Kia Carnival 2.9 CRDi: Rodinná oslava

Redakcia, 16.10.2007
Obrovský vnútorný priestor, sedem sedadiel, množstvo miesta na batožinu, komfort na dlhé cesty. To sú teoretické očakávania početnej rodiny od veľkého vanu. Ako ich prakticky napĺňa nová Kia Carnival?

Možno si spomínate na pozitívne dojmy, o ktoré sme sa s vami pred časom podelili v súvislosti s predošlou generáciou väčšieho z dvojice veľkopriestorových modelov. Kia medzičasom otočila list vo svojom kalendári veľkých vanov a vzbudila našu zvedavosť, ktorú sme aktuálne ukojili testom nového modelu Carnival s motorom 2.9 CRDi.

Pri pohľade zvonku sme si nemohli nevšimnúť isté zglobalizovanie výzoru auta, ktoré pomohlo hlavne trafiť sa presnejšie do vkusu rozmaznaného európskeho publika. Nový Carnival je o niečo hranatejší, pôsobí o chlp robustnejšie ako predchodca. Celkom logicky sme teda očakávali, že sa po nastúpení ocitneme doslova v telocvični.

Očakávania z veľkosti interiéru sa naplnili. Priestoru je ozaj na rozdávanie. Medzi dvoma prednými dostatočne dimenzovanými a výplňou i tvarom pohodlnými sedadlami ostalo (aj vďaka radiacej páke na palubnej doske) ešte toľko miesta, že sa sem zmestila vyklápateľná odkladacia polička. Viac než dosť miesta majú aj pasažieri v druhom rade na troch samostatných sedadlách, takisto dostatočne komfortných.

Prichádzame k miestu, kde sa oddeľuje zrno od pliev. Vo veľkých vanoch, na rozdiel od tých kompaktných, sa môžete právom dožadovať plnohodnotného sedenia aj pre pasažiera číslo šesť a sedem. Kia Carnival vám ho rozhodne poskytne: my sme dozadu pokusne posadili dvoch kolegov vyšších než meter deväťdesiat a jediný náznak problému, ktorý nám hlásili, boli o máličko viac pokrčené kolená spôsobené trochu malou výškou sedákov nad podlahou. Komfort pre pasažierov nie je iba kvantitatívny, ale aj kvalitatívny. Už sme spomenuli dobré predné sedadlá, o stredných a zadných môžeme chválu za tvar a výplň iba zopakovať. V zadnej časti kabíny sú navyše k dispozícii samostatne regulovateľné výstupy klimatizácie, s manuálnym ovládaním, ako doplnkom k automatickej dvojzónovej regulácii v prednej časti interiéru. Množstvo a veľkosť odkladacích priestorov dostáva veľkú jednotku.

Chybičku krásy na komforte cestovania sme predsa len našli. V strednom rade úplne chýbajú lakťové opierky, dokonca nie sú ani vo dverách, ako daň za to, že dvere sú posuvné, čo zase má svoje výhody pri tesnom parkovaní. Na treťom rade sedadiel si ľavú ruku vľavo a pravú ruku vpravo dokážete oprieť akurát o plastovú výplň pod oknom.

Dobré body získava Carnival aj za ľahkosť manipulácie so sedadlami. Nemusíte byť hora svalov, aby ste sedadlá dokázali sklápať, či demontovať. Systém s uvoľňovacími popruhmi namiesto páčiek síce vyzerá trochu lacno, funguje však dobre.

Prepravné možnosti z pohľadu množstva batožiny neznesú takmer žiadnu kritiku. Maximálny objem vyše tritisíc litrov budí priam posvätný rešpekt. Základný objem sa u nás udáva s hodnotou 364 litrov, je však potrebné upresniť, že toto je hodnota za tretím radom sedadiel keď sú posunuté do strednej polohy. Ak potrebujete vzadu maximálny komfort sedenia, ostane vám za nimi už iba 214 litrov. Nechajte však šestku a sedmičku doma a máte k dispozícii ohromných 1000 litrov za druhým radom sedadiel pri naložení pod úroveň okien. Klobúk snímame aj pri pohľade do kolónky užitočnej hmotnosti: Carnival odvezie 732 kíl.

Kórejským marketingovým manažérom zrejme z prieskumu trhu vychádza, že si zákazníci viac cenia obsažnosť výbavy, než kvalitu materiálov a vypracovania. Aj nový Carnival je toho živým dôkazom. Okrem fabrického rádia, ktoré Kórejci ešte stále nenašli v slovníku cudzích slov, mala nami testovaná vyššia výbava EX takmer všetko. Kompletný zoznam príplatkovej výbavy má iba nejakých 5 položiek, medzi ktorými figurujú napríklad automatická prevodovka, či automatické zatváranie bočných dverí, alebo kožené čalúnenie. Pomer výbavou naprataného auta a zaujímavej ceny sa však musel niekde prejaviť, a tak nás v zásade ani neprekvapilo množstvo pragmaticky tvrdých materiálov a sem tam počas jazdy aj nejaké tie vrzgotavé zvuky.

Peniaze sa rozhodne ušetrili aj na pohonnom reťazci. Tam, kde drahšie modely využívajú moderné motory stále menšieho objemu, prípadne s viacerým valcami, sa ešte Carnival spolieha na velikánsky naftový štvorvalec. Jeho papierové údaje, najmä výkon, síce sľubujú slušné fukoty, tých 136 kW (185 k) sme však v praxi akosi necítili. Aj maximálny krútiaci moment 343 Nm, sľubovaný už od 1500 otáčok, ostal tak trochu iba na papieri. Motor sa citeľne preberal až po prekročení pásma 2000, čo mohlo byť spôsobené aj horšie dobre zabehnutým exemplárom.

Nepomohlo ani nie práve dobré sprevodovanie manuálnej päťrýchlostnej skrine. Aby vám dvojka použiteľne zatiahla, museli ste jednotku ozaj poriadne vytočiť.... Skrátka, dynamiku nemôžeme hodnotiť ako lepšiu než priemernú, až mierne podpriemernú.

Po stránke kultúry chodu a odhlučnenie sme boli s motorom na rozdiel od dynamiky rozhodne spokojnejší. To isté sa dá povedať aj o jeho nárokoch na palivo. Ak si zoberieme pohotovostnú hmotnosť takmer 2,1 tony a obrovskú čelnú plochu dosť vysokého a širokého auta, tak sa nám mestský konzum okolo 10-11 a celkový priemer pod hranicou osem a pol litra nafty na 100 nafty zdá byť ozaj prijateľný. Pár dobrých správ sme si odložili aj na koniec tohto testu. Od takéhoto auta nemôže vodič očakávať športovú mrštnosť, jazdné vlastnosti sú však s veľkou rezervou bezpečné a sériové ESP musí zasahovať iba v ozaj extrémnych situáciách, povedzme pri výrazne „prepálenom“ nájazde do zákruty. Aj kompromis medzi tvrdosťou podvozka a komfortom pruženia je trafený akurátne a dopĺňa veľmi solídny celok praktického a pohodlného veľkého vanu pre náročnú rodinnú posádku.

HODNOTENIE: * * * *
Nová Kia Carnival osloví predovšetkým veľkým a slušne variabilným vnútorným priestorom, ako aj dobrým pomerom výbavy a ceny, s výsledným veľmi dobrým komfortom cestovania. Pohonný reťazec a kvalita materiálov i vypracovania sú však prinajlepšom priemerné.

Plusy:
+ obrovský vnútorný priestor
+ obrovský batožinový priestor
+ variabilita a ľahká manipulácia so sedadlami
+ dobrý komfort pruženia
+ pohodlné sedadlá
+ odkladacie priestory
+ kultúra chodu motora
+ dobrá ovládateľnosť
+ slušná neutralita
+ sériové ESP
+ dobrý pomer ceny a výbavy
+ prijateľná spotreba
+ trojročná záruka

Mínusy:
- kvalita materiálov s vypracovania
- absencia lakťových opierok
- slabý ťah odspodu
- sprevodovanie
- trochu nepresné riadenie
- krátke servisné intervaly

Technické údajeMotorprepĺňaný naftový 2.9 R4Objem:2902 cm3Výkon:136 kW/185 k pri 3800 ot/minKrútiaci moment343 Nm pri 1750-3500 ot/minKarosériaDĺžka x Šírka x Výška:4810 x 1985 x 1750 mmRázvor2890 mmBatožinový priestor214/3440 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť197 km/hZrýchlenie 0-100 km/h11,9 sSpotreba počas testu8,4 l/100 kmCenaZákladná cena verzieod 1 049 700 Sk s DPH