Mazda 2 1.5 MZR: Mušia váha

Redakcia, 26.07.2008
Redukčná diéta zabezpečila Mazde 2 viacero ocenení vrátane slovenského titulu Auto roka. Čo narobí s touto ľahkou váhou momentálne najsilnejší ponúkaný agregát 1.5?

Na úvod musíme schladiť všetkých fanúšikov japonského motorového extrémizmu. Toto nie je MPS a ani sa to nechce na MPS hrať. Mazda nás možno niečím v tomto smere prekvapí, ale na to si musíme počkať. Zatiaľ sa posadíme do päťdverového hatchbacku s výkonom 76 kW (103 k), ktorý tiež ponúka slušnú porciu zábavy.

Podľa interiéru nespoznáte, že sedíte v špičkovej verzii tohto modelového radu. Spracovanie je síce solídne, no privítali by sme trochu živšie farby a mäkšie plasty. Najsilnejší agregát sa kombinuje len s najvyššou výbavou GT, čo do interiéru prináša komfortné detaily ako audiosystém s meničom na 6 CD, vyhrievané sedadlá, elektrické sťahovanie všetkých okien či bezkľúčový systém štartovania. Ocenili by sme ešte aj tempomat, ten však Mazda neponúka. Škoda.

Agregát s pomerne ľahkým autom podľa očakávania nemá veľa práce. Jeho charakteristika je pomerne športová a rád si vypýta vyššie otáčky. Ak sa však necháte vyprovokovať, zvlášť v mestskej premávke sa to prejaví pomerne rýchlym úbytkom paliva v nádrži. A udržať sa v tomto autíčku na uzde vyžaduje skutočne pevnú vôľu.

K zážitkom z jazdy prispieva aj výborné radenie päťstupňovej prevodovky. Tá by mohla mať dlhšie sprevodovanie, pretože pri diaľničnom tempe je ručička otáčkomera trochu vyššie, ako by sme si predstavovali. Na druhej strane musíme oceniť ticho, ktoré v kabíne počas jazdy vládlo.

Pocit istoty u vodiča utvrdí tvrdšie naladený podvozok, ktorý vás ale trochu vytrestá na menej kvalitných vozovkách. Jazdnú stabilitu by mala strážiť elektronika DSC. Tá má však pomerne voľné nastavenie. Na druhej strane zasahuje s veľkým citom, takže o jej činnosti sa dozviete len blikaním kontrolky. Pri vysokých rýchlostiach však odporúčame posadiť dozadu aspoň vrece cementu, zadná náprava má totiž v tiahlych zákrutách trochu pretáčavé sklony.

Text: Martin Ruisl
Foto: PANER (1) a autor

HODNOTENIE: * * * *

Plusy
Bohatá výbava, športové jazdné vlastnosti, obratnosť, presné radenie aj riadenie, kvalita spracovania, kultúra chodu motora.

Mínusy
Tvrdší podvozok, horšie utlmenie hluku podvozka, niektoré plasty v interiéri, malá palivová nádrž, vysoká cena.

Technické údajeMotorbenzínový 1.5 R4Zdvihový objem1498 cm3Výkon76 kW/103 k pri 6000 ot/minKrútiaci moment137 Nm pri 4000 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška3885x1695x1475 mmRázvor1490 mmBatožinový priestor250/787 lPohotovostná hmotnosť1035 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť188 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,4 sSpotreba počas testu6,7 l/100 kmSpotreba uvádzaná výrobcom5,9 l/100 kmEmisie CO2140 g/kmCenaZákladná cena verzieod 550 900 Sk s DPH