Jazdený Ford Focus C-MAX: Nadšenec

Redakcia, 09.05.2008
Ford Focus je povestný svojimi jazdnými vlastnosťami, ktorými deklasuje niektorých konkurentov rozdielom triedy. Focus C-MAX k tomu pridal vnútorný priestor a dokázal, že „rodinný“ nemusí automaticky znamenať „nudný“.

Poznáte to: narodí sa vám dieťa a ste vybavení. Váš vyčačkaný športový hatchback, na ktorý ste ešte pred nedávnom „zbalili“ súčasnú manželku, si doteraz dokázal poradiť s každým rodinným výletom, či víkendovým nákupom pre dvoch. Tretí člen rodiny však potrebuje kočík, plienky a plné tašky všelijakých drobností. Jediným riešením ako to všetko napchať do auta je zaobstarať si nové, podstatne väčšie. Možností je veľa, keď si však potrpíte na jazdných vlastnostiach, milujete serpentíny a nechcete sa vzdať zážitkov za volantom, máte jedinú možnosť: Ford Focus C-MAX.

My sme objavili veľmi zachovalý exemplár z roku 2003 poháňaný základným benzínovým motorom 1.6 16V s najazdenými 81 000 kilometrami na tachometri. Po nasadnutí sme si pripadali ako v novom aute. Palubná doska bola bez poškodenia, čalúnenie sedadiel a vnútorné obklady nejavili žiadne známky opotrebenia. Predošlý majiteľ sa k autu pravdepodobne správal veľmi citlivo, čo je pre potenciálneho kupujúceho dobrá správa.

Nič však nie je bez nástrah. Pri kúpe tohto typu auta si skontrolujte presnosť palivomera. Poruchový plavák v nádrži často spôsoboval, že ručička na prístrojovom paneli neukazovala reálny stav paliva v nádrži. V testovanom aute však fungoval bez problémov. Benzínový štvorvalec bol stále príkladne tichý a dával o sebe vedieť len pri vytáčaní do otáčok. Tým sa tento agregát vôbec nebránil, práve naopak, bez problémov sa vytáčal až ku hranici neuveriteľných 7000. S prázdnym autom dokázal motor pri troche snahy priam divy, po naložení jeho temperament mierne poľavil.

Základný motor vám síce najmä v kopcoch veľa dynamiky nedá, to čo však C-MAX stráca na dynamike, doháňa schopnosťami svojho podvozka. Ten sa drží cesty s akýmkoľvek povrchom a jeho talent je ďaleko pred možnosťami motora. V nami testovanom aute bol vo výbornom stave a okrem dobrého filtrovania nerovností bol aj tichý.

Svetlou stránkou základnej motorizácie sú okrem nižšej nadobúdacej ceny aj nízke poistné sadzby a prijateľná spotreba benzínu. Tá sa v našom prípade pohybovala v rozmedzí 7 až 8 l/100 km podľa štýlu jazdy.

Text: Václav Lipavský
Foto: Peter Michalec

Plusy
+výborné jazdné vlastnosti
+vnútorný priestor
+dobré odhlučnenie

Mínusy
-lícovanie niektorých plastov v interiéri
-spotreba benzínového motora 1.8 16V
-spoľahlivosť starších naftových motorov

Časté poruchy
Zvlnené brzdové kotúče, nepresný palivomer (problematický plavák v nádrži), vôle v tiahlach zadného priečneho stabilizátora, poruchový regulátor alternátora, prasknuté vstrekovacie potrubie (naftové motory), prasknuté výfukové potrubie, poruchy riadiacich jednotiek motorov 1.6 16V.

Naše odporúčanie
Pre Ford Focus C-MAX je dobrou voľbou nami testovaný benzínový štvorvalec 1.6 16V s výkonom 74 kW (100 k). Pre potreby rodinných výletov a občasnú zábavu v serpentínach s prázdnym autom stačí. Viac dynamiky ponúkne väčší benzínový motor, ale jeho spotreba okolo 9 l/100 km už taká uspokojivá nie je. Naftové agregáty potešia spotrebou, ale ich cena je podstatne vyššia. Sú tiež veľmi citlivé na pravidelný a dôkladný servis.

Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.