Jazdený Hyundai Matrix 1.6 16V: Prehliadaná voľba

O Hyundai Matrix by na ulici nezakopol žiadny zlodej. Má kórejský pôvod, vždy bol mimo hlavného záujmu a jeho imidž je dlhodobo v červených číslach. V našich končinách je to však nečakaná výhoda.
Vydané  Text: 
Nikto si dnes samozrejme nekupuje auto s vedomím, že mu ho cez noc ukradnú. Napriek tomu sa dnes stávajú štatistiky ukradnutých áut stále horúcejšou témou a mnohí sa podľa nich pri voľbe auta riadia. Jedným z horúcich kandidátov sa tak pre mnohých môže stať práve často prehliadaný Hyundai Matrix. My sme si na test vybrali veľmi zachovalý exemplár z roku 2002. Pod jeho karosériou nastriekanou zlatou metalízou bežal benzínový štvorvalec 1.6 16V, ktorý mal najazdených 40 000 km. Na cenovke svietil údaj 189 000 Sk. Už samotný exteriér prezrádzal veľmi dobrý stav auta, nebolo preto prekvapením, že podobne bol na tom aj interiér. Najmä keď zohľadníme fakt, že vznikal v temnom období šetrenia peňazí a tlaku na výslednú cenu, je povrchová úprava palubnej dosky veľmi uspokojujúca. Rozmiestnenie ovládačov je logické, zvyknúť si treba len na avantgardné uloženie prístrojov v strede palubnej dosky. Tento trend žiaľ postihol viac automobiliek, ktoré sa z toho dodnes nespamätali a stále nás kŕmia odbornými vysvetleniami o tom, že to vlastne chceme my sami. Volant je typicky veľký s tenkým vencom. Spätnú väzbu v ňom nečakajte, skôr sa pripravte na riadenie pripomínajúce gumové medvedíky. Keď sa vám už auto podarí nasmerovať do zákruty, čakajte výrazný bočný náklon, masívnu nedotáčavosť a nebezpečne rýchlo sa približujúcu krajnicu. Matrix skrátka nie je určený náruživým šoférom a keď ho tak budete brať, bude vám spoľahlivým partnerom. Je to pohodlný dopravný prostriedok, ktorý svoju posádku rozmaznáva vnútorným priestorom, komfortným pružením a pohodlnými sedadlami vpredu aj vzadu. V testovanom aute bolo čalúnenie aj po šiestich rokoch ako nové. V meste budete mať vďaka vysokej pozícii sedenia a veľkému preskleniu karosérie výborný výhľad do všetkých strán, manévrovanie vám sťaží mierne väčší polomer otáčania. Ako sme už spomínali, benzínový motor 1.6 16V mal najazdeným len 40 000 km, takže bol takmer nový. Tento agregát je známy svojím ťahom z nízkych otáčok, ktorý mierne opadne v tých stredných, aby následne vo vyšších motor opäť zabral. Tento nelineárny ťah však nie je rušivý. Skôr vás poteší nízka hlučnosť a ochotné reakcie motora na pokyny plynového pedálu. Počítajte so spotrebou približne 7 až 8 l/100 km, v meste nie je problém dosiahnuť aj o liter viac. Text: Václav Lipavský Foto: Martin Ruisl **Plusy** \+ variabilita + veľký vnútorný priestor + komfortné odpruženie **Mínusy** \- neisté jazdné vlastnosti – niektoré lacné plasty v interiéri – rýchly pokles hodnoty **Časté poruchy** Poruchový regulátor tlaku paliva, klopanie piestov po studenom štarte (1.6 16V), prasknuté výfukové rozvody, zlé ložisko volantu, voda zatekajúca do káblového zväzku vo dverách, následné poruchy elektrických zariadení, odlepovanie tesnenia okolo dverí, pri naftových motoroch netesné vysokotlakové vstrekovacie čerpadlo. **Naše odporúčanie** Testovaný benzínový štvorvalec svojím výkonom na kompaktný Matrix s prehľadom stačí. Ochota motora potiahnuť z najnižších otáčok prekvapí najmä pri prázdnom aute, ale ani s naloženým sa tento agregát vyslovene netrápi. Výborné je aj jeho odhlučnenie. Tým vás naopak sklame trojvalcový naftový motor 1.5 CRDi. Vo vyšších otáčkach je vitálny, ale jeho nekultúrny prejav je na zaplakanie. A nevynahradí vám to ani nižšou spotrebou. Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.








Pokračujte na ďalší príspevok »