Subaru Impreza 2.0: Rozdvojená osobnosť

Redakcia, 19.03.2008
Impreza je jedným z najkontroverznejších áut súčasnosti. Podľa Subaru je však práve jej schizofrenická povaha to, čo z nej má urobiť auto pre široké masy.

Najmenšia japonská automobilka je známa predovšetkým svojím konceptom plochého motora a symetrického pohonu všetkých kolies. Toto usporiadanie zažilo v predošlých generáciách Imprezy najväčšiu slávu predovšetkým v prémiových športových verziách WRX aWRX STi.

V Subaru sa však rozhodli, že nechcú byť naďalej závislí na úzkej komunite nadšencov prahnúcich po týchto verziách a chcú rozšíriť príťažlivosť Imprezy aj do oblasti, kde kraľujú zabehnuté európske, japonské a dnes už aj kórejské hatchbacky. Práve preto urobili z jej poslednej generácie hatchback a nadobro opustili verziu sedan. Pod novým kabátom je to však naďalej Impreza akú ju poznáme doteraz.

Jej dizajn vyvolal horúce diskusie všade, kde sa ukázala a rozdelila priaznivcov značky na dva tábory. Tí, ktorým sa nepáči jej nudný dizajn, majú smolu. Japonci nedávno aplikovali rovnakú masku aj na Forester, takže je vymaľované. Nezaujímavý predný pohľad majú oživiť lacno pôsobiace zadné diódové svetlá. V Subaru poriadne popracovali na interiéri, ktorý je teraz kvalitatívne tomu predchádzajúcemu vzdialený na svetelné roky.

Stále však nedosahuje na európsku špičku, čo len dokazuje, aké úbohé boli v tomto smere predošlé Imprezy. Tvrdé plasty sú dnes krokom späť, dojem pomáhajú napraviť aspoň výborná kvalita spracovania a veľké dobre rozmiestnené ovládače. Priestoru je vpredu aj vzadu dosť, problém nie je ani s miestom na hlavu pre zadných pasažierov. Batožinový priestor je plytký, čo je však vzhľadom na priestorovo náročný pohon zadnej nápravy logické.

Na pohon našej Imprezy slúžil momentálne najvýkonnejší motor v ponuke, benzínový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k). Jeho najväčším problémom je, že nedokáže naplniť očakávania, ktoré získate pri počúvaní charakteristického sýteho zvuku tohto plochého štvorvalca. Dvojlitrová Impreza nie je pomalá, ale to najlepšie z nej dostanete až nad 5000 otáčkami, kde je zvuk motora predsa len výraznejší a pri dlhšej ceste začne unavovať.

Pri normálnej jazde pôsobí motor miestami až letargicky a dáva pocítiť, že maximálny krútiaci moment 196 Nm vám po nátlaku odovzdá až po prekročení 3200 otáčok. Obsluha presnej päťstupňovej manuálnej prevodovky nespôsobuje žiadny stres, pre horalov a karavanistov tu je dokonca krátka páka redukčnej prevodovky. Jazda je prekvapivo komfortná. Mäkšie pružiny síce dovolia karosérii veľké bočné náklony, ale jazda po rozbitej ceste nepôsobí frustrujúcim dojmom.

Pohon všetkých kolies funguje spoľahlivo a dáva Impreze toľko trakcie, že ani v ostrej zákrute nedokážete odtrhnúť zadnú nápravu. Skutočného dravca urobí z Imprezy predsa len až prepĺňanie. Jej atmosférickej verzii sedí viac uvoľnená jazda. Aj pri nej však počítajte so spotrebou okolo 10 l/100 km.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (3), autor

HODNOTENIE * * *

Plusy:
Výborná trakcia, zvuk plochého motora, dobrá priestorová ponuka, redukčná prevodovka, komfort na rozbitej ceste

Mínusy:
Tvrdé plasty v interiéri, malý batožinový priestor, vysoká spotreba, veľké bočné náklony karosérie v zákrutách.

Technické údajeMotorbenzínový 2.0 H4Zdvihový objem1994 cm3Výkon110 kW/150 k pri 6400 ot/minKrútiaci moment196 Nm pri 3200 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4415x1740x1480 mmRázvor2620 mmBatožinový priestor301/1216 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť193 km/hZrýchlenie 0-100 km/h9,6 sSpotreba počas testu11,3 l/100 kmEmisie CO2199 g/kmCenaZákladná cena verzieod 749 000 Sk s DPH