Audi S5: Under The Bridge

Redakcia, 25.01.2008
Kto by nepoznal legendárny hit partie Red Hot Chili Peppers? Pózujúc pre fotografa pod bratislavskou estakádou sme si ho nevdojak pospevovali aj my. Veru tak, nové Audi S5 je ozaj funky!

Blízka budúcnosť nám v podaní rýchlostných mágov od quattro GmbH zrejme prinesie aj poriadnu dávku heavy metalu v podobe niečoho, čo by sa mohlo volať RS5, bez toho erka je to ale zatiaľ trochu iný žáner. A dobre že je....

Funky muzika je hlavne o tanci a Audi S5 miluje tanec. Ale pozor! Ešte viac zbožňuje tancovať presne tak ako mu pískate. Vďaka tomu, že sa motor, podobne ako v novej generácii Audi A4, podarilo posunúť výrazne dozadu, je auto pozoruhodne neutrálne a ochotne zvrtne nos do zákruty aj pri veľmi prudkom zatočením volantom. A to aj napriek tomu, že má v tom nose zapichnutý poriadny kus piercingu: 4,2-litrový benzínový osemvalec.

K tomu sa ešte vrátime, najskôr ale musíme es päťku pochváliť aj za tanečné kreácie, ktorých je schopná svojimi zadnými partiami. Tie dokážu sledovať prednú časť auta a oblúk zákruty veľmi presne a dôsledne, a bodaj by nie, pri pohone quattro.... stačí ale trochu vody, alebo nedajbože snehu, plus odstavená stabilizácia a funky dance sa premení na divoký, pritom však stále dobre ovládateľný pretáčavý twist.

Či už je tanec presný, alebo kontrolovane rozlietaný, stále príjemným zistením je, že vás pruženie es päťky nijako dramaticky nepovytriasa z kože. Slovenské cesty síce pomerne tvrdému podvozku dajú zabrať, stačí však priemerná kvalita asfaltu a komfort pruženia je úplne znesiteľný, tak pre odolného vodiča, ako aj pre citlivejšiu posádku. Tie peknučké príplatkové devätnásťpalcové „dancing shoes“ by sme si ale v tejto súvislosti ozaj dokázali odmyslieť....

A poďme teda konečne k jadru veci, teda k spomenutej osemvalcovej štyridvojke pod prednou kapotou. Tá nadupáva muziku priamym vstrekovaním benzínu FSI a aj keď pásmo maximálneho výkonu (pozri tabuľku) naznačuje vysokootáčkovú charakteristiku, aj ťahu odspodu je dosť. Pravda, vysoké b.p.m. tomuto agregátu svedčí najviac, o tom niet pochýb.

Vrcholom umeleckej produkcie pohonu je jednoznačne jeho akustická muzikálnosť. Nevedno ako to robia, v Ingolstadte sa však pravidelne darí naladiť zvuk benzínových osemvalcov a ich potrubného vyústenia emotívnejšie a dramatickejšie než v Mníchove a Stuttgarte. Dva páry výfukov es päťky za každých okolností brblú ako neprekonateľne veľká funky basa na krku neprekonateľnej blchy menom Michael Balzary. Funkovejší funk už ozaj neexistuje!

Text: Ladislav Malák
Foto: PANER (2) a Richard Pinke

HODNOTENIE * * * * *

Plusy:
Dynamika motora, akustika výfukov, presnosť prevodovky, kvalita materiálov a vypracovania, jazdné vlastnosti, audiosystém Bang & Olufsen.

Mínusy:
Obmedzený komfort pruženia s príplatkovými 19-palcovými kolesami na zlom asfalte, spotreba v meste.

Technické údajeMotorbenzínový 4.2 V8Zdvihový objem4163 cm3Výkon260 kW/354 k pri 7000 ot/minKrútiaci moment440 Nm pri 3500 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4635x1854x1369 mmRázvor2751 mmBatožinový priestor455 lPohotovostná hmotnosť1630 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť250* km/hZrýchlenie 0-100 km/h5,1 sSpotreba počas testu15,5 l/100 kmSpotreba udávaná výrobcom12,4 l/100 kmEmisie CO2298 g/kmCenaZákladná cena verzieod 1 870 000 Sk s DPH
* elektronicky limitovaná