Mini Cooper S Clubman: Vitaj v klube!

Redakcia, 20.03.2008
Reklamní mágovia v Mníchove mu hovoria „iné Mini“. Nás na tom „inom“ zaujímal hlavne prínos dlhšej karosérie a nový špičkový benzínový turbomotor.

Pomocou všakovakých farebných kombinácií karosérie, strechy, zrkadiel a diskov dokážete aj krátke Mini na míle odlíšiť od sivého davu, nový Clubman však ide ešte trochu ďalej: zadnú časť od strechy cez stĺpiky až po hornú časť nárazníka má olemovanú akýmsi vizuálnym rámom. Ten výrazne priťahuje pozornosť k dvojdielnym vertikálne symetricky deleným dverám batožinového priestoru.

Dverám do kufra modelu Clubman vymysleli v Mini aj meno: hovoria im split-door. Po ich otvorení sa dostanete do batožinového priestoru, ktorý je v porovnaní s tým núdzovým v hatchbacku už podstatne použiteľnejší. Jeho základný objem stúpol na vcelku slušný štandard hatchbackov segmentu B, teda 260 litrov. Chvála za to patrí predĺženiu karosérie o 24 cm oproti krátkemu súrodencovi, ktoré tiež prispelo k nárastu celkového objemu kufra na solídnych 930 litrov.

Mini Clubman však nie je hatchback. Viac podobný je na kombi a keby sme chceli byť úplne presní, tak musíme oprášiť niekedy dávno slávne, dnes však až na výnimky takmer zabudnuté označenie „shooting brake.“ Aj od tohto typu karosérie sa ale Clubman mierne odlišuje, konkrétne tým, že má na pravoboku jedny menšie dvere naviac. Tie majú tiež svoje meno: club-door.

Otvárajú sa oproti hlavným predným pravým dverám a majú uľahčiť prístup na zadný rad sedadiel. V podstate ho aj uľahčujú a keď si pridáte ešte aj nárast rázvoru o 8 cm oproti krátkemu Mini, ktorý dostali celý k dispozícii nohy zadných pasažierov, tak sa aj v tomto smere dostanete z núdzového na slušný štandard triedy malých áut.

Po stránke jazdných vlastností sa nič dramaticky nezmenilo, všetko ostalo pri starom.... a pri dobrom. Dlhší rázvor je cítiť na trochu lepšej stabilite pri rýchlych prejazdoch tiahlych zákrut, chýrna mrštnosť krátkeho Mini pri ostrom kľučkovaní však prakticky ostala zachovaná. To isté platí o komforte pruženia, ktorý je taký dobrý, aký len pri danej tvrdosti podvozka môže byť.

Pod kapotou testovaného Clubmana sme mali motorizačnú novinku, na ktorú sme od jej uvedenia nemali šťastie ani v krátkom Mini, o to viac sme boli zvedaví. Modelové označenie Cooper S totiž znamená špičkový pohon v podobe prepĺňanej benzínovej jednašestky s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom typu twin-scroll. A tu nám nedá nespomenúť si na predošlý „eskový“ Cooper.... novinka má veľmi príjemne vyrovnaný ťah a autu udeľuje vysoko nadpriemernú dynamiku, navyše bez prehnaných nárokov na palivo, je však citeľne viac odhlučnená ako predošlý kompresorom dopovaný zlostný trpaslík.

Pre sluchovo citlivého užívateľa je to možno dobrá správa, puristickí masochisti však zrejme budú musieť zalistovať v katalógu továrenských tuningových doplnkov značky John Cooper Works.

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (3) a Peter Michalec

HODNOTENIE * * * *

Plusy:
Dynamika, kultúra chodu a lineárny ťah motora, presné radenie a riadenie, výborné jazdné vlastnosti, s ohľadom na tvrdosť podvozka dobrý komfort pruženia, použiteľný vnútorný priestor, kvalita materiálov a vypracovania.

Mínusy:
Bezpečnostný pás visiaci na pravých extra dverách a prekážajúci pri prístupe dozadu, relatívne vysoká cena vozidla aj extra doplnkov.

Technické údajeMotorprepĺňaný benzínový 1.6 R4Zdvihový objem1598 cm3Výkon128 kW/175 k pri 5500 ot/minKrútiaci moment240 Nm pri 1600-5000 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška3958x1683x1482 mmRázvor2547 mmBatožinový priestor260/930 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť224 km/hZrýchlenie 0-100 km/h7,6 sSpotreba počas testu6,3 l/100 kmEmisie CO2150 g/kmCenaZákladná cena verzieod 834 700 Sk s DPH