Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion: Asketik

Redakcia, 14.08.2008
Volkswagen chce svojimi modelmi Blue Motion presvedčiť predovšetkým nízkou spotrebou a emisiami CO2. Každá minca má ale dve strany a v prípade modelu Polo to teda znamená nejeden kompromis.

Ten sa v tomto prípade volá 1.4 TDI. Áno, je to známy koncernový trojvalec s technikou vstrekovania čerpadlo-dýza. V automobilke ho navyše vyzbrojili filtrom pevných častíc, preto v Pole Blue Motion pracuje silnejšia verzia s výkonom 59 kW (80 k). Podľa technických tabuliek by auto malo spotrebovať v meste 4,9, mimo mesta 3,2 a kombinovane 3,8 l/100 km a vypustiť do ovzdušia 99 gramov CO2 na kilometer.

Technologický balík Blue Motion spočíva v upravenej riadiacej jednotke motora, predĺženom odstupňovaní prevodovky, upravenej aerodynamike a špeciálnych pneumatikách s nižším valivým odporom. Privítali by sme však aj nižšiu hlučnosť, na niektorých povrchoch totiž pneumatiky prekričali aj motor.

Emisie prenecháme zeleným a my sa zameriame na spotrebu. Tú nám s radosťou ukáže palubný počítač. To však nie je jediná vymoženosť, v našom testovacom aute nám Volkswagen doprial aj elektrické okná či klimatizáciu. Viac by sme však ocenili osvetlenie batožinového priestoru. Polo Blue Motion sa totiž dodáva len s pomerne chudobnou základnou výbavou Trendline a všetky komfortné drobnosti si treba priplatiť.

Nekultúrnosť agregátu 1.4 TDI je všeobecne známa vec. V tomto prípade sa však pridávajú aj tvrdé interiérové plasty, ktoré pri 1700 otáčkach rozohrajú svoj koncert. Malé naftové motory obvykle neprekypujú entuziazmom a treba im pomôcť prevodovkou. To sa však v Pole Blue Motion nedeje.

Ak chcete skutočne šetriť životné prostredie, musíte štýl jazdy prispôsobiť autu. V tomto prípade to znamená minimalizovať jazdu po meste, lebo tá Polu Blue Motion skutočne nevonia a len s námahou stlačíte konzum pod 5,5 litra. Spotrebu a možno aj náladu zlepší jazda mimo mesta, kde je auto predsa len príjemnejším spoločníkom. No dosiahnuť hodnoty uvádzané výrobcom si vyžaduje veľmi ľahkú nohu a pevné nervy.

Text: Martin Ruis
Foto: PANER (2), autor

b>HODNOTENIE: * * *
Plusy
Vnútorný priestor, presné radenie a riadenie, množstvo odkladacích priestorov.

Mínusy
Kultúra chodu motora, tvrdé plasty, hlučný podvozok, vysoká cena verzie.

Technické údajeMotornaftový 1.4 R4Zdvihový objem1422 cm3Výkon59 kW/80 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment195 Nm pri 1800-2200 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška3916x1650x1467 mmRázvor2465 mmBatožinový priestor270/1030 lPohotovostná hmotnosť Jazdné výkonyMaximálna rýchlosť176 km/hZrýchlenie 0-100 km/h12,8 sSpotreba počas testu5,1 l/100 kmSpotreba uvádzaná výrobcom3,8 l/100 kmEmisie CO299 g/kmCenaZákladná cena verzieod 541 598 s DPH