Jazdený Nissan Primera 2.0 16V: Vyzývateľ

Redakcia, 02.07.2008
Má výborné jazdné vlastnosti, kvalitné dielenské spracovanie a výdrž slona. Chýba mu len prestíž a hodnotnejší interiér. Taký je Nissan Primera s kódovým označením P10 a P11.

To, že medzi autami s predným pohonom patrí v oblasti jazdných vlastností na špičku strednej triedy už dlhé roky Ford Mondeo, tuší snáď každý zasvätený. Málokto však vie, že až do roku 2002 musel o svoje prvenstvo zvádzať nemilosrdné boje s Nissanom Primera. V roku 1990 totiž Nissan na trh uviedol mimoriadne talentovaný model Primera s kódovým označením P10, ktorého jazdné vlastnosti v tom čase nedosahoval žiaden európsky konkurent. O šesť rokov neskôr sa na európskom trhu predviedla nová generácia Primery (P11), ktorá vďaka originálnej viacprvkovej zadnej náprave dotiahla výbornú ovládateľnosť predchodcu ešte ďalej. V Primere vznikol zástupca strednej triedy s takým talentovaným podvozkom, že si s ním v určitých jazdných situáciách nevedelo poradiť ani BMW 3.

Na vlastnej koži sme mali možnosť overiť si legendárne schopnosti Primery na modeli z roku 2000, ktorý mal pod kapotou výborný benzínový motor 2.0 16V s výkonom 96 kW (130 k). Na test sme sa tešili o to viac, že tento agregát má už dosť sily na to, aby vyžmýkal povestné schopnosti podvozka do poslednej kvapky. V čase testu svietil na tachometri údaj 200 000 najazdených kilometrov.

Okrem dobrých jazdných vlastností sa mohla Primera pochváliť aj výborným dielenským spracovaním, takže nás neprekvapilo, že ani po ôsmich rokoch v interiéri takmer nič nevŕzgalo. Ovládače a plastové obklady boli opotrebované primerane veku, sedadlá boli úplne v poriadku a nezdali sa nám vysedené a ani nijako poškodené.

O motor sa predchádzajúci majiteľ vzorne staral, bežal ako hodinky a pri každej akcelerácii z neho bolo cítiť chuť po otáčkach. V dobrej kondícii bol našťastie aj podvozok, ktorý bol vitálnemu motoru aj po rokoch stále rovnocenným partnerom. Vďaka zadnej viacprvkovej náprave, ktorá dokáže v každej situácii udržať kolesá kolmo k vozovke, je Primera v priamom smere neskutočne stabilná a v zákrutách oddane sleduje pokyny presného riadenia.

Pri kúpe Primery sa podľa možnosti vyhnite naftovým motorom 2.0 D a 2.0 TD. Ich spotreby sa nijako výrazne nevzďaľovali benzínovým motorom, zato však ich dynamické schopnosti za benzínovými jednotkami výrazne zaostávali. Problémom boli aj ich rozvody poháňané ozubenými remeňmi, namiesto nezničiteľných rozvodových reťazí, ktoré boli použité v benzínových motoroch.

Text: Václav Lipavský
Foto: Martin Ruisl

Časté poruchy
Opotrebovaná synchronizácia piateho prevodového stupňa, vôle v horných ramenách prednej nápravy, zanesené hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle, pretrhnutý rozvodový remeň (naftové motory), zlé tesnenie pod hlavou valcov (naftové motory do roku 1998), úniky oleja z motora, korózia výfukového potrubia, zlá izolácia zapaľovacích káblov.

Naše odporúčanie
Najpodarenejším agregátom modelu Nissan Primera je benzínový štvorvalec 2.0 16V s výkonom 110 kW (150 k), ktorý bol montovaný do športových verzií GT. Tie mali navyše pritvrdený podvozok, takže mali ešte lepšie jazdné vlastnosti. Vyhnite sa naftovému štvorvalcu 2.0 D a jeho prepĺňanej verzii 2.0 TD. Ich spotreba nebola v porovnaní s benzínovými motormi o toľko nižšia, aby sa ich problematická prevádzka stala výhodnou. Atmosférickej verzii chýbala potrebná dynamika.