Vo Forde Focus testujeme motor roka

Má tri valce, jedno turbodúchadlo a s touto kombináciou dokázal očariť medzinárodnú novinársku porotu – Ford 1.0 SCTi z rodu EcoBoost.
Vydané  Text: 
Éra downsizingu posúva hranice vo svete motorov. Pre Ford bol trojvalec doteraz neznámou. Teraz ho má v ponuke hneď v dvoch výkonových verziách a ďalšie budú nasledovať. Do Focusu si môžete vybrať medzi 74 kW (100 k) a 92 kW (125 k). Druhý menovaný bude dokonca poháňať aj väčšie Mondeo, prečo mu teda nedať zabrať už v predstihu s Focusom kombi. Jeho úloha však nebola až taká náročná, pretože Focus nepatrí k najväčším kompaktom. To platí aj pre kombi, ktoré prehráva najmä na papieri. Batožinový priestor väčšiny konkurentov totiž nepodlieza 500-litrovú hranicu. Je však pravidelne tvarovaný, takže sa dobre napĺňa. Pri aktuálnom Focuse sa vždy mimoriadne tešíme za volant, pretože pozícia za ním je prvotriedna. Vnútorný priestor ako celok má však tiež rezervy. Masívna stredová konzola trochu utláča spolujazdca a vzadu taktiež nepanuje priestorový luxus. Trojvalce nie sú etalónom kultivovaného chodu a pri pomyslení na fakt, že „litrák“ pod kapotou nemá ani vyvažovací hriadeľ nás takmer striaslo. Boli to však prehnané obavy, pretože tento agregát s troma piestami pracuje mimoriadne kultivovane a je aj špičkovo utlmený. Jeho zvukový prejav je s narastajúcimi otáčkami príjemne športový a rozhodne sa nevtiera do pozornosti posádky. Počas testovania sme si však nedokázali zvyknúť na výkonovú charakteristiku. Motor je odspodu mierne letargický, po chvíli sa však rozdýcha turbodúchadlo a začne až príliš ochotne ťahať. Presne vystihnúť tento moment a prispôsobiť mu štýl jazdy sa nám však celkom nedarilo. Ford by teda mohol skúsiť s pomocou elektroniky mierne vyhladiť reakciu na plynový pedál a rozbeh agregátu od nízkych otáčok. Tradične silné je stredné pásmo, kedy motor ťahá pocitovo lepšie ako atmosférický náprotivok 1.6 Ti-VCT. Hore si zas úlohy vymenia, rozmazaná výkonová špička je však pri prepĺňaných maloobjemových agregátoch celkom bežná. Vo Focuse sa tradične môžete oprieť o veľmi dobrý podvozok s dostatkom stability, kontroly aj komfortu. Riadenie pôsobilo trochu nekonkrétnym dojmom, za čím mohlo byť aj pomerne civilizované obutie s vyšším profilovým číslom. Auto je však veľmi dobre čitateľné a nepotrebuje prehnané zásahy od vodiča. Vôbec sa nebudeme čudovať, ak vás Focus aj s nie veľmi výkonným motorom zvedie k športovej jazde. Nás nebolo treba dlho presviedčať, ale chceli sme dosiahnuť aj dobrú spotrebu. Nakoniec sme to uhrali na priemer 6,8 l/100 km. Tento výsledok nie je zvlášť pozoruhodný a najmä ostro kontrastuje s tým, čo si od motora sľubuje výrobca. Litrový EcoBoost ukázal, že ani väčšia porcia kilogramov v kombi nie je pre neho problémom. Pre nás však bola problémom svojská výkonová charakteristika, na ktorú sme sa nevedeli naladiť. Možno keby mal agregát trochu jemnejší nástup, bola by aj spotreba o čosi nižšia. Potenciál však má a na skúšku menom Mondeo vyzerá byť solídne pripravený. Text a foto: rum HODNOTENIE: 4/5\* \+ Pozícia za volantom, veľmi dobré jazdné vlastnosti a ovládateľnosť, solídny komfort pruženia, dostatočne silný motor, kultivovaný prejav motora, presné dráhy radenia, ostupňovanie prevodovky, batožinový priestor. \- Stiesnenejší interiér, čitateľnosť centrálneho displeja, priveľa ovládacích prvkov na volante, priebeh výkonu motora, pri sklopení operadla nutnosť vyklopiť sedáky, menej kultivovaný štart-stop systém. Technické údaje: Ford Focus kombi 1.0 SCTi Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 556 x 1 823 x 1 505 Rázvor (mm) 2 648 Objem batožinového priestoru (l) 476/1 502 Prevádzková hmotnosť (kg) 1 371 Celková hmotnosť (kg) 1 900 Podovozok Predná náprava McPherson Zadná náprava multilink Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka M6 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R3/benzín Zdvihový objem (cm3) 998 Výkon (kW/k) 92/125 pri ot./min. 6 000 Krútiaci moment (Nm) 170 pri ot./min. 1 500 – 4 500 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,5 Maximálna rýchlosť (km/h) 193 Spotreba (l/100 km) 6,4/4,4/5,1 Emisie CO2 (g/km) 117 Cena Základná cena verzie (€) 15 890 Testovaný exemplár (€) 15 890








Pokračujte na ďalší príspevok »