Ford B-Max otvára náruč

Redakcia, 25.12.2012
Tri valce, turbo, litrový objem a auto, ktorému po otvorení dverí chýba stredový stĺpik. Ako funguje takýto mix?

Prvé fotografie Fordu B-Max vzbudzovali obavy. Môže byť auto bez stredového stĺpika vôbec pevné? Nehrozí, že sa na nerovnostiach bude krútiť a pukať? A postačí mu prepĺňaný litrový trojvalec, aj keď je to motor roka?

Obavy z tuhosti karosérie opadli hneď po otvorení dverí. Stredový stĺpik síce nenájdete, no rám predných aj zadných posuvných dverí je natoľko mohutný, že ide v podstate o bystrý ťah v prospech zjednodušenia nastupovania. Po zatvorení dverí vznikne stredový stĺpik z rámov dverí a má porovnateľnú hrúbku a šírku ako ktorýkoľvek z konkurentov. Taktiež sme nezaznamenali žiadne nepríjemné pazvuky, ktoré by mali indikovať nižšiu tuhosť karosérie.

Obrovský vstupný otvor, ktorý vznikne po otvorení klasických predných a zadných posuvných dverí, vynikajúco poslúži na nastupovanie na zadné sedadlá či už deťom, alebo ľuďom s horšou pohyblivosťou. Nehovoriac o nakladaní rozmerných predmetov. Na to B-Max myslí aj možnosťou preklopiť sedadlo spolujazdca. V kombinácii so zadnými sedadlami sklopenými do roviny vzniká dlhá plocha, kde preveziete aj garniže či rebrík. Pri mierne podpriemernom základnom objeme kufra sa to isto zíde.

Interiér s množstvom tlačidiel a členitou palubnou doskou je veľmi podobný ostatným súčasným Fordom, chýbali nám odkladacie priestory na stredovej konzole. Bezpečnostný pás vychádza z rámu sedadiel a nedá sa výškovo nastaviť, čo môže tlakom do ramena prekážať vysokým vodičom. Nepotešila nás ani absencia lakťovej opierky na zadných dverách.

Benzínový trojvalec napriek prepĺňaniu neohuroval dynamikou, pod čo sa mohli podpísať aj dlhšie prevody iba 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Na bezpečné predbiehanie si tak musíte dobre spočítať čas a zaťaženie vozidla, prípadne držať motor vo vyšších otáčkach, kde je o niečo pružnejší. Prevody sa radili precízne a po primerane krátkych dráhach, čo zvyšovalo dobrý pocit z vozidla. Na diaľnici pri 130 km/h motor točil 3 450 ot./min., no napriek tomu, že išlo o trojvalec, neprenikal jeho drsnejší chod do kabíny a dalo sa rozprávať bez zvyšovania hlasu.

Keď spotreba v meste preliezla sedemlitrovú hranicu, naše očakávania dobrej spotreby dostali vážnu trhlinu. Výsledný priemer 6,4 l/100 km nás teda veľmi nepotešil. Medzi výhody motora však patrí, že sa na neho nevzťahujú zvýšené registračné poplatky.

Jazdnými vlastnosťami podporenými ľahkým motorom nás auto potešilo. Fordy si na podvozky a riadenie potrpia, čo platí aj pre tento model. Riadenie bolo priamejšie, komunikatívnejšie a precíznejšie ako konkurencia a zákruty neboli nepriateľom. Vzhľadom na výšku ťažiska sa B-Max v zákrutách mierne nakláňa, ale inak ich prechádza stabilne, k čomu sa pripája aj pokojne pracujúce pruženie.

Celkovým využitím je nový B-Max zaujímavou alternatívou pre ľudí, ktorí si potrpia na väčší vnútorný priestor. Auto ho na malom pôdoryse (rovnaká platforma ako Fiesta) ponúka dosť a vysokí sa pohodlne usadia aj dozadu. Vzhľadom na posuvné zadné dvere si treba zvykať na drobné kompromisy v oblasti komfortu, pokiaľ však budete vzadu prevážať primárne deti v detskej sedačke, tak im to vonkoncom prekážať nebude. Skôr sa vám poďakujú, že sa im dobre nastupuje.

Text: Martin Šebesta

Foto: PANER