PRVÝ TEST BMW X1 xDrive23d (2023): Aj v nafte jazdí ako elektromobil, interiér je doslova skvelý

Máme za sebou prvé stovky kilometrov s BMW X1 xDrive23d tretej generácie. Hoci sme novinku spoznali naživo už pred niekoľkými týždňami na exkluzívnej premiére v bratislavskom showroome, kde nám ju osobne predstavil Oliver Rademacher, generálny riaditeľ spoločnosti BMW Slovenská republika, až táto skúsenosť spoza volantu nám odhalila pravý charakter nového vozidla. Na nasledujúcich riadkoch sumarizujeme inovácie, ktoré kompaktné SUV prinieslo a dôvody, pre ktoré môže byť solídnym konkurentom aj pre väčšie esúvečka.
Vydané  Text: 

Nové BMW X1 bude mnohým ľuďom spôsobovať dilemu. Na jednej strane ide o najmenšie SUV výrobcu, na druhej strane už dnes dosahuje také rozmery a proporcie, že môže byť veľmi solídnym konkurentom aj pre o kategóriu vyššie posadené modely. Nie je to ani tak crossover, ako skôr plnohodnotné SUV (BMW používa SAV, Sports Activity Vehicle), o čom presviedča už na prvý pohľad. A druhý pohľad na technické údaje tento dojem iba umocní. SUV narástlo vo vonkajších rozmeroch v porovnaní so svojím predchodcom o 53 mm na dĺžku na 4 500 mm, o 24 mm do šírky na 1 845 mm a 44 mm na výšku na 1 642 mm, čím získalo mohutné proporcie. Má rázvor 2 692 mm, teda je o 22 milimetrov dlhší ako jeho predchodca. Šírka rozchodu sa zväčšila o 31 mm na 1 592 mm na prednej náprave a 1 593 mm na zadnej náprave, čo zlepšuje jazdnú pohodu a agilitu nového BMW X1. Konštrukcia karosérie a podvozkových komponentov prešla optimalizáciou hmotnosti: Inteligentným mixom materiálov sa podarilo minimalizovať hmotnosť vozidla a zároveň zvýšiť tuhosť karosérie a bezpečnosť pri náraze. Ocele lisované za tepla a hliníkové zliatiny použité pre kabínu pre cestujúcich sú doplnené o oceľové komponenty pre extra vystuženie. V prednej časti modelov BMW iX1 a plug-in hybrid zvyšuje tuhosť karosérie prídavný šmykový panel a pevné spojenie s krytom vysokonapäťovej batérie, ktorý je navrhnutý ako nosný komponent. Plne elektrický model má navyše špeciálnu vzperu spájajúcu jednotlivé veže s pružinovými vzperami navzájom. Výroba kapoty z hliníka znižuje hmotnosť prednej časti vozidla, čo sa má ešte viac prejaviť na agilite. Ľahké plastové podpery pre predné a zadné dvere priniesli ďalšiu úsporu hmotnosti a použitie oceľových komponentov s povrchovou úpravou zinok/horčík optimalizuje ochranu proti korózii. Zoznam technologických inovácií tretej generácie BMW X1 je vskutku pôsobivý. Nebudeme sa venovať estetike, pretože tú si vie každý zhodnotiť sám.  Venujme však pozornosť dizajnu, pretože ten má potenciál ovplyvňovať aerodynamiku, jazdné vlastnosti pri vysokých rýchlostiach a v konečnom výsledku aj spotrebu paliva. Všimnite si prednú masku s ľadvinkami – sú spojené strieborným lemom, čierno-strieborná výplň je nápadne vydutá a pri pohľade z boku je viditeľne vysunutá pred svetlomety. Tieto ľadvinky obsahujú aktívne lamely, ktoré v zatvorenom režime vytvárajú ucelenú plochu a znižujú aerodynamický odpor. Predné partie celkovo zodpovedajú tomu, čím bola X1 aj doteraz, má však výraznejšiu estetiku s ladnými detailmi, ktoré pomáhajú práve efektívnejšiemu obtekaniu vzduchu. Aktívne lamely navyše umožňujú motoru rýchlejšie sa zohriať na prevádzkovú teplotu, pripomína výrobca. Aerodynamický koeficient Cd tak dosahuje veľmi priaznivú hodnotu 0,26 – takúto hodnotu komunikuje výrobca, avšak pripomína, že je závislá na verzii vozidla. Najviac aerodynamický bude zrejme elektromobil iX1, my sme testovali naftovú hybridnú motorizáciu X1 xDrive23d. Zaujímavosťou je, že aj s naftovým motorom už BMW X1 veľmi pripomína elektromobil, a to predovšetkým vďaka koncepcii interiéru a eliminácii hluku a vibrácií od pohonu. Napokon, je to hybrid, takže z času na čas má skutočne jazdiť elektricky. Keď sme už pri tom dizajne, pripomeňme, že nová X1 je postavená na podvozkovej architektúre, ktorá umožňuje montáž klasického spaľovacieho pohonu (benzín, nafta, hybrid), tak aj plug-in hybridného (benzín + elektrina) a tiež plne elektrického. To, okrem iného, znamená aj nové uloženie prevodovky, takže v interiéri je už len minimalistický ovládač prevodovky, pod ktorým je voľný priestor. Technológia známa aj ako shift-by-wire dáva dizajnérom voľné ruky, z čoho v konečnom výsledku ťaží samotný motorista – dostane viac odkladacieho priestoru v prednej časti interiéru.  

Interiér: nedajte sa odradiť minimalizmom

Nové BMW X1 má to, čomu hovoríme „wow efekt“. Doteraz som mal za to, že interiéry značky BMW zaostávajú za Mercedesom, Audi aj Jaguarom, pretože nedržia krok s dobou. Nové generácie vozidiel tejto značky sú už iné, výrazne modernejšie a využívajú minimalizmus. Adaptácia dotykových displejov zastupujúcich mechanické ovládače má aj svoje proti, ale v prospech BMW hraje dôraz na jednoducho ovládania klimatizácie (tá sa ovláda až na malú výnimku len cez obrazovku) a vytiahnutie dôležitých funkcií do mechanických tlačidiel na stredovej konzole. Kuriózne je, že na stredovej konzole – vysutej lakťovej opierke – je aj tlačidlo výstražného osvetlenia, je tak hneď po ruke. Veľmi nás potešilo, že keď sme nastúpili do interiéru, auto okamžite interagovalo s mobilným telefónom vo vrecku, hoci nikdy predtým sme ich nespájali. Na centrálnej obrazovke sa zobrazila informácia, že v dosahu je nové mobilné zariadenie s otázkou, či ho chcem pripojiť. Žiadne nastavovanie, vyhľadávanie v menu, stačilo udeliť na mobile povolenie k prístupu cez Bluetooth a vybrať si, či chceme používať aj Android Auto. Mobil si potom odložíte do vertikálneho držiaka, ktorý má zabudovanú bezdrôtovú nabíjačku, takže displej máte neustále na očiach a už naozaj nemáte dôvod brať počas jazdy mobil do ruky. Bez problémom sa sem zmestí aj 7-palcový smartfón, takže nemáme ani najmenší dôvod na kritiku.

Jazdné vlastnosti BMW X1 xDrive23d: kultivovane aj s 200 naftovými koňmi

Prvé kilometre na za volantom nového BMW X1 ešte nedávajú možnosť spoľahlivo porovnať novú generáciou s tou predchádzajúcou. Získali sme ale prvé dojmy, ktoré sú pre X1 veľmi priaznivé. Tak v prvom rade je to pocit, že šoférujete oveľa väčšie auto. Nepochybne tento dojem vznikol vďaka vzdušnému priestrannému interiéru, no počas jazdy si môžete všímať predovšetkým pôsobivú stabilitu na ceste a neutrálny podvozok, ktorý dáva možnosť šoférovať takmer akýmkoľvek štýlom.  

Elektrické BMW X1 sa volá BMW iX1

Spočiatku je na výber spomedzi dvojice benzínových a dvoch naftových motorov. Tie sú štandardne prepojené so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Steptronic  a ich výkon sa v závislosti od modelu dostane na vozovku buď prostredníctvom predných kolies, alebo inteligentného systému pohonu všetkých kolies BMW xDrive. Po tomto štartovacom kvartete bude bezprostredne nasledovať plne elektrický model BMW iX1 xDrive30, uvádza BMW vo svojej tlačovej správe. Elektrická verzia nesie názov BMW iX1 xDrive30 a ide o prvý elektromobil s pohonom všetkých kolies, ktorý automobilka predstavila v segmente kompaktných prémiových vozidiel, zároveň tretím vozidlom značky z kategórie SAV s čisto elektrickým pohonom. Aj v prípade BMW iX1 sa stal dizajnérom zvuku BMW IconicSounds Electric známy a oceňovaný Hans Zimmer, ktorého môžete poznať najmä ako tvorcu filmovej hudby (Nolanova trilógia o Batmanovi, Inception, Interstellar, No Time To Die, Blade Runner 2049 a mnohé ďalšie).   Postupne budú v predaji nasledovné motorizácie nového BMW X1: BMW X1 sDrive18i:
  • Trojvalcový benzínový motor, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic.
  • Objem: 1 499 cm3. Výkon: 100 kW (136 k) pri 4 400 – 6 500 ot./min.
  • Max. krútiaci moment : 230 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,2 sekundy.
  • Najvyššia rýchlosť: 208 km/h.
  • Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 7,0 – 6,3 l/100 km.

BMW X1 xDrive23i:
  • Štvorvalcový radový benzínový motor, 48 V mild hybridná technológia, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
  • Celkový systém pohonu: Výkon: 160 kW (218 k). Krútiaci moment: 360 Nm.
  • Spaľovací motor BMW TwinPower Turbo:
  • Objem: 1 998 cm3.
  • Nominálny výkon: 150 kW (204 k) pri 5 000 – 6 500 ot./min.
  • Nominálny krútiaci moment: 320 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
  • Elektrický motor:
  • Nominálny výkon: 14 kW (19 k).
  • Nominálny krútiaci moment: 55 Nm.
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,1 sekundy.
  • Najvyššia rýchlosť: 233 km/h.
  • Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 7,2 – 6,5 l/100 km.

BMW X1 sDrive18d:
  • Štvorvalcový radový naftový motor, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic.
  • Objem: 1 995 cm3. Výkon: 110 kW (150 k) pri 3 750 – 4 000 ot./min.
  • Max. krútiaci moment: 360 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min.
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,9 sekundy.
  • Najvyššia rýchlosť: 210 km/h.
  • Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 5,5 – 4,9 l/100 km.

BMW X1 xDrive23d:
  • Štvorvalcový radový naftový motor, 48 V mild hybridná technológia, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
  • Celkový systém pohonu: Výkon: 155 kW (211 k). Krútiaci moment: 400 Nm.
  • Spaľovací motor BMW TwinPower Turbo:
  • Objem: 1 995 cm3.
  • Nominálny výkon: 145 kW (197 k) pri 4 000 ot./min.
  • Nominálny krútiaci moment: 400 Nm pri 1 500 – 2 750 ot./min.
  • Elektrický motor:
  • Nominálny výkon: 14 kW (19 k).
  • Nominálny krútiaci moment: 55 Nm.
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,4 sekundy.
  • Najvyššia rýchlosť: 225 km/h.
  • Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 5,3 – 4,8 l/100 km.

BMW iX1 xDrive30 (dostupné od novembra 2022):
  • Piata generácia technológie elektrického pohonu BMW eDrive s jedným elektromotorom na prednej náprave a jedným vzadu, elektrický pohon všetkých kolies BMW xDrive.
  • Výkon: 230 kW (313 k) pri 4 300 – 15 200 ot./min. (vrátane dočasného zvýšenia výkonu).
  • Max. krútiaci moment systému: 494 Nm pri 0 – 4 300 ot./min.
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,7 sekundy.
  • Najvyššia rýchlosť: 180 km/h.
  • Spotreba elektrickej energie kombinovaná podľa cyklu WLTP: 18,4 – 17,3 kWh/100 km.
  • Dojazd: 413 – 438 km podľa cyklu WLTP.

BMW X1 xDrive25e (dostupné od novembra 2022):
  • Trojvalcový benzínový motor, plug-in hybridný systém s vysoko integrovanou elektrickou pohonnou jednotkou a lítium-iónovou vysokonapäťovou batériou piatej generácie, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
  • Systémový výkon: 180 kW (245 k). Systémový krútiaci moment: 477 Nm.
  • Spaľovací motor:
  • Objem: 1 499 cm3.
  • Nominálny výkon: 100 kW (136 k) pri 4 000 – 6 500 ot./min.
  • Nominálny krútiaci moment: 230 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
  • Elektrický motor:
  • Nominálny výkon: 80 kW (109 k). Nominálny krútiaci moment: 247 Nm.
  • Výkon/spotreba/emisie:
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,8 sekundy.
  • Najvyššia rýchlosť: 190 km/h.
  • Najvyššia rýchlosť (elektrická): 140 km/h.
  • Elektrický dojazd podľa cyklu WLTP: 78 – 89 km.
  • Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 1,1 – 0,8 l/100 km.
  • Kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa cyklu WLTP: 18,2 – 16,4 kWh/100 km.

BMW X1 xDrive30e (dostupné od novembra 2022):
  • Trojvalcový benzínový motor, plug-in hybridný systém s vysoko integrovanou elektrickou pohonnou jednotkou a lítium-iónovou vysokonapäťovou batériou piatej generácie, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
  • Systémový výkon: 240 kW (326 k). Krútiaci moment systému: 477 Nm.
  • Spaľovací motor:
  • Objem: 1 499 cm3.
  • Nominálny výkon: 110 kW (150 k) pri 4 700 – 6 500 ot./min.
  • Nominálny krútiaci moment: 230 Nm pri 1 500 – 4 400 ot./min.
  • Elektrický motor:
  • Nominálny výkon: 130 kW (177 k). Nominálny krútiaci moment: 247 Nm.
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,7 sekundy.
  • Najvyššia rýchlosť: 205 km/h.
  • Najvyššia rýchlosť (elektrická): 140 km/h.
  • Elektrický dojazd podľa cyklu WLTP: 78 – 89 km.
  • Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 1,1 – 0,8 l/100 km.
  • Kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa cyklu WLTP: 18,2 – 16,4 kWh/100 km.

Zdroje: AUTOVINY.SK








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.