Renault Mégane na vlne downsizingu

Redakcia, 29.10.2012
Malý turbomotor zavítal už aj pod kapotou francúzskeho zástupcu v nižšej strednej triede. Mégane okrem toho dostal aj malý facelift.

Facelift je možno príliš silné označenie, každá automobilka však k nevyhnutným oživeniam jednotlivých modelov pristupuje inak. Renault si myslí, že Mégane vyzerá stále veľmi dobre, preto mu doprial iba veľmi nenápadné úpravy nárazníkov a svetiel. Ak si do výbavy doprajete xenónové svetlá, dostanete aj celkom vkusnú LED bižutériu pre denné svietenie. Výrazné lesklé čierne plochy na prednom nárazníku budú zrejme náchylné na škrabance, imidž je však dôležitejší.

Ak sa exteriér zmenil len mierne, interiérové zmeny sú ešte neviditeľnejšie. Avšak sú pozitívne v podobe nového panelu autorádia s prehľadnejším rozložením tlačidiel. Neprehliadnuteľný je tiež USB vstup, ktorý si dobre porozumel aj s iPodom. Všetko sa zobrazuje na displeji príplatkovej navigácie TomTom, ktorá sa stále ovláda samostatnou skupinou prvkov na stredovom tuneli. Renault takisto stále nič nezmenil na rozhádzaných tlačidlách tempomatu.

Označenie 1.2 TCe patrí prepĺňanému štvorvalcu, ktorý nie je v Renaulte úplnou novinkou. S výkonom 74 kW (100 k) resp. 76 kW (105 k) ho už dávnejšie používalo Twingo a tiež Clio. V Mégane má výkon 85 kW (115 k) a disponuje ako prvý motor od Renaultu priamym vstrekovaním benzínu. Oproti atmosférickým motorom 1.6 16V má nie len vyšší výkon, ale najmä krútiaci moment až 190 Nm, ktorý je dostupný v širokom pásme otáčok. To nie sú len prázdne slová tlačových správ, ale realita. Príjemne živý agregát výrazne nastupuje a pružne ťahá do takých 4 000 otáčok. Potom už jeho aktivita mierne klesá, čo je však pri týchto typoch pohonných jednotiek celkom bežný jav.

Výrazne lepšia by mala byť aj spotreba paliva a emisie CO2, podľa výrobcu až o 25 percent. V reálnej premávke sa nám však toto nepodarilo celkom preukázať. Ani s pomocou štart-stop systému, ktorý pracuje sympaticky rýchlo, sme sa počas testu výraznejšie nedostali pod 7 l/100 km. Agregát je pritom sprevodovaný celkom dobre, 2 700 otáčok pri diaľničnom tempe na šiestom stupni je lepšia hodnota, ako dosahuje Volkswagen 1.2 TSI. Pocitovo sme vnímali tiež presnejšie dráhy radenia. Okrem apetítu musíme motoru vytknúť aj jeho prejav. Hlučnosť je v norme, Renault však nezvládol utlmenie vibrácii.

Úpravy na podvozku v rámci faceliftu Renault nespomína. Zo stránky jazdných vlastností Mégane testom prešiel s pozitívnym hodnotením. Je ľahko ovládateľný a pomerne predvídateľný. Takisto komfort odpruženia je dobrý, väčšinu nerovností zvládol na úrovni aj s pomerne veľkým 17-palcovým obutím. Väčšie kolesá našťastie v oficiálnej ponuke nie sú. Nápravy by však mohli byť lepšie odhlučnené. Špecifickým momentom je charakteristika pedálov, najmä brzda reaguje pomerne ostro. Pocítite to najmä po presadnutí z iného auta a chvíľu potrvá, než sa správne naučíte dávkovať jej účinok.

Oživenie prišlo modelu Mégane vhod, rozsah zmien je však pomerne malý. Najdôležitejší nový prvok v podobe motora 1.2 TCe zanechal s dobrou dynamikou, menej kultivovaným chodom a vyššou spotrebou rozporuplné dojmy, možno sa však časom jeho apetít dokáže zmierniť. Nepoteší navyše ani fakt, že pri 85 kW si už treba priplatiť za registráciu. Odstránenie ďalších drobných nedostatkov by si zrejme vyžiadalo väčšie koncepčné zmeny.

Text a foto: rum

HODNOTENIE: 3/5*+ Dostatok miesta vpredu, čitateľný podvozok, bezpečné jazdné vlastnosti, primeraná dynamika, dobrý ťah motora v nízkych otáčkach, bleskový štart-stop systém, dobré sprevodovanie.

- Hlučnejší podvozok, citeľné vibrácie motora, menej miesta vzadu, umiestnenie niektorých ovládačov, komplikovanejšia obsluha navigácie, vyššia spotreba, charakteristika pedálov si vyžaduje zvyk.

Technické údaje: Renault Mégane 1.2 TCe Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 302 x 1 808 x 1 471 Rázvor (mm) 2 641 Objem batožinového priestoru (l) 372/1 129 Prevádzková hmotnosť (kg) 1 395 Celková hmotnosť (kg) 1 787 Podovozok Predná náprava McPherson Zadná náprava torzná priečka Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka M6 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/benzín Zdvihový objem (cm3) 1 198 Výkon (kW/k) 85/115 pri ot./min. 6 000 Krútiaci moment (Nm) 190 pri ot./min. 2 000 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,9 Maximálna rýchlosť (km/h) 190 Spotreba (l/100 km) 6,4/4,6/5,3 Emisie CO2 (g/km) 119 Cena Základná cena verzie (€) 13 790 Testovaný exemplár (€) 19 065