TEST: Volvo V40 R-Design – Športovec iba naoko?

Redakcia, 09.08.2013
V40 s balíkom R-Design vyzerá na poriadneho divocha, ostrosť však spočíva najmä v dizajne. Pod kapotou totiž diktuje tempo dvojlitrový naftový päťvalec.

Neopozerané švédske tvary atraktívneho kompaktu dostali v rámci balíka R-Design množstvo prvkov, ktoré autu pridávajú poriadnu dávku korenia. V prednej časti sa od štandardnej V40 odlišuje nárazníkom s integrovaným LED denným svietením a lesklou čiernou maskou chladiča. Vzadu je zase výrazný difúzor a dve koncovky výfuku po jeho stranách, profil zdobia matné chrómové zrkadlá. Už v základe dobre vyzerajúca V40 tak vyzerá ešte lepšie. Zvlášť s metalickou farbou Rebel Blue, okrem nej je na výber ďalších šesť odtieňov. Výhodou je, že pre balík R-Design nemusíte siahnuť po výkonnom motore či vysokej výbave, objedať sa totiž dá ku každej verzii okrem základnej výbavy Base.

Rovnako ako vonku, aj vnútri je poznať prvky R-Design na prvý pohľad. Sedí sa v športových sedadlách s kombináciou textilu a kože, vodič stúpa na hliníkové pedále, stupne volí podsvietenou pákou a v rukách drží trojramenný volant, ktorý by však mohol mať menší priemer. Veľké kormidlo typické pre Volvo sa k športovej náture auta veľmi nehodí. Kabína má čierne čalúnenie stropu a dozdobená je niekoľkými hliníkovými a chrómovými doplnkami. Prístrojový štít pozostáva z TFT displeja s troma rôznymi voliteľnými ukazovateľmi, teplota kvapaliny a stav paliva sa vždy zobrazuje po jeho stranách. Na rozdiel od štandardnej V40, kde si možno zvoliť farbu prístrojov, sú v R-Designe vždy ladené do modra, rovnako ako aj atmosférické osvetlenie kabíny.

Typickou pre elegantné a špičkovo spracované interiéry vozidiel Volvo je plávajúca stredová konzola. Na logiku ovládania si treba zvyknúť, avšak po chvíli sa s ňou vodič ľahko zžije. Štvorčlennú posádku štandardnej konfekčnej veľkosti čaká v interiéri príjemný posed, celkom komfortná je aj samotná jazda. Menšie nerovnosti absorbuje podvozok vynikajúco, tie väčšie je už cítiť, vzhľadom na kolesá obuté na príplatkových 18-palcových diskoch nejde o žiadne prekvapenie, v základe sa dodávajú 17-palcové disky. Alternatívou, ktorú naše testované auto nemalo, je tuhší športový podvozok so zníženou svetlou výškou o 1 cm. Na našich cestách sa mu bude lepšie vyhnúť.

Hoci Volvo ponúka balík R-Design ku každému motoru, dynamicky vyzerajúcemu autu pristane niečo výkonnejšie. Testovaný model poháňal najvýkonnejší naftový paťvalec D4 s príjemne bublavým zvukovým prejavom. Má objem dva litre, výkon 130 kW a krútiaci moment 400 Nm. Priebeh výkonu je lineárny, bez citeľnej turbodiery. Záťah motora je naozaj razantný a postará sa o dobrú zábavu s rýchlymi reakciami na plyn. Agregát bol spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Geartronic. Automat môžeme za jeho reakcie iba pochváliť, za normálnych okolností sa snaží držať nízke otáčky v záujme minimálnej spotreby, pri ostrejšej jazde dobre predvída úmysly vodiča a vždy volí vhodné prevody. Možné je aj manuálne radenie, no využívali sme ho minimálne. Jeho logika na páke je opačná ako je zvykom, vyšší prevod sa radí pohybom od seba a podradenie k sebe. K zábavnému jazdeniu prispieva aj príjemné riadenie, ktoré sa síce nedá označiť za športové, ale presnosťou určite neurazí a k cestovnému charakteru auta sa hodí. Na dlhých výjazdoch poteší aj spotreba, počas testu sme dosiahli priemer 5,7 l/100 km, teda len o pol litra viac ako uvádza výrobca.

Volvo V40 je určite cestou, ako sa odlíšiť od hlavného prúdu, balík R-Design zachádza ešte o pár krokov ďalej bez akýchkoľvek negatívnych dôsledkov spojených so športovejším charakterom. Ten zostáva iba v optickej rovine. S balíkom R-Design sa z V40 nestane hot-hatch, ostáva autom na každý deň s dávkou športovej individuality. Jediným výraznejším mínusom pre uspokojivú každodennú využiteľnosť tak môže byť len kufor, s objemom 335 dm3 je podpriemerný. Nadpriemerná je naopak bezpečnostná výbava, v základne systém automatického núdzového brzdenia do 50 km/h City Safety a airbag pre chodcov.

+ Výkonný motor, elegantný interiér, jazdné vlastnosti

- Malý kufor, opačné radenie páky automatickej prevodovky

Text a foto: MIR