BMW 635d: Rudolf Rýchly

Redakcia, 12.03.2008
V automobilovom svete sa začínajú ozývať kuvičie hlasy, veštiace porážku naftových pohonov benzínovými. BMW si z toho zjavne nerobí ťažkú hlavu, o čom svedčí aj šestkové Coupé vo verzii 635d.

Luxusné športové kupé s pohonom od pána Rudolfa Diesela? Ale prečo nie? Stačí trocha odvahy a samozrejme technika, ktorá by z tejto kombinácie neurobila oxymoron. Tejto úlohy sa zhostil radový šesťvalcový turbodiesel s variabilným dvojitým prepĺňaním.

Výkon 210 kW (286 k) vrcholí o nejakých 400 až 600 otáčok vyššie než býva u naftových motorov zvykom, už pri 1750 otáčkach je ale k dispozícii celých 580 Nm krútiaceho momentu. Už samotné tieto čísla budia rešpekt, ten sa však dostaví hlavne po tom, ako ich pocítite na vlastnej koži. S pomerne robustným 1,7 tony ťažkým autom narobia také dynamické ródeo, ako keby to bola polystyrénová kárička.

O nejakom slabšom pásme otáčok sa tu nedá hovoriť. Ak tam aj nejaké je, tak ho veľmi efektívne vyrieši šesťstupňový automat druhej generácie od ZF, ktorému akosi stále nevieme nájsť relevantného konkurenta, a to najmä vďaka tomu, čoho je schopný pri manuálnom sekvenčnom radení, pokiaľ ide o rýchlosť reakcií. Menším nedostatkom je umiestnenie radiacich tlačidiel pod volantom, na ktoré s kratšími prstami nedosiahnete celkom ideálne.

Dôkazom toho, že si motor a prevodovka dokonalo rozumejú, je aj spotreba. Pri mierne dynamickej jazde bez prílišného rizika úrazu či straty vodičského preukazu to dokážete uhrať aj pod hranicou 9 litrov.

Mierne zdvihnutý palec smeruje k jazdným vlastnostiam: kým je DSC (bavorská obdoba ESP) zapnuté, všetko je v teple a suchu, vypínať ho však neodporúčame, kým nemáte skúsenosti s krotením divoko pretáčavých zadnokoliek - nápor ťahu na zadnú nápravu je tu cítiť ozaj dosť intenzívne. Inak skladáme jazdným vlastnostiam aj komfortu pruženia poklonu: mníchovskí podvozkári si svoje výplaty rozhodne zaslúžia.

A keď už toho vyše dva a pol milióna vysolíte, môžete samozrejme počítať aj s adekvátnou kvalitou materiálov, spracovania a obsažnosťou výbavy. Akurát vám neodporúčame pozývať na skúšobnú jazdu troch kamarátov basketbalistov: dvaja dozadu sa zmestia len veľmi ťažko....

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (1) a autor

HODNOTENIE * * * *

Plusy:
Ťah motora v širokom pásme otáčok, vynikajúci šesťstupňový automat, jazdné vlastnosti a komfort pruženia, kvalita materiálov a vypracovania, bohatá výbava, priestor vpredu a predné sedadlá.

Mínusy:
Pri vypnutom DSC výrazné sklony k pretáčavosti, málo miesta na zadných sedadlách, dosah radiacich tlačidiel pre kratšie prsty.

Technické údajeMotornaftový 3.0 R6Zdvihový objem2993 cm3Výkon210 kW/286 k pri 4400 ot/minKrútiaci moment580 Nm pri 1750-2250 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška 4820x1855x1374 mmRázvor2780 mmBatožinový priestor450 lJazdné výkonyMaximálna rýchlosť250 km/h*Zrýchlenie 0-100 km/h6,3 sSpotreba počas testu8,8 l/100 kmEmisie CO2183 g/kmCenaZákladná cena verzieod 2 558 500 Sk s DPH
* elektronicky limitovaná