Zamatová evolúcia Lexusu GS350

Vždy, keď máme tú česť s Lexusom, nadobudneme pocit, že táto japonská prémiová značka je v ústraní tak trochu neprávom. Za nemeckou konkurenciou totiž vôbec nezaostáva.
Vydané  Text: 

Vo vyššej strednej triedy je to predovšetkým o správnom imidži. Dosiaľ sa tu Lexus tváril skôr nenápadne, uhladene. Tvarom strateným v dave však dáva nová generácia radu GS zbohom. Teraz je výrazne športovejšia. Veľký sedan pôsobí oproti svojmu komótnemu predchodcovi podstatne subtílnejšie, na jeho atletickom tele sme nenašli ani gram zbytočného tuku. Interiér ešte stále vyznáva trochu konzervatívny štýl. Palubnej doske dominuje obrovský centrálny displej, jeho uhlopriečka až 12,3 palca je v súčasnosti najväčšia v osobných automobiloch. Obrazovka ju získava najmä šírkou (pomer strán 24 : 9). Preto sa oplatí, podobne ako v BMW, využiť rozdelené zobrazenie a vedľa mapy si navoliť napríklad rádio či palubný počítač. V oblasti grafiky však Lexus trochu zaspal dobu. Veľké štvorce a obdĺžniky v rôznych odtieňoch modrej pôsobia v súčasnej ére zaoblených rohov a tieňovania archaicky. Na druhej strane oceňujeme, že Japonec ako jeden z mála prémiových zástupcov unúval naučiť sa po slovensky. Špecifický je tiež ovládací prvok, ktorý v Lexuse volajú Remote Touch Interface a GS má už jeho druhú generáciu. Jeho základom je pohyblivá plocha s nastaviteľným odporom, ktorá teraz umožňuje lepšiu kontrolu kurzora ako pri predchádzajúcej generácii. Pozitívne hodnotíme aj menej tlačidiel okolo nej. Predchádzajúca verzia mala samostatné potvrdzovacie tlačidlo na boku, teraz sa potvrdzuje priamo zatlačením pohyblivého prvku. Musíte sa však sústrediť, aby ste ho zatlačili presne v strede, pretože ak sa vychýlite z ideálneho bodu, môžete zároveň so stlačením aj posunúť kurzor a teda ťuknete na niečo, čo ste nechceli. Špičková kvalita materiálov a spracovania je tejto kategórii automobilov už samozrejmosťou. Do GS350 dodáva Lexus len kožu a drevo, vtedy trošku zamrzí, že hliník imitujúce obklady nie sú naozaj z kovu, ale iba z plastu. Z celkovo perfektného dojmu to však nič neuberá. Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné v 18-tich smeroch a okrem komfortu nás potešili aj možnosťou predĺženia sedáku. Okrem štandardných nastavovacích prvkov v spodnej časti sa niektoré smery dajú ovládať aj tlačidlami na vnútornom boku operadiel. Lexus to zrejme myslel tak, aby si mohli pasažieri vzadu urobiť pohodlie. Manipulácia so sedadlom vodiča by však podľa nás nemala byť prístupná nikomu inému okrem samotného vodiča. Priestor na zadných sedadlách je podobne veľkorysý ako vpredu. Naozaj kráľovský je potom batožinový priestor s 566 litrami vrátane priestoru pod podlahou pri použití lepiacej súpravy na opravu defektu. Ešte keby sa tak dalo sklopiť operadlo na prepravu dlhých predmetov. Pri každom Lexuse GS máte istotu, že pod kapotou bude benzínový šesťvalec. Ten atmosférický vo verzii 350 je najvýkonnejším spaľovacím motorom v rámci modelového radu a poháňa všetky štyri kolesá. Žiaľ, medzinápravový diferenciál Torsen limituje maximálnu rýchlosť na 190 km/h. Nebyť prísnej elektroniky, šesťvalec s výkonom 233 kW (317 k) by isto zvládol aj 250 km/h, čo je štandardom nemeckej konkurencie. Jeho lineárny ťah a zvukový prejav, ktorý siaha od maximálne nenápadného až po športovo agresívny tón, sú doslova návykové. Chápeme, že voľbou rozumu by bol skôr diesel, ak však dokážete zadotovať každých 100 kilometrov tak 12,5 litrami benzínu, tak asi nenájdete medzi konkurentmi agregát s rovnakým počtom valcov, ktorý by ukázal viac charakteru. Šesťstupňová automatická prevodovka radí mimoriadne hladko a ani pri ručnej voľbe páčkami pod volantom sa nijako zvlášť neponáhľa. Otočným voličom na stredovom tuneli si môžete zvoliť charakteristiku elektroniky, my sme tu navyše mali k dispozícii aj režim S+, ktorý pritvrdí tlmiče. To sa k celkovo skôr na komfort orientovanému GS350 celkom nehodí, ale na druhej strane auto ani v tomto režime posádku mimoriadne nepotrestá a stále si zachováva svoj zamatový charakter. Hovoriť pri 1,8 tony vážiacom 4,8 metra dlhom sedane o agilite je samo o sebe trochu mimo. Lexus však pôsobí celkom obratne a nedáva vodičovi najavo svoju skutočnú veľkosť. Pre športový štýl jazdy by však prišlo vhod tuhšie a priamočiarejšie riadenie s výraznejšou spätnou väzbou. Podvozok dáva dostatok istoty aj na veľmi svižné manévre, pohon všetkých kolies k tomu pridáva stopercentnú trakciu. Jazdnými vlastnosťami sa Lexus môže smelo postaviť vedľa BMW. Verzia GS350 AWD sa dodáva len v dvoch vyšších stupňoch výbavy športovom FSport a o 2 000 eur drahšom Premium. K jeho 69 500 eurám sa už pripláca len metalíza, inak máte na palube bi-xenóny, elektrické ovládanie veka batožinového priestoru, sledovanie mŕtveho uhla, vyhrievanie sedadiel aj vzadu, cúvaciu kameru, navigáciu a ozvčenie Mark Levinson či head-up displej. Niektoré ďalšie fajnovosti ako napríklad aktívny adaptívny tempomat si Lexus vyhradil len pre hybrid. Porovnateľné BMW 535i xDrive či Audi A6 3.0 TFSI quattro určite nebude lacnejšie. Text a foto: rum HODNOTENIE: 4/5\* \+ Komfort cestovania, dobrá obratnosť, ťah a zvukový prejav motora, kvalitné spracovanie, odhlučnenie, vnútorný a batožinový priestor, pohodlné sedadlá, bohatá výbava. \- Vyššie nároky na palivo, obmedzená maximálna rýchlosť, grafika centrálneho displeja, syntetické riadenie, svojský ovládač navigačno-zábavného systému. Technické údaje: Lexus GS 350 AWD Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 850 x 1 840 x 1 455 Rázvor (mm) 2 850 Objem batožinového priestoru (l) 566 Prevádzková hmotnosť (kg) 1 845 Celková hmotnosť (kg) 2 250 Podovozok Predná náprava dvojitý lichobežník Zadná náprava multilink Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka A6 Pohon všetkých kolies Motor Usporiadanie/palivo V6/benzín Zdvihový objem (cm3) 3 456 Výkon (kW/k) 233/317 pri ot./min. 6 400 Krútiaci moment (Nm) 378 pri ot./min. 4 800 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,4 Maximálna rýchlosť (km/h) 190 Spotreba (l/100 km) -/-/10,2 Emisie CO2 (g/km) 237 Cena Základná cena verzie (€) 67 500 Testovaný exemplár (€) 70 700








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.