Jazdený Nissan Patrol: Tvrdá povaha

Redakcia, 19.05.2008
Nissan Patrol má povesť nezničiteľného pracanta. Jeho mechanická odolnosť je prvotriedna, no s výdržou motorov to už tak slávne nie je.

Pri hľadaní jazdeného Patrola sme si zámerne vybrali jeho krátku terénnejšiu verziu poháňanú radovým štvorvalcom 3.0 Di. Tento motor je totiž povestný svojou poruchovosťou, ktorou nerobil robustnému Patrolu práve najlepšiu povesť.

V čase príchodu testovanej generácie interne označenej Y61 bol na jej pohon určený radový šesťvalec 2.8 TD. Ten svojím výkonom na predchodcu stačil, ale na takmer o 400 kg ťažšieho nástupcu už bol jeho výkon menej suverénny. Výkonnejším nástupcom sa stal spomínaný trojlitrový štvorvalec pôvodom od Isuzu. Jeho Achilovou pätou boli málo odolné piesty, ktoré sa pri rýchlej jazde deformovali a prepaľovali.

V testovanom aute bol trojlitrový motor v dobrej kondícii a podľa kontroly hladiny motorového oleja boli jeho piesty v poriadku. Pripomeňme ešte, že auto bolo z roku 2003 a jeho motor mal najazdených poctivých 118 000 km. Interiér bol doslova napchatý všetkou dostupnou výbavou, nechýbalo dokonca kožené čalúnenie sedadiel. Takmer päť rokov používania sa však na jeho stave nijak výrazne nepodpísalo.

Podvozok je mimoriadne odolnej konštrukcie s obidvoma tuhými nápravami s veľmi dobrým krížením. Vďaka krátkemu rázvoru si Patrol trúfol do skutočne ťažkého terénu, kde sa nezľakol ani prudkých stúpaní a rozjazdov v nich. Spojka bola v prvotriednom dobrom stave.

Nissan Patrol je skutočne auto pre ťažkú prácu v ešte ťažšom teréne. Jeho povestnú odolnosť preveril aj náš test, ako však prezrádzajú skúsenosti servisných mechanikov, pri kontrole jeho motora nie je zvýšená pozornosť na škodu.

Text: Václav Lipavský
Foto: Richard Pinke

Plusy
+ mimoriadna priechodnosť terénom
+ mechanická odolnosť
+ bohatá výbava

Mínusy:
- spoľahlivosť naftového motora
- obmedzený komfort pruženia
- miesto vzadu v krátkej verzii

Časté poruchy
Poruchový snímač hmotnosti nasávaného vzduchu, prepálené piesty (3.0 Di), zadretý motor (3.0 Di), poruchové predné voľnobežné náboje, poruchové turbodúchadlo (2.8 TD), spálená riadiaca jednotka vstrekovacieho čerpadla (3.0 Di), poškodené hnacie hriadele, poškodené spojkové obloženie, zničené predné hnacie kĺby, korózia karosérie, poruchové napínacie kladky.

Naše odporúčanie
Pokiaľ ste sa rozhodli pre Patrol GR, hľadajte menší radový šesťvalec 2.8 TD (92 kW/125 k) s nepriamym vstrekovaním do predkomôrky. Nie je spoľahlivý ako slnko, ale jeho neduhy nie sú tak veľké ako v prípade väčšieho a výkonnejšieho štvorvalca 3.0 Di (118 kW/160 k). Ten má výkonu viac než dosť, ale na terénne auto je až príliš chúlostivý.

Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.