Mercedes-Benz ML 320 CDI 4MATIC: Kráľovský základ

Redakcia, 03.05.2008
Verzie poháňané základným naftovým motorom dynamikou zvyčajne neoslnia, Mercedes-Benz ML 320 CDI sa však ako základná verzia rozhodne netvári.

Druhá generácia modelu ML má toho s prvým emelkom spoločného minimum. Kým dizajn prvej generácie pôsobil miestami ťažkopádne, aktuálna generácia sa svojimi tvarmi dostala medzi to najkrajšie, čo v teréne jazdí. Dynamické línie karosériu opticky odľahčujú a výkonné motory prepožičiavajú autu bez ohľadu na jeho skutočnú hmotnosť prekvapivú dynamiku. Pokiaľ má navyše karoséria svetlý lak, ktorý je mimochodom vďaka nanotechnológii veľmi odolný voči poškrabaniu, efekt ľahkosti je ešte výraznejší.

Nastupovanie do testovanej verzie trochu komplikovali nástupné prahové lišty, ktoré treba pri nastupovaní aj pri vystupovaní obkročiť. V opačnom prípade vám hrozí nepríjemné ušpinenie nôh alebo nohavíc. Keď sa vám však podarí nastúpiť do pohodlných, výrazne profilovaných kresiel s dobrou bočnou oporou, s ničím iným by ste už nemali mať problém.

Optimálnu pozíciu za obojstranne elektricky nastaviteľným volantom si nájdete rýchlo a všetko potrebné budete mať presne po ruke. Po vzore americky orientovaných modelov sa volič automatickej prevodovky presťahoval na stĺpik riadenia. Stredová konzola je plná ovládačov, nie je však tak komplikovaná ako v japonských modeloch. Veľmi dobre sa manipuluje najmä s kruhovými ovládačmi audiosústavy alebo nastavovania svetlej výšky a uzávierok diferenciálov.

Terénne schopnosti nášho emelka zlepšoval príplatkový paket Offroad-Pro Technik, ktorý okrem štandardného systému pohonu všetkých kolies 4ETS zahŕňal pneumatické pruženie AIRMATIC so zväčšeným zdvihom, redukčnú prevodovku a uzávierky medzinápravového a zadného diferenciálu. Vďaka špeciálnemu pneumatickému pruženiu si tak môže vodič otočným ovládačom na palubnej doske sám regulovať svetlú výšku v rozsahu 110 mm.

V prípade potreby dokáže pod autom vytvoriť svetlú výšku až 291 mm. V tomto režime auto zvládne brodenie v hĺbke 600 mm. Pre jazdu dole kopcom je vybavené systémom kontrolovaného zjazdu DSR (Downhill-Speed-Regulation). Testovaný Mercedes dával do pohybu už spomínaný základný naftový šesťvalec 320 CDI s výkonom 165 kW (224 k). Ten mu prepožičiaval veľmi slušnú dynamiku podporenú dobrou prácou sedemstupňovej automatickej prevodovky.

Na ceste nepôsobí spoza volantu veľký Mercedes nijak ťažkopádnym dojmom. Naopak, rád sa nechá presným riadením nasmerovať tam, kam chcete a smer mení tak ochotne, že sa nechce veriť údaju o jeho pohotovostnej hmotnosti.

Vzduchové pruženie žehlí všetky nerovnosti a nesnaží sa pritom posádku ľakať veľkými ranami od podvozka. Hoci sa auto tvári ako kráľ bulvárov, zvláda aj načakane ťažký terén. Tu si však treba dávať na nízkoprofilové pneumatiky. Pokiaľ budete často jazdiť v ťažšom teréne, určite si zvoľte pneumatiky s väčším profilovým číslom.

Vzhľadom na ponúkané služby si motor veľa nafty nepýta. My sme jazdili priemerne za 10,6 l/100 km, konečná spotreba je však do veľkej miery závislá na podiely mestských jázd. V meste sa rapídne zvýši, mimo neho naopak pohodlne dosiahnete výrobcom udávanú hodnotu.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (1), autor

HODNOTENIE * * * *

Plusy:
Jazdné vlastnosti na ceste, komfortné pruženie, meniteľná svetlá výška, prijateľná spotreba, kvalitný interiér, dielenské spracovanie, prémiový segment

Mínusy:
Vysoká nakladacia hrana, veľká závislosť spotreby na jazdnom štýle

Technické údajeMotornaftový 3.0 V6Zdvihový objem2987 cm3Výkon165 kW/224 k pri 3800 ot/minKrútiaci moment510 Nm pri 1400-2800 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4780x1911x1779 mmRázvor2915 mmBatožinový priestor500/2050 lTerénne schopnostiSvetlá výškameniteľná v rozsahu 110 mm (181-291 mm)Uzávierka diferenciálumedzinápravový a zadnýJazdné výkony Maximálna rýchlosť215 km/hZrýchlenie 0-100 km/h8,6 sSpotreba počas testu10,6 l/100 kmEmisie CO2254 g/kmCenaZákladná cena verzieod 1 822 000 Sk s DPH