Iveco Massif: Robustný klasik

Svet sa mení a s ním aj ten automobilový. Značka Iveco sa donedávna orientovala na úžitkové vozidlá, teraz je však všetko inak. V ponuke jej modelov nájdete už aj off-road a to nie hocijaký, rovno čistokrvný, s príznačným menom Massif.
Vydané  Text: 

Iveco Massif patrí medzi off-roady z klasickej školy, ktorých na našom trhu nie je veľa. Ponúka sa vo viacerých prevedeniach karosérie, nám sa v plnej kráse ukázala najväčšia päťdverová verzia interne označovaná ako Station Wagon. Už na prvý pohľad je všetkým jasné, že Massif bol postavený do terénu. Zodpovedajú tomu aj jeho vonkajšie rozmery, celková dĺžka je 4,7 metra, široký je 1,7 a vysoký viac ako 2 metre, o jeho poctivej konštrukcii ani nehovoriac. Niektoré diely pochádzajú zo španielskeho modelu Santana PS-10, ktorý už dlhšiu dobu využíva motory z dielne značky Iveco. Vo vozidle je použitých minimum elektrických komponentov, čo by malo eliminovať prípadné poruchy. Obe nápravy sú tuhé a odpružené listovými pružinami. Nami testovaný model bol vybavený príplatkovou uzávierkou zadného diferenciálu. V každom vozidle samozrejme nechýba pohon 4×4, pri ktorom je rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravami v pomere 50:50 či redukčná prevodovka. Rešpekt budili obuté pneumatiky traktorového charakteru, menovite BFGoodrich Mud-Terrain T/A. Zážitkom pre posádku je už samotné nastupovanie do vozidla, keďže do kabíny treba skôr vyliezť ako nastúpiť. Vnútrajšok plne zodpovedá exteriérovému charakteru. Palubná doska je v zásade jednoduchá, poskladaná z odolných plastov, jediný drahší prvok predstavoval príplatkový navigačný systém dodávaný značkou Pioneer, ktorý integroval aj funkcie rádia, CD či DVD prehrávača. Reprodukcia zvuku nebola to pravé orechové, ale v takomto off-roade nehrá žiadnu úlohu. Podstatnejšie sú schopnosti vozidla na asfalte a hlavne v teréne. Počas jazdy po rôznych cestách sa treba pripraviť na hopkanie karosérie, ktoré je podmienené konštrukciou oboch náprav. Občas treba korigovať aj riadenie, keďže obuté pneumatiky nie práve najlepšie držia stopu. Keď zídete z cesty a vydáte sa do ľahšieho, ale aj ťažšieho terénu zistíte, že presne tu sa Iveco Massif cíti ako doma. Pohon 4×4 zaradíte preradením redukčnej prevodovky do režimu 4H. O niečo komplikovanejšie je to s režimom 4L, ktorý znásobuje krútiaci moment a dáva autu poriadnu ťažnú silu. Treba ho aktivovať (deaktivovať) veľmi citlivým spôsobom pri nízkej rýchlosti. Prekážky zvláda toto vozidlo absolútne bezproblémovo, vždy však treba vedieť, čo auto momentálne potrebuje. Rozhodne to nie je dávka krútiaceho momentu, všetko treba riešiť s ľahkou pravou nohou a samozrejme s rozvahou. Vo viacerých situáciách stačí len zaradiť režim 4H a prvý prevodový stupeň. Massif vylezie aj nemožné, počas testu sme mali obavy iba z bočných náklonov, keďže pocity za volantom sú niekedy oveľa horšie ako skutočný stav situácie. Pochváliť treba výborný údaj o prednom nájazdovom uhle s hodnotou 50 stupňov, o ktorý sa postaral najmä krátky predný previs. Pohon vozidla zabezpečujú dve naftové pohonné jednotky z dielne značky Iveco. Náš Massif mal pod kapotou slabší agregát označovaný ako 3.0 HPI s výkonom 108 kW (147 k). Motor plne postačuje požiadavkám auta s hmotnosťou 2140 kilogramov. Brzdiť premávku s ním určite nebudete a dokonca aj po diaľnici ho môžete hnať rýchlosťou 130 km/h. Výrobca udáva priemernú spotrebu 10,5 litra nafty na 100 km, ktorú sme síce o prekročili asi o štyri litre, zato sme si však s vozidlom užili pravý off-roadový týždeň. Keďže do celkového hodnotenia patrí aj každodenné využitie, museli sme skresať nejakú tú hviezdičku. V každom prípade je Iveco Massif ideálnym spoločníkom v teréne a za svoje schopnosti si zaslúži našu pochvalu a uznanie. Text: Peter Michalec Foto: PANER (2) a Martin Ruisl **Hodnotenie \* \* \* +** Robustná konštrukcia, dobrá mechanická odolnosť, dostatok vnútorného priestoru, schopnosti v ľahšom i ťažšom teréne. **-** Odhlučnenie motora a jeho dunenie v kabíne, komfort pruženia na priečnych nerovnostiach, vyššia spotreba, jazdné vlastnosti na asfalte. **Pohonné ústrojenstvo** Prepĺňaný naftový štvorvalec. Výkon 108 kW/147 k pri 3000-3500 ot/min. Krútiaci moment 350 Nm pri 1400-2800 ot/min. Šesťstupňová manuálna prevodovka. **Karoséria** DxŠxV: 4720 x 1750 x 2050 mm. Rázvor 2768 mm. Pohotovostná hmotnosť 2140 kg. **Podvozok** Vpredu aj vzadu tuhá náprava odpružená listovými pružinami. **Terénne schopnosti** Svetlá výška 200 mm, predný nájazdový uhol 50º, zadný nájazdový uhol 30º, prejazdový uhol 25º, brodivosť je 500 mm. **Jazdné výkony** Maximálna rýchlosť 148 km/h Kombinovaná spotreba 10,5 l/100 km Spotreba počas testu 14,6 l/100 km **Cena** Základná cena verzie 1 034 091 Sk s DPH (34 325,53 €)








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.