Nebojte sa Fiesty, aj keď má tri piesty

Redakcia, 31.05.2013
Štvrtá generácia malého Fordu sa teší veľkému úspechu a patrí medzi najpredávanejšie autá. Aby záujem o tohto drobca neochladol, pripravila automobilka po štyroch rokoch facelift. Testovali sme litrový Ecoboost vo výbave Titanium Plus.

Najmarkantnejším rozdielom oproti predchádzajúcej generácii je jednoznačne prepracovaná predná časť Fiesty. Kapota má výrazné prelisy, zmenil sa tvar svetiel s LED denným svietením a chladič má masku s horizontálnymi lamelami, nápadne pripomínajúcu Aston Martin. Inú grafiku majú zadné svetla, zvyšok exteriéru zostal nezmenený a so svojimi športovými krivkami stále patrí v rámci triedy k tým najatraktívnejším.

Rovnako atraktívny je aj interiér, ktorý je zjavne zameraný na mladšie generácie. Vyzerá veľmi moderne, priam až futuristicky, o čo sa postaralo tvarovanie palubnej dosky a tlačidlá na stredovej konzole. Pohyb po menu stredového displeja tuhým smerovým tlačidlom je trochu neistý, inak však ovládaniu vozidla ani prehľadnosti prístrojov niet čo vytknúť. Takisto nemožno kritizovať ani spracovanie interiéru a kvalitu materiálov, počas testu za nikde neozývali pazvuky a zóna okolo posádky navodzuje príjemný pocit.

Ani na priestor sa pasažieri nebudú sťažovať, samozrejme miesto je tu iba pre štyroch. Vpredu sa však bez problémov usadia aj postavy s výškou 190 cm, sedadlá majú silné bočnice a dobre držia telo. Vodič si ľahko nájde ideálnu polohu, pomôže mu všestranne nastaviteľné sedadlo aj volant, jeho pohodlie podporí aj lakťová opierka. Na zadných sedadlách bude vyššie osoby obmedzovať strecha, do 180 cm to však nebude problém. Na drobnosti je v kabíne relatívne dosť odkladacích priestorov, batožinový priestor má na túto triedu veľmi dobrý objem 281 dm3.

Jazdnými vlastnosťami patria Fordy dlho medzi špičku, inak to nie je ani v prípade Fiesty. V tomto segmente predvádza špičkovú ovládateľnosť, podvozok s istotou drží v zákrutách a auto sa výraznejšie nenakláňa, pozor si treba dávať na nekvalitnejších cestách, kde môže pri rýchlom prejazde oblúka zadná náprava trochu odskočiť. Inak Fiesta zostáva pokojná aj pri vysokých rýchlostiach. Na 15-palcových kolesách si pritom zachováva skvelý komfort, uspokojivo neutlmí len hlbšie diery vo vozovke. K dobrému pocitu z jazdy prispieva aj presne reagujúce a citlivé riadenie spolu s presnou kulisou radiacej páky, účinné brzdy nemajú problém rýchlo zastaviť ľahké auto napriek tomu, že vzadu sú bubny.

Testovaná Fiesta mala pod kapotou litrový benzínový trojvalec EcoBoost, presnejšie jeho slabší variant s výkonom 74 kW pri 6 000 otáčkach. Maximum krútiaceho momentu je k dispozícii od 1 400 do 4 000 otáčok, do takých výšin však ani netreba zachádzať, už krátko nad voľnobehom výkon plynule graduje a pred číslom 3 na otáčkomeri nabáda asistent radenia k vyššiemu prevodu. Tých je mimochodom vo Fieste vždy iba päť, šesť stupňov má iba dvojspojkový PowerShift. Manuál má prevody dlhé, na päťke točí pri slovenskom diaľničnom maxime okolo 2 800 otáčok za minútu.

Počas testovacieho týždňa sa nám podarilo dosiahnuť celkom dobrú spotrebu 5,2 l/100 km (výrobca uvádza kombinovanú 4,5 l/100 km) s tým, že od systému Eco Mode sme dostali plný počet kvetiniek vo všetkých oblastiach a k tomu titul Eko-šampión. Nižšia spotreba je teda podľa nás takmer nereálna, pri častejšej jazde s naloženým autom a po diaľniciach však treba počítať s tým, že prekročí aj 6 l/100 km.

Ford Fiesta opäť ukázal, prečo patrí medzi najpredávanejšie vozidlá. Malé auto s atraktívnym dizajnom a príjemným interiérom, postavené na špičkovom podvozku, jednoducho má čím osloviť Motor 1.0 EcoBoost SCTi musíme okrem dynamiky pochváliť aj za zvukový prejav, trojvalec tu vôbec neobťažuje, jeho brblavý charakter pri rozbehu má svoj špecifický šarm.

+ Dizajn, živý motor, jazdné vlastnosti, miesto na predných sedadlách, príjemný interiér

- Cena, spotreba veľmi závisí od štýlu jazdy a zaťaženia vozidla, zadné sedadlá len pre nižšie postavy

Text a foto: MIR