Škoda Fabia Combi 1.4 16V: Vykľučkuje

Redakcia, 28.07.2008
Kvality podvozka sú dôležité aj pri prakticky a priestorovo orientovaných malých kombíkoch. Do akej miery prínosným bonusom sú v prípade nami dlhodobo testovanej novej Fabie Combi?

Škoda Fabia patrila už vo svojej prvej generácii k tým vozidlám, po ktorých zákazníci riadili siahali aj pre kvality jej podvozka. Pri čísle dva sa v tomto smere prakticky nič nezmenilo, čo nám potvrdil aj nami dlhodobo testovaný nový kombík.

Ak je vašou prioritou komfort pruženia, zabudnite na Fabiu. Nie že by ho mala zlý, naopak, pri danej nadpriemernej tvrdosti podvozka je veľmi slušný. Fyziku však neoklamete, a hlavne nie s príplatkovými nízkoprofilovými šestnástkami, ktoré má nami testovaný kus. Odráža sa to najmä pri jazde po drsnom asfalte či prejazdoch krátkych priečnych nerovností.

Široké nízke gumy na druhej strane ešte o máličko umocnili to, čo Fabie dokáže aj so základným obutím. Handling zlepšili z veľmi dobrého na výborný, ešte trošku pridali na presnosti i tak dosť precízneho riadenia. Posunula sa aj hranica nástupu prirodzenej nedotáčavosti. To isté platí tiež o destabilizácii zadnej časti, na ktorú potrebujete ozaj drastickú zmenu dynamickej záťaže, alebo veľmi hrboľatý povrch zákruty, ktorý sa polotuhej pomerne športovo ladenej zadnej náprave z princípu nepáči.

Karoséria typu kombi vám ponúka lepšie možnosti na zaťaženie zadnej nápravy naloženou batožinou. To zväčša pri stabilizácii vozidla trochu pomôže a ani prípad nami testovanej Fabie nie je výnimkou. Brzdy tejto Fabii stačia, aj s plným nákladom, nečakajte však spomalenie ako v stíhačke pristávajúcej na lietadlovej lodi. Ich účinok je každopádne dostatočný a silu, ktorú musíte vyvíjať na pedál, dokážete v každej situácii pomerne presne odhadnúť.

A ešte jedna dobrá vlastnosť podvozka: bez problémov a s veľkou rezervou vykľučkuje z dynamických náporov pohonného agregátu nami testovaného auta. O motore samotnom bude podrobnejšia reč nabudúce. Teraz sa krátko pristavíme aspoň pri vývoji dlhodobo sledovanej spotreby. Výmena oleja a servis pri 15 000 km, ako aj prezutie na letné pneumatiky, autu zjavne odľahčili.

Dokonca sa priblížilo k dlhodobému priemeru 7 litrov, príchod horúcich dní a začiatok používania klimatizácie však predbežne ustálili konzum na hranici 7,1 l/100 km. Tá každopádne predstavuje takmer pollitrový pokles oproti predošlému výstupu tohto testu. A údaj sľubovaný výrobcom sa tak opäť o niečo priblížil. Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (1) a Peter Michalec

HODNOTENIE: * * * *

Plusy
Neutralita iba s miernou nedotáčavosťou, vysoká stabilita zadnej nápravy, presné riadenie, dobrý handling, na kvalitnom asfalte slušný komfort pruženia.

Mínusy
Odskakovanie nezaťaženej zadnej nápravy v hrboľatých zákrutách, s nízkoprofilovým obutím slabší komfort pruženia na nekvalitnom povrchu.

Technické údajeMotorbenzínový 1.4 R4Zdvihový objem1390 cm3Výkon63 kW/85 k pri 5000 ot/minKrútiaci moment132 Nm pri 3800 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4239x1642x1498 mmRázvor2462 mmBatožinový priestor480/1460 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť175 km/hZrýchlenie 0-100 km/h12,7 sSpotreba počas testu (po 20 000 km)7,1 l/100 kmSpotreba uvádzaná výrobcom6,5 l/100 kmEmisie CO2155 g/kmCenaZákladná cena verzieod 359 900 Sk s DPH