Lexus GS 450h: Agent provokatér

Redakcia, 29.05.2008
Lexus GS 450h rozdupal poučky o nudnosti ekológie na prach. Je zábavný, na semaforoch dokáže kohokoľvek provokovať a Greenpeace ho miluje.

Zmeny, ktorými nedávno prešiel Lexus GS by ste na prvý pohľad hľadali len ťažko. Týkajú sa totiž miernych tvarových retuší karosérie, prepracovaného interiéru, ktorý spoznáte len keď ste predtým jazdili pôvodným GS a upraveného pruženia a tlmenia, ktoré sa zasa naplno predvedú až na rozbitej ceste.

To prečo je táto vlajková loď modelového radu GS zaujímavá je však jej systém pohonu Lexus Hybrid Drive. Ako už správne tušíte, o pohon auta sa starajú konvenčný benzínový šesťvalec s objemom 3,5 litra a dva elektromotory slúžiace zároveň aj ako generátory na rekuperáciu energie.

Celý systém v praxi funguje tak, že pri potrebe prudkej akcelerácie pomáhajú spaľovaciemu motoru elektromotory, pri ustálenej jazde vyššou rýchlosťou naopak spaľovací motor dobíja akumulátory umiestnené medzi zadným sedadlom a batožinovým priestorom a pri pomalom poposúvaní sa v kolóne je Lexus hnaný výlučne elektromotorom. Výhody hybridného pohonu najviac pocítite v mestských zápchach, kde dokážete jazdiť so spotrebou pod 10 l/100 km, na diaľnicach efekt úspory rýchlo mizne. Stále na tom však budete v otázke spotreby lepšie, ako v prípade konvenčného osemvalcového GS 460.

Vzhľadom na hmotnosť takmer dve tony je schopnosť auta meniť smer zázračná, napriek tomu pri každom brzdení podvedome cítite hmotu, ktorú musíte krotiť. Na limite je Lexus GS nedotáčavý, keď pritlačíte na pílu ešte viac, elektronika stabilizačného systému vám klepne po prstoch a ukončí zábavu. Riadenie je presné, ale príliš preposilované. Počítajte s tým, že GS sa vás na kľukatých cestách nikdy nebude snažiť vtiahnuť do deja.

Lexus zvolil zaujímavú cenovú politiku, kedy sú ceny GS 450h a GS 460 rovnaké. Zodpovednosť za úbytok tučniakov na Južnom póle tak necháva výrobca na vašom enviromentálnom cítení. Po osobných skúsenostiach s Lexusom GS 450h však môžeme konštatovať, že byť ekologickí je v tomto prípade veľmi zábavné.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER, autor

HODNOTENIE: * * * *

Plusy
Kvalitne spracovaný interiér, nízka spotreba v meste, výborné výkony na ceste, viditeľný prejav ekologického myslenia.

Mínusy
Nekomunikatívne riadenie, odfiltrovanie krátkych priečnych nerovností, zložité ovládanie niektorých funkcií

Technické údajeMotorbenzínový 3.5 V6 a elektromotorZdvihový objem3456 cm3Výkon254 kW/345 k pri 6400 ot/minKrútiaci moment510 Nm pri 4800 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4835x1820x1430 mmRázvor2850 mmBatožinový priestor280 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť250 km/h*Zrýchlenie 0-100 km/h5,9 sSpotreba počas testu9,2 l/100 kmEmisie CO2185 g/kmCenaZákladná cena verzieod 2 099 000 Sk s DPH