Mercedes-Benz E 300 Bluetec: Nová doba

Redakcia, 10.07.2008
Mercedes-Benz testuje technológiu Bluetec v Spojených štátoch už od roku 2006. Dnes táto technológia prichádza aj do Európy pod kapotou naftového modelu s veľavravným označením Mercedes-Benz E 300 Bluetec.

Mercedes-Benz triedy E poznáme do najmenšieho detailu, rozpisovať sa preto o jeho útulnom a dobre spracovanom interiéri, bohatej výbave a bezkonkurenčnej ergonómii nemá zmysel. Bližšie opisovať nebudeme ani jeho majestátny konzervatívny vzhľad a priestorovú ponuku. V tomto teste nám ide najmä o pohon, konkrétne ako si modrá technológia Bluetec poradí s každodennými starosťami krátkych mestských presunov i dlhých diaľničných trás.

Pod tajomným označením E 300 Bluetec hľadajte naftový trojlitrový šesťvalec, ktorý je schopný už teraz s prehľadom plniť emisnú normu Euro 5, ktorá vstúpi v platnosť až 1.1.2011. Oproti bežnej verzii 320 CDI (165 kW/224 k) má výkon znížený na 155 kW (211 k), krútiaci moment 540 Nm však ostal zachovaný.

Konštruktéri znížili jeho kompresný pomer z hodnoty 17,5:1 na 16,5:1, vyladili vstrekovače na nižší prietok nafty, upravili cirkuláciu spalín, použili nové keramické žeraviace sviečky a novým podmienkam prispôsobili turbodúchadlo. Vo výfukovom potrubí vozí E 300 Bluetec oxidačný katalyzátor, katalyzátor DeNOx a bezúdržbový filter pevných častíc. Úplnou novinkou je však systém SCR (Selective Catalytic Reduction), ktorý využíva vstrekovanie amoniaku na premenu dusitanov na neškodný dusík a vodu.

V praxi jazdí E 300 Bluetec ako bežná verzia E 320 CDI. Pružnosť motora je výborná, odhlučnenie agregátu zodpovedá vyššej strednej triede a kombinovaná spotreba do 8 l/100 km. O čistotu emisií sa už postará samotná technika pod kapotou vášho auta.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (1), autor

HODNOTENIE: * * * *

Plusy
Kvalita dielenského spracovania, bohatá luxusná a bezpečnostná výbava, výkonný a ekologický motor, nízka spotreba, plnenie emisnej normy Euro 5.

Mínusy
Automatická 7-stupňová prevodovka v niektorých režimoch dlho „rozmýšľa“, pre veľmi vysokých pasažierov vzadu menej miesta pre kolená a hlavu.

Technické údajeMotorprepĺňaný naftový 3.0 V6Zdvihový objem2987 cm3Výkon155 kW/211 k pri 3400 ot/minKrútiaci moment540 Nm pri 1600 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4856x1822x1483 mmRázvor2854 mmBatožinový priestor540 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť244 km/hZrýchlenie 0-100 km/h7,2 sSpotreba počas testu8,0 l/100 kmEmisie CO2189 g/kmCenaZákladná cena verzieod 1 680 800 Sk s DPH