Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC CVT: Raritka

Redakcia, 17.07.2008
Benzínový motor pod kapotou SUV nie je takým častým javom, nehovoriac už o tom, keď je kombinovaný s bezstupňovou prevodovkou CVT.

Mitsubishi Outlander sme testovali už niekoľkokrát, vždy však výlučne s naftovým motorom kombinovaným s manuálnou prevodovkou. Táto kombinácia koniec koncov tvorí aj prevažnú časť predajných objemov. Ortodoxným vyznávačom benzínu však z klapotu naftového motora behá mráz po chrbte, preto v ponuke má miesto aj ich obľúbené palivo. Mitsubishi ich dokáže uspokojiť štvorvalcom 2.4 MIVEC a aby toho nebolo málo, môže ho donútiť spolupracovať s bezstupňovou automatickou prevodovkou CVT. Presne túto nevšednú kombináciu sme testovali.

Maximálny výkon motora 125 kW (170 k) vyzerá v porovnaní s naftovými agregátmi optimisticky, horšie je to už s maximálnym krútiacim momentom 232 Nm dosahovaným až pri 4100 otáčkach. Prevodovka CVT si s tým našťastie dokáže poradiť a pri každej prudkej akcelerácii púšťa motor do vysokých otáčok v pásme medzi maximálnym krútiacim momentom maximálnym výkonom.

Vysoké otáčky vyvolávajú subjektívny pocit lenivosti auta, pohľad na rýchlomer vás však rýchlo vyvedie z omylu. Pri ustálenej jazde sa v najlepšom svetle prejaví inteligencia prevodovky, ktorá nechá motor prevaľovať sa takmer na voľnobežných otáčkach. A to je dobre, pretože jedine tieto momenty nahrávajú znižovaniu inak pomerne vysokej spotreby.

Výrobcom udávanú spotrebu 9,3 l/100 km dokážete s menším sebazaprením dosiahnuť, no stačí na chvíľku pritlačiť na pílu a hneď ste nad 10 l/100 km. S vyššou spotrebou rátajte aj v ľahšom teréne, kde sa stáva jazdenie vďaka komfortnej obsluhe prevodovky príjemnejším než sme čakali. Jazda s bezstupňovou prevodovkou má svoje špecifiká a treba si na ňu zvyknúť, kto to však dokáže, odmení sa mu bezkonkurenčne plynulou a v určitých momentoch aj nečakane ekonomickou prevádzkou.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (2) a Martin Ruisl

HODNOTENIE: * * * *

Plusy
Tichý a kultivovaný motor, plynulá práca automatickej prevodovky, kvalitné dielenské spracovanie, ponuka vnútorného priestoru

Mínusy
Subjektívny pocit slabej dynamiky, spotreba pri častom využívaní maximálneho potenciálu motora, tvrdé plasty v interiéri

Technické údajeMotorbenzínový 2.4 R4Zdvihový objem2360 cm3Výkon125 kW/170 k pri 6000 ot/minKrútiaci moment232 Nm pri 4100 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4640x1800x1720 mmRázvor2670 mmBatožinový priestor541/1691 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť190 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,8 sSpotreba počas testu10,5 l/100 kmEmisie CO2222 g/kmCenaZákladná cena verzieod 1 139 900 Sk s DPH