konštrukcia

- výhľad z vozidla
- kvalita niektorých materiálov v interiéri

Jazdný komfort + veľmi dobrý komfort pruženia
+ pohodlné sedadlá

- ovládanie niektorých funkcií

Pohon + ťah motora v stredných otáčkach
+ kultúra chodu

- ťah z nízkych otáčok
- pomalšie reakcie automatickej prevodovky

Jazdné vlastnosti + priechodnosť v teréne
+ presné riadenie
+ stabilita aj pri vyšších rýchlostiach

- citeľné bočné náklony

Bezpečnosť + bohatá bezpečnostná výbava
+ citeľne vysoká tuhosť karosérie

Životné prostredie + primeraná spotreba paliva

Náklady + bohatá základná výbava
+ servis na 6 rokov alebo 160 000 km v cene