TEST: Aj Yaris vie byť cool

Redakcia, 02.04.2013
Toyota Yaris je na Slovensku dobre známa, dnes je na trhu už tretia generácia tohto malého vozidla. Mladších zákazníkov z miest má nalákať akčný model Trend s nadštandardnou výbavou, my sme ho testovali s najsilnejším motorom a samočinnou prevodovkou.

Pre svoje tvary a obratnosť bol Yaris považovaný za typicky ženské auto, ale ostrejšie strihnutá tretia generácia chce zapôsobiť aj na mužov. Vo výbave Trend zachádza ešte ďalej. Svojim dravým unisex dizajnom určite zaujme obe pohlavia. Drobec má výrazne športový charakter, podčiarknutý chrómovými zrkadlami, lištou na spodnej hrane dverí a okolo hmloviek. Pneumatiky sú obuté na efektných brúsených diskoch, dynamické tvary sú zvýraznené zatmavenými zadnými sklami a čiernymi zadnými stĺpikmi. Zadné svetlá využívajú technológiu LED, škoda je, že po nej tvorcovia nesiahli aj pri dennom svietení.

Na motívy exteriéru nadväzuje aj interiér. Ten je vyhotovený v čiernobielej kombinácii, volant a páky ručnej brzdy a prevodovky majú prešívanie kontrastnou okrovou niťou. Nastupovanie je pohodlné, za príplatok ho uľahčuje bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Dopredu aj dozadu sa pohodlne posadia štyri priemerné postavy s výškou 180 cm, na dlhších cestách by si zadní cestujúci určite želali dlhšie sedáky s lepšou oporou stehien. Ak by si dozadu prisadol tretí, pocítia pasažieri na zadnej lavici limit úzkej karosérie. Vodič by sa na dlhších cestách určite potešila lakťová opierka. Svojej posádke odvezie Yaris batožinu s objemom 286 dm3, množstvo priestorov na odloženie drobností je aj v priestore pre posádku.

Kabína je dobre presvetlená a prehľadná, predné sklo efektívne stiera jeden stierač, ten zadný ale značne zaostáva a ľavá časť zostáva za mokra špinavá. S autom sa dobre manévruje, parkovanie ešte viac uľahčí kamera s vodiacimi čiarami. Obraz z nej sa zobrazuje na stredovom dotykovom displeji s uhlopriečkou 6,1 palca, systém Toyota Touch v sebe integruje aj audiosústavu a Bluetooth s ovládaním tlačidlami na volante, ktorým chýba podsvietenie. Obrazovka ukazuje aj informácie o jazde, hlavne o spotrebe. Rádio má 6 reproduktorov a podporuje aj prehrávanie MP3 z USB pamätí.

Hlavným informačným centrom pre vodiča je klasický prístrojový štít pred volantom. V budíkoch je zasadený displej palubného počítača, ten sa ale prepína neprakticky kolíkom priamo na prístrojovom štíte a pri jeho stláčaní treba ruku strkať cez volant. Pozostatkom z Japonska sú smerovky bez funkcie „trojbliku“, pre zmene smeru je nutné páčku mimo aretácie držať po celý čas.

Pri jazde Yaris uspokojí nároky väčšiny klientov. Podvozok uspokojivo tlmí nerovnosti na vozovke, naladenie je niekde na polceste medzi tvrdým a mäkkým, takže sa za normálnych okolností výrazne nenakláňa. Brzdy majú celkom ostrý nástup a dobrý účinok, posilňovač je nastavený tak, aby sa s autom v meste dobre manévrovalo, ale aby mu súčasne nechýbala citlivosť vo vyššej rýchlosti.

Motor 1.3 VVT-i s výkonom 73 kW patrí na špičku ponuky pre tento model. S CVT prevodovkou je vynikajúco zladený, prevodovka sa snaží držať motor v čo najnižších otáčkach, na diaľnici točí menej ako 3 000 otáčok za minútu. Vodič sa teda stará iba o volant a pedál plynu a brzdy, no kedykoľvek môže do radenia zasiahnuť buď páčkami pod volantom, alebo po prepnutí do manuálneho režimu aj radiacou pákou. V takom prípade má k dispozícii sedem virtuálnych prevodových stupňov, ich zmena je veľmi rýchla a dodáva jazde športový temperament.

Toyota Yaris v bohatej výbave Trend sa po týždňovom teste ukázala ako veľmi dobrý spoločník na cesty so svojským štýlom. Vyraziť sa s ňou dá za mesto aj na diaľnicu, motor a predovka Multidrive S vo výbornej súhre dávajú autu dostatočnú dynamiku za prijateľnú spotrebu, ktorá v priemere nepresiahne 6 litrov na 100 km.

+ Zaujímavé exteriérové doplnky, príjemné jazdné vlastnosti, ovládateľnosť a manévrovanie, rýchle reakcie radenia na povely vodiča.

- Málo priestoru na hlavu vzadu, ovládanie palubného počítača, chýbajúci „trojblik“ smerovky.