BMW 530xd: Hodinárska práca

Redakcia, 18.02.2008
Súčasnej generácii BMW radu 5 k dokonalosti ani po rokoch takmer nič nechýbalo. V Mníchove sú však precízni ako hodinári, preto ju podrobili miernym úpravám, najmä vnútorným.

Inovovanú päťku na prvý pohľad rozpoznáte len veľmi ťažko, jej kozmetické úpravy sú totiž minimálne. Nadčasový dizajn si nevyžadoval žiadne násilné zmeny tvaru karosérie, a tak sa konštruktéri zamerali viac na zmeny pod kapotou a v interiéri. Aj tie sú však skôr decentného rázu, čo svedčí o tom, že na dobrom sa veľa zmeniť nedá.

V kabíne pribudli nové materiály a vo výplniach dverí pozmenené vnútorné madlá. Palubná doska stále pôsobí mierne strohým dojmom, k ergonómii rozmiestnenia ovládačov nemáme najmenšie výhrady. Systém ovládania iDrive je však stále zložitý a za jazdy odpútava pozornosť. Každopádne, pozícia sedenia za volantom patrí k najpodarenejším v segmente prestížnych sedanov.

Pod kapotou testovanej verzie 530xd pracoval radový naftový šesťvalec vybavený súborom opatrení EfficientDynamics prispievajúcich k zníženiu emisií, spotreby paliva a zvýšeniu výkonu. Všetko to znie ako bezduché reklamné slogany, ale v tomto prípade skutočne fungujú. Za zmienku stojí hoci len inteligentný alternátor, ktorý dokáže pri brzdení zachytávať energiu a pri akcelerácii sa naopak odpojiť, aby zbytočne nebrzdil motor. Kultivovanosťou by mohol ísť tento motor príkladom aj niektorým benzínovým agregátom.

S vynoveným motorom spolupracuje výborná šesťstupňová prevodovka, ktorá dostala nový volič, podobný tomu z väčšieho modelu X5. Automat radí hladko a jeho riadiaca jednotka sa len málokedy dostane do úzkych. Je to rozhodne jedna z najlepších, keď nie najlepšia automatická prevodovka na trhu.

Na rozdiel od konkurencie, ktorá neoprávnene skloňuje výraz „športový“ vo všetkých mysliteľných tvaroch, BMW môže tento prívlastok smelo používať. Za jeho volantom zistíte, čo znamená presné riadenie a adrenalín z rýchlej jazdy.

Volant štvorkolky xDrive síce nie je taký komunikatívny ako pri verzii zo zadným pohonom, stále však dáva vašim dlaniam neskutočné množstvo údajov. Podvozok je aj pri rýchlej jazde poddajný, ale na našich cestách niekedy až príliš uskákaný. Je tvrdý, ale tichý.

S nadpriemernou dynamikou ostro kontrastuje spotreba, ktorú bez problémov udržíte medzi 7 až 8 l/100 km.

Text: Václav Lipavský
Foto: PANER (1), autor

HODNOTENIE * * * *

Plusy:
Jazdné vlastnosti, trakcia na klzkom povrchu, kvalita spracovania, presné riadenie, automatická prevodovka, dojem športovosti

Mínusy:
Miestami stroho pôsobiaci interiér, zložitý systém ovládania iDrive

Technické údajeMotornaftový 3.0 R6Zdvihový objem2993 cm3Výkon173 kW/235 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment500 Nm pri 1750 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4841x1846x1468 mmRázvor2888 mmBatožinový priestor520 lPohotovostná hmotnosť1780 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť242 km/hZrýchlenie 0-100 km/h6,6 sSpotreba počas testu7,1 l/100 kmSpotreba udávaná výrobcom7,0 l/100 kmEmisie CO2186 g/kmCenaZákladná cena verzieod 1 637 000 Sk s DPH