Hummer H3 3.7: Armádne gény

Redakcia, 05.05.2008
Najmenší Hummer nie je tak radikálny, ako jeho starší bratia, stále je to však jeden z najtvrdších off-roadov na trhu.

Pri vyslovení mena Hummer sa každému v hlave vynorí akčná bojová scéna, alebo zástup vojenských vozidiel Humvee pri vyloďovaní počas operácie Púštna búrka. Výrobca si tento fakt veľmi dobre uvedomuje a preto nie je prekvapením, že to rozumne využíva vo svoj prospech. Jedným z príkladov je vzhľad pôvodného vojenského špeciálu Humvee, ktorý bol smerodajným aj pri neskorších návrhoch menších verzií Hummer H2 a H3.

Nám sa do rúk dostal najmenší model tohto legendárneho výrobcu, okamžite sme preto preverili, ako si H3 poradí v podmienkach, ktoré mu pripravilo prostredie Starého kontinentu. Jeho vzhľad sa nedá označiť inak ako originálny. Výrazná chromovaná maska, okrúhle svetlomety a mohutné do strán vyčnievajúce blatníky sú neklamným znakom toho, že pred vami stojí nefalšovaný off-road, ktorému moderná vlna zhýčkaných SUV nič nehovorí.

Namiesto nízkoprofilových pneumatík Hummer obúva balóny s rozmermi 265/75 R16, ktoré sú obuté do diskov opatrených imitáciou automatického dohusťovania za jazdy. Zaujímavé je, že napriek americkému pôvodu nenájdete na aute detaily, ktoré by pôsobili príliš gýčovo, či nepatrične. Hummer sa na nič nehrá a pri pohľade na vysoko umiestnenú prednú kapotu vám je hneď jasné, že ochrana chodcov mu nič nehovorí.

S tvrdým zovňajškom ostro kontrastujú jemné tvary interiéru. Palubná doska je vyrobená z prekvapivo kvalitných plastov. Za jej stvárnenie by sa nemusel hanbiť ani cestovný sedan. Finálne spracovanie niektorých detailov síce za európskym priemerom mierne zaostáva, aj tak je však interiér Hummera príjemným prekvapením. Vo veľkých kožených sedadlách zvládnete aj dlhšiu cestu, no v zákrutách sa na nich budete vďaka absencii bočného vedenia šmýkať.

Benzínový päťvalec s vyšším zdvihovým objemom má teraz výkon 180 kW (245 k),aj tak má však, najmä v spojení so štvorstupňovou automatickou prevodovkou, s viac ako dvojtonovým autom práce nad hlavu. Na ceste počítajte s pomalými reakciami a veľkou zotrvačnosťou, ktorú sa pokúšajú krotiť kotúčové brzdy.

S častým a prudkým brzdením pozor! Prehriať brzdy v takomto aute nie je žiadny problém. H3 sa najlepšie cíti v teréne. Je vybavený poctivým rámom, odolnými nápravami, redukčnou prevodovkou (s prevodom až 68,9:1) a uzávierkou medzinápravového diferenciálu.

Voliteľnou výbavou je aj uzávierka zadného diferenciálu. To, čo dokáže tento Hummer v teréne je pre mnohých konkurentov nepredstaviteľné. Jeho obrovskou výhodou je mechanická odolnosť, takže môže slúžiť ako pracovný nástroj, ktorý tak skoro neunavíte. Prekvapivá je aj jeho obratnosť.

Odvrátenou stranou jeho schopností je spotreba. Nám sa počas testu podarilo jazdiť s priemerom 16,2 l/100 km, pri častejšej jazde v teréne sa bez problémov dostanete na 20 l/100 km.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (1), autor

Technické údajeMotorbenzínový 3.7 R5Zdvihový objem3653 cm3Výkon180 kW/245 k pri 5600 ot/minKrútiaci moment328 Nm pri 4600 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4782x1989x1872 mmRázvor2841 mmTerénne schopnostiSvetlá výška219 mmPredný nájazdový uhol37,5°Zadný nájazdový uhol35,5°Prejazdový uhol23,5°Jazdné výkony Maximálna rýchlosť160 km/hZrýchlenie 0-100 km/h9,8 sSpotreba počas testu16,2 l/100 kmEmisie CO2346 g/kmCenaZákladná cena verzieod 1 338 200 Sk s DPH